י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

ההפתעה התורנית בממלכה הבריטית

כמה אתם יודעים על עולם התורה בממלכה הבריטית? במסגרת פרויקט חג מתן תורה, 'בחדרי חרדים' מספק הצצה לעולם אחר שלא היכרתם, מאוחד, אוהב וגם תומך • המיוחד: בית מדרש המכיל 30 כוללים במשך 22 שעות ביממה, ועליהם 15 ראשי כוללים

צילום: שוקי לרר
צילום: שוקי לרר



העיר מנצ'סטר שנמצאת שלוש שעות נסיעה מעיר הבירה לונדון, מתאפיינת באחדות המדהימה השוררת בין כל רבדי הציבור החרדי, חסידים, ליטאים וספרדים, כולם חיים בהרמוניה מצוינת, כולם מכבדים שם את כולם, אין שם מלחמות שאנחנו מכירים כאן בארץ בתוככי הציבור החרדי, מה שבעצם מביא את ציבור העובד והמפרנס לתמוך תמיכה אהובה בלומדי התורה.

בעיר גרים אלפי משפחות חרדיות, קיבצנו כאן מקצת מעולם התורה המפואר של העיר שכמעט לא שומעים עליה, ושקול התורה נשמע שם כמעט 24 שעות ביממה.

במקום יש שתי ישיבות, קטנה וגדולה, ישיבה קטנה של הרב ברנדייס שנקראת 'ישיבה קטנה'. היא קיימת 25 שנה, לומדים בה כיום 40 בחורים מכל רחבי אירופה, הבחורים נהנים תנאי פנימייה מעולים, ההבדל בין ישיבה הזו לישיבות קטנות בארץ, היא זמן תפילת ערבית, בעוד בארץ בקיץ הבחורים מתפללים בשקיעה, באנגליה הם מתפללים לפני שיורד הלילה, מאחר והלילה יורד בשעה 23:00.





הרב אריה ארנטרוי, תומך תורה ידוע ממנצ'סטר, ומנהל בית ספר וסמינר לבנות, מספר ל'בחדרי חרדים', כי בזמנו כשהוא למד בישיבת גייטסהד, הגאון רבי בצלאל ראקוב זצ"ל, מי שהיה רבה של גייטסהד, פסק שהבחורים הצעירים יתפללו ערבית מוקדם וילכו לישון, ורק בבוקר יגידו ספירת העומר בלי ברכה, בחורים עד גיל 15 היו אומרים קריאת שמע לפני זמן 'פלג'. היום הבחורים כבר לא עושים ככה, אלא מחכים לזמן הנכון. "הזמנים השתנו", הוא מסביר.

ישיבה נוספת היא ישיבת 'שערי תורה' בראשות הגאון רבי גבריאל קנופלר, בישיבה לומדים כ-200 בחורים, הבחורים מגיעים מכל אירופה ואף מארה"ב ואוסטרליה, והיא שוכנת בבנין מפואר עם תנאי פנימייה מעולים.

יצוין כי העומד בראשה, זכה ללמוד בחברותא עם הגאון הנודע רבי שמואל רוזובסקי זצ"ל, במשך 10 שנים כשלמד בישיבת פונביז', המשגיח גם הוא בוגר פוניבז' - הגאון רבי שמואל גולדברג שליט"א, ורוב חברי הצוות גם הם בוגרי פוניבז'. משגיח נוסף הוא הגאון רבי שלמי, בוגר ישיבת מיר תלמידו של ראש ישיבת מיר הנודעע הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל.

אנקדוטה מעניינת לגבי הישיבה, מספר לנו הרב ארנטרוי, בזמן חנוכת הבית לפני 35 שנה, הופיע לפתע השכן המיליונר שהתגורר באחוזה ענקית מול הישיבה, ותרם סכום של 10,000 פאונד, שאם משווים לכסף של היום, זה סכום של 200,000 שקל, הישיבה הופתעה מהתרומה, והחליטה להשתמש בכסף לדברים שהם לא קדושה, כמו בניית מקלחות ושרותים וכו'.

לצד הישיבות, ישנם גם כמה כוללים בעיר, הכולל הכי מיוחד, הוא זה הנמצא ב'בית המדרש החדש' של הרב זילברברג, שם ישנם אברכים שלומדים 22 שעות ביממה מסביב לשעון, רק שעתיים בלילה המקום סגור. יש במקום מספר כוללים שבכל אחד מהם יש כ-30 אברכים, כל כולל נמצא בשעות אחרות, יש כולל ל'קדשים', כולל להלכה, כולל לעיון, כולל לבקיאות, המקום מלא במספר כוללים, כולל לפני ותיקין, כולל אחרי ותיקין, כולל חצות. יש ראש כולל אחד, הגאון הרב אליהו אליעזר קאופמן. שהוא בעצם כמו ראש כולל של כל הכוללים, ומתחתיו יש עוד כ-15 ראשי כוללים שאחראים על כל כולל בנפרד.

ישנו את הכולל שנקרא 'כולל הרבנים מנצ'סטר' שהוא כולל שקיים כבר עשרות שנים, שם לומדים כ-40אברכים, ובסוף היום בשעה 17:00 מגיעים לשם בעלי בתים ולומדים בחברותות.

בנוגע לכסף אותו ראשי הכולל מחלקים לאברכים, אומר ל'בחדרי' הרב ארנטרוי, "אין פה תקציבים כמו בארץ של משרד הדתות, פה ראשי הכוללים עמלים בעצמם במסירות נפש להביא כסף לכולל, הכל נופל על ראשי הכוללים.

בנוסף ישנו את הכולל המרכזי של הגאון רבי דוד מייזלמן נינו של הגר"ח מבריסק ומפארי גידולי ישיבת פוניבז'. כולל ייחודי כל בוקר, בו לומדים בשיתוף אברכי הקהילה עם הבעלי בתים, מייסודו של הנגיד הרב יוסף חפץ שהקים ומחזיק את המיזם הייחודי.

לפני שנתיים עבר למנצ'סטר משגיח ישיבת גייטסהד הגאון רבי יהודה לייב ויטלר, והקים קהילה לאברכים הצעירים, לצד ישיבה חדשה, מי שעומד מאחורי היוזמה הוא הנגיד הנודע הרב אריה גנץ.





מה שמעניין במנצ'סטר הוא התמיכה המוחלטת של נגידי הקהילה בכוללים ובשאר המיזמים התורניים, כמעט לכל נגיד יש את הפרויקט התורני שלו.

כולל נוסף הוא בראשות הגאון הרב ישראל ארנטרוי, בו לומדים 25 אברכים, שממשיך את הכולל המיתולוגי של הגאון רבי יהודה זאב סגל זצ"ל, מי שהיה דמות ענקית בתורה, והקים את 'ישיבת מנצ'סטר' המפורסמת לפני יותר מיובל שנים, הישיבה נסגרה לאחר שנים ארוכות, אך הכולל ממשיך עד היום, חצי מהבנין של הישיבה הושכר על ידי חסידות סאטמר, שם נמצא בית הספר לבנות 'בית רחל'.

כולל נוסף הוא 'היכל התורה', בו לומדים כ-30 אברכים, בראשות הגאון הרב מיכאל דוב וייסמנדל שצמח בישיבת 'לייקווד'. כולל זה פעיל מזה 25 שנים. בכולל זה מקבלים רק אברכים צעירים, ושם לומדים גם הלכה, כשהמטרה היא שהאברכים יקבלו גם סמיכה לרבנות.

'קהל עדת ישורון', הוא כולל נוסף המפאר את עולם התורה בממלכה הבריטית, היא שייכת לקהילת 'הייקים', כולל הכולל 30 אברכיםץ ראש הכולל הוא הגאון הרב פנחס אליהו לוי, בנו של הרב דניאל לוי זצ"ל, מי שהיה רבה של ציריך שבשוויץ. והוא חתנו של הגאון רבי אברהם יצחק ברזל מראשי ישיבת מיר בברכפלד.

כולל נוסף נקרא כולל 'פינטו' (אין קשר לרב פינטו שעבר לארה"ב). בראש הכולל עם כ-30 אברכים עומד הגאון רבי דניאל הולצר. כולל ותיק מאד שקיים 30 שנה.

ועוד לא סיימנו, ישנו כולל נוסף, בראשו עומד הגאון רבי דוד לפקוביץ, הממוקם תוך בנין הישיבה הקטנה של הרב ברנדייס, בכולל עמלים בתורה 15 אברכים, מובחרים שבמובחרים.





שאלנו את הרב אריה ארנטרוי, אשר הוא אחד מעמודי התווך של עולם התורה במנ'צסטר, העומד בראש בית ספר 'בית חינוך', "האם הציבור העובד במנצ'סטר מוקיר את לומדי התורה?".

על כך אומר הרב ארנטרוי ל'בחדרי חרדים', "פה כולם מוקירים לומדי תורה, הרב יהודה זאב סגל זצ"ל, בנה פה לפני יותר מ-50 שנה, בעלי בתים שאוהבים ומוקירים לומדי תורה, וזה המשיך לבנים ולנכדים שלהם, יש פה הערכה עצומה ללומדי תורה, תמיד בשיעורים בחול המועד לדוגמא, בתי המדרש מלאים עד אפס מקום, אנשים פה מגיעים כל בוקר לבית הכנסת המרכזי 'מחזיקי הדת', ולומדים שיעור לפני תחילת העבודה, מאחר ורוב באי השיעור הם עצמאים, כך שקל להם יותר להגיע לשיעור, והמקום מלא בבעלי בתים ואנשי עסקים, כל בוקר יש מגיד שיעור אחר".

הרב ארנטרוי מספר עוד כי "מי שהקים את הכולל 'דרך התורה' לבעלי בתים הבאים ללמוד טרם צאתם להביא לחמם, הוא מחזיק תורה ידוע ואדם אהוב למקום ואהוב לבריות, שהקים מכלום אימפריה של לימוד תורה לשמה, והדבר ממשיך כבר עשרות שנים".
חג השבועות אנגליה מנצסטר אריה ארנטרוי שבועות 2018

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד