י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

טרנד חדש: החרדיות שעמלות על דף גמרא

קבוצת נשים חרדיות מישראל נפגשו כדי ללמוד גמרא. זו לא התחלה של בדיחה, אלא מציאות אמתית שבה גם הנשים החרדיות רוצות לשבת וללמוד לעומק סוגיות מהתלמוד בבלי או הירושלמי

אילוסטרציה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90  לוגו: מורן כהן/פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90 לוגו: מורן כהן/פלאש 90



בשביל הרבה נשים הגמרא היא עולם קצת לא מוכר, קצת לא מובן והרבה מאוד מפחיד. לימוד סוגיות לעומק נחשב במשך דורות שלמים לנחלתם של הגברים בלבד, שמגיל צעיר מוכוונים ללימוד ולומדים לאהוב אותו. לפני מספר שנים החלו נשים בעיקר מהציבור הדתי לאומי לנסות ולחדור אל העולם הגברי הסודי של לימוד גמרא והוקמו מדרשות בהן הנשים יכולות ללמוד גם הן.

בתקופה האחרונה הבינו גם נשים חרדיות שלימוד גמרא לא חייב להיות גברי בלבד. טרנד חדש שמתחיל בקטן, ונמצא עדיין בחיתוליו, מוציא גם את הנשים החרדיות מהמטבח ומהטיפול בילדים אל תוך עולם הסוגיות, הפרשנויות והמילים בארמית.

"הרגשתי שזה פותח לי את השכל", סיפרה ש', אחת המשתתפות. "בתיכון למדנו תורה ותנ"ך למבחן, ברמה נמוכה ועם רש"י או מקסימום רמב"ן ועכשיו אני באה ללימוד לשם הלימוד, לימוד לעומק עם מפרשים שונים והבנה של סוגיה", היא מתארת ל'לובי נשי' ב'בחדרי חרדים'.

הן נפגשות אחת לתקופה ויחד הן מנסות להגיע לעומקה של סוגיה. "בשיעור הראשון היה מנחה, רב, שחילק לנו את דפי הגמרא ושכיוון אותנו בלימוד. אנחנו העלנו את השאלות, אבל אין לנו מיומנות של לימוד גמרא, כזו שכל ילד בחיידר רוכש בגיל 9, או את ההבנה של שפת הגמרא והארמית, ככה שנעזרנו במנחה שיכווין אותנו ויעזור לנו להגיע לשאלות. את רוב השאלות כבר שאלו חכמים וגדולים מאתנו, כך שתשובות מובנות גם היו כבר.."

ש' מספרת שהיא הגיעה לשיעור הראשון קצת בטעות אבל היא קיבלה כל כך הרבה שזה היה שווה את זה: "לימוד גמרא הוא כמו מתמטיקה קשה מאוד עם צד רוחני. זה מתחבר לי לצד הרוחני ועוזר לי למצוא בעצמי תשובות לשאלות אמוניות שיש לי".

ש' מאמינה שעוד נשים רוצות לבוא וללמוד, אבל לא בטוחה שכל כך מהר תתרחש מהפכה שבה כל הנשים החרדיות תשבנה ללמוד גמרא: "אני בטוחה שהיוזמות של הלימוד רוצות שהפרויקט יגדל, אבל אני לא יודעת כמה זה ריאלי. לימוד גמרא מצריך זמן, בעיקר לנו כנשים שלא צברו ניסיון ואין לנו באמת את הבסיס ללימוד גמרא כמו שיש לגברים. אנחנו צריכות גם לעבוד, לגדל את ילדינו ולחיות את החיים המלאים שגם ככה יש לכל אישה חרדית, אני לא יודעת איפה אפשר להכניס עוד הרבה לימוד גמרא", היא מסכמת.
לימוד גמרא תורה נשים שבועות 2018 נשים חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 38 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד