י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"סטירת לחי" למשטרה: בית המשפט שחרר את העצורים

המשטרה הביאה הלילה את 19 העצורים מההפגנות בשבת לדיון בהארכת מעצרם, אלא שהשופט החליט לשחרר את כולם מיידית • אחד העצורים: "החלטת בית המשפט לשחרר אותי היא סטירת לחי למשטרה" • השר ארדן: "עודה מתסיס ומציג עצמו כקרבן"

המחאה אמש. צילום: מאיר וקנין, פלאש 90
המחאה אמש. צילום: מאיר וקנין, פלאש 90



"איימן עודה כפוף לחוק ולא יכול להשתולל, לקלל ולהפריע לשוטר למלא את תפקידו. איימן עודה מגיע לכל מקום כזה כדי להסית ולהתסיס. אני מגדיר אותו כמי שתומך בטרור, תומך בחרם ותמיד מנסה להתסיס ולהציג עצמו כקורבן". כך אומר הבוקר השר לביטחון הפנים גלעד ארדן לאריה גולן ברשת ב'.

השר הוסיף ואמר כי צריך להבין, "השוטרים נקלעים למצבים בזמן מאוד קצר וצריכים לקבל החלטות מאוד מהירות תחת אלימות של מפגינים".

"המשטרה היא שהוטל עליה לאזן בין חופש הביטוי לבין שמירה על הסדר הציבורי. בהפגנות האלה בחיפה ניסו לחסום צירי תנועה ותקפו בהן שוטרים. אם יש שוטרים שנוהגים באלימות או מפעילים כוח שלא לצורך, מקומם לא במשטרה". ציין ארדן לסיום.

אמש (ראשון) פנה השררדן ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לפתוח בחקירה פלילית כנגד ח"כ איימן עודה, וזאת בעקבות תיעוד הדברים הגסים שהטיח בשוטרים שמילאו את תפקידם במהלך אירועי סוף השבוע האחרון.

השר ארדן ציין במכתבו ליועמ"ש כי "לא ייתכן שחבר כנסת מכהן יקלל שוטרים ויפריע להם בעת מילוי תפקידם. פניתי ליועמ"ש בדרישה לפתוח בחקירה פלילית כנגד עודה בגין ההתבטאויות המקומממות וההפרעה לשוטרים ששמרו על עצורי ההפגנה. הגיע הזמן שחברי הכנסת מהרשימה המשותפת ישלמו מחיר על מעשיהם ועל התנהגותם הגסה".

בתוך כך, עו"ד איתמר בן גביר מראשי 'עוצמה יהודית' תוקף את משטרת ישראל ואת השר הממונה גלעד ארדן על אוזלת היד באכיפת הפקודה למניעת טרור וזאת בעקבות שורת הפגנות שבהם הונפו ארגון הטרור אש"ף.

בן גביר פנה במכתב לשר לביטחון הפנים גלעד ארדן ולמפכ"ל רנ"צ רוני אלשיך, ובין היתר כתב כי סעיף 4 (ז) לפקודה למניעת טרור קובע כי "העושה מעשה שיש בו גילוי של הזדהות עם ארגון טרוריסטי או אהדה אליו, בהנפת דגל, בהצגת סמל או סיסמה או בהשמעת המנון או סיסמה, או כל מעשה גלוי דומה המגלה בבירור הזדהות או אהדה כאמור, והכל במקום ציבורי או באופן שאנשים הנמצאים במקום ציבורי יכולים לראות או לשמוע גילוי כזה של הזדהות או אהדה". 

בן גביר כתב "להווי ידוע לכם, כי בשנים האחרונות נאכפה הפקודה כלפי פעילי 'תנועת כך' שהניפו דגלי 'כך', והמשטרה עצרה אותם ובחלק מהמקרים אף הוגשו כתבי אישום -והורשעו נאשמים - בגין תמיכה בארגון טרור והנפת דגל לא חוקי".

במכתב הוא מציין "שמעבר לאבסורדיות של הדברים, והעובדה כי לטעמי ההכרזה על 'כך' כארגון טרור נעשתה בצעד אנטי דמוקרטי, הרי שבמקביל לאכיפת החוק כלפי פעילי כך ולהבדיל אלף אלפי הבדלות מניפים אנשי שמאל וערבים דגלי אשף אולם למרבה ההפתעה חרף העובדה כי אשף הוכרז כארגון טרור איש לא מוצא לנכון לעצור אותם". 

"נכבדיי, המדובר לא רק בפגיעה בעקרון השוויון אלא בהפרת חוק גלויה שמשטרת ישראל נותנת לה יד, אין שום סיבה ומקום לאפשר הנפת דגלי ארגון טרור אשף והמדובר בעבירה הקובעת עונש מקסימלי של עד שלוש שנות מאסר". 

במכתבו מבקש עו"ד בן גביר לאכוף את החוק והודיע לשר ולמפכ"ל המשטרה כי הוא יעקוב אחרי האכיפה ואף שוקל לעתור לבית המשפט העליון כנגד אוזלת ידה של המשטרה ושל העומד בראשה. לא ברור מדוע משטרת ישראל מתעלמת מחוקי מדינת ישראל, ומאפשרת הנפת דגלים של ארגון טרוריסטי מבלי לעצור את המניפים ולהעמידם לדין בגין תמיכה בארגון טרור.

כזכור, בשישי הפגינו מאות ערבים בחיפה נגד התנהלות צה"ל ברצועת עזה, במהלכה נעצרו 19 מפגינים אשר לטענת המשטרה הפרו את הסדר הציבורי ונהגו באלימות.

בהם היה גם פעיל לזכויות אדם בשם ג'עפר פרח, אשר אושפז מיד לאחר מעצרו ורגלו גובסה. לטענתו, השוטרים הם ששברו את רגלו במהלך המעצר. מח"ש הודיעה כי תבדוק את הטענה.

כאשר הגיע חבר הכנסת איימן עודה ראש הרשימה המשותפת, לבקרו בבית החולים הוא נהדף על ידי שוטרים ולא הורשה להכנס.

בתגובה תקף חבר הכנסת את השוטרים מילולית, דבר שעורר סערה פוליטית והביא לתגובות רבות נגד תקיפת עובדי הציבור על ידי ח"כ הסבור כי הוא חסין בפני החוק.

"כל יום שאיימן עודה ושות׳ מסתובבים חופשי ומקללים שוטרים הוא כישלון של רשויות האכיפה. מקומם של המחבלים האלה הוא לא בכנסת אלא בכלא. הגיע הזמן שישלמו את המחיר על מעשיהם". כתב שר הביטחון אביגדור ליברמן בחשבון הטוויטר שלו.

אמש נמשכו המחאות בשלושה מוקדים בעיר חיפה, כ-170 שוטרים נפרסו בשטח. כוחות משטרה עמדו וחצצו בין הניצים בכיכר אונסקו, לאחר שהמפגינים קראו קריאות לעבר העוברים ושבים:
"מעזה יצאה ההחלטה אינתפדה ונצחון... עזה היי חזקה", "יא שהיד נוח בשלום אנו נמשיך את המאבק... אמריקה ראש הנחש ותבוסתה היא ברורה...", ״מחיפה ברכות לעזה...", "כל הבושה למשתפי הפעולה של הכיבוש, ישראל מדינת טרור... ברוח ובדם נפדה אותך עזה".

הלילה הובאו 19 העצורים בהם ג'עפר פרח כשהוא נעזר בקביים לבית משפט 'השלום' בחיפה, לשם הארכת מעצרם. אולם, בתום הדיון החליט השופט אמיר סלאמה לשחרר את כלל העצורים.

המשטר לא ויתרה לחלוטין וביקשה עיכוב ביצוע עד השעה 14:00 לשבעה מהעצורים, אז ידון ביהמ"ש בערעור המשטרה ויחליט האם להותיר את החלטת שופט 'השלום' על כנו ולשחרר גם אותם או להיענות לבקשת המשטרה ולהאריך את מעצרם.

"החלטת בית המשפט לשחרר אותי היא סטירת לחי למשטרה. הגיע הזמן שישראל תחנך את שוטריה לכבד חופש ביטוי, פה זה לא איראן. מה שקרה פה זה בושה וחרפה למשטר דמוקרטי. אני ראיתי מה עבר על הבן שלי שרצה לבטא את עצמו נמצא עדיין בכלא, אני קורא לשחרר אותו באופן מיידי". אמר הבוקר פעיל זכויות האדם ג'עפר פרח.
הנפת דגלי אש''ף איתמר בן גביר גלעד ארדן תקיפת שוטרים איימן עודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד