ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

בדיקת 'בחדרי חרדים' מציגה: כך מונעת המדינה תעסוקת חרדים

שנים מדברים בממשלה על קידום תעסוקת חרדים, אבל סמוך לירושלים – בביתר עילית – מעכבת הממשלה את אישור אזור התעשייה הענק של העיר • השטח עבר את כל שלבי האישור, וכעת צריך רק את חותמת המינהל האזרחי • פעם אחר פעם, בהוראה מגבוה, יורד הדיון בו מסדר היום • ביום רביעי השבוע שוב מתכנסת הועדה, אבל אזור התעשייה שוב מחוץ לסדר היום • בעירייה מתחננים: "השקענו מיליונים בתכנון ובאישור אזור התעשייה, זה המנוף לעצמאות כלכלית"

אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



מי מונע תעסוקת חרדים? בממשלת ישראל מדברים מזה שנים על קידום התעסוקה החרדית והשקעה בציבור החרדי על מנת לשפר את מצבו הכלכלי, אלא שבדיקת 'בחדרי חרדים' מגלה, שסמוך לירושלים, מעכבת הממשלה בעצמה את הקמתו של אזור תעשייה ענק ומתקדם, המיועד לציבור החרדי.

מדובר באזור התעשייה "היער האנגלי", השייך לביתר עילית, שאת הקמתו מקדמת עיריית ביתר עילית מזה שנים. במהלך הדרך השקיעה העירייה מיליוני שקלים בתכנון והליכי האישור, והגיעה לישורת האחרונה של מועצת התכנון העליונה (מת"ע) במינהל האזרחי, שם תקוע הפרויקט ב"הוראה מלמעלה".

ביום רביעי הקרוב, שוב תתכנס הועדה לדיון בנושאים השונים שעל סדר יומם, אלא שאזור התעשייה החרדי – הוצא שוב מסדר היום, כך נודע ל'בחדרי חרדים'. עד כה, למרות הלחצים וההבטחות הרבות, טרם ניתן האישור המיוחל לוועדה לדון ולהעניק לאזור התעשייה את החותמת המיוחלת.

מדובר בפארק שישתרע על שטח ענק של כ-800 דונם, הנמצאים בשני צדדיו של כביש 375, סמוך לתחנת הדלק יער ביתר. הוא נושק לקו הירוק, ומחבר למעשה את ביתר לקו הירוק מצד מזרח.

"מטרת ייזומו של פארק התעשייה", מסבירים בעירייה ל'בחדרי חרדים', "הינה יצירת עצמאות כלכלית לביתר עילית, בד בבד עם הצורך במתחם לתעסוקה ומסחר שישמש את תושבי העיר, את תושבי יישובי הסביבה ואולי אף את הנוסעים בכביש 375 בואכה ירושלים".

לצורך קידום הפרויקט שכרה העירייה משרד ניהול גדול, עליו הוטלה משימה כפולה - דאגה לסיום התכנון ואישור התכניות, לצד - יצירת מגעים עם עסקים ומעסיקים, לשם הבאתם לפארק התעשייה החדש.

אלא שבעיריית ביתר ובחברת הניהול סיימו לפני זמן רב את כל הליכי התכנון, השיגו את כל האישורים, כולל הצבאיים, וכעת נותר רק המכשול האחרון בדרך ליציאה לדרך - חותמת מועצת התכנון העליונה (מת"ע). כמה פעמים הופיע אזור התעשייה בסדר היום של ישיבת המועצה, אך הוצא ממנו ברגע האחרון.

התסכול בביתר גדול שבעתיים, נוכח העובדה ששר הפנים אריה דרעי אישר רק לפני כמה חודשים סכומי כסף משמעותיים לפיתוח אזורי תעשייה בביתר עילית, דבר שהוא בשורה גדולה לעיר, אולם כל עוד מעכבת המדינה את הקמתו, לא ניתן להשתמש בכסף המוכן לכך.

עיון בפרוגרמת התכנון מגלה, כי אזור התעשייה יציע פתרונות תעסוקה מגוונים, החל מאזורי משרדים, חממות היי טק ומרכזים להכשרה מקצועית, ועד למוסכים, מפעלי תעשייה ואולמות שמחה. הפארק החדש, יכיל מרכזי קניות גדולים, דוגמת מתחם BIG, אולמות שמחות ואירועים לשרות תושבי העיר והאזור כולו. חלק אחר בפארק יוקצה לבנייני משרדים לצרכים השונים, כולל לחברות היי טק ומשרדים גדולים שיעדיפו את המקום, ע"מ לחסוך בעלויות הגבוהות בירושלים.

המתכננים גם מציעים, להקים בחלקו הדרומי של הפארק מרכז להכשרה מקצועית אשר יסייע בהכשרת עובדים מקצועיים לעבודה במתחם הפארק. מרכז זה נדרש במיוחד לאור העובדה כי מרבית תושבי העיר אינם בעלי הכשרה מקצועית.

בעיריית ביתר עילית אומרים בתגובה ל'בחדרי חרדים', כי אין שוב סיבה לעיכוב המתמשך באישור אזור התעשייה: "אנו  פונים כל העת בבקשות לנציגים החרדים, בראשם שר הפנים הרב אריה דרעי, סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש ויו"ר ועדת הכספים הרב משה גפני, שמסייעים לנו רבות, גם בלחץ על ראש הממשלה לאשר את התכניות. כמה פעמים בלחציהם הוכנס הדיון לסדר היום במינהל, אך הוצא ממנו ברגע האחרון".

עוד נאמר: "אנחנו מתחננים לראש הממשלה ולשרים לאפשר את אישור אזור התעשייה. זוהי הדרך לבניית עצמאות כלכלית ויצירת יציבות פיננסית. מדובר בעיר ש-80% התושבים בה מקבלים הנחה בארנונה. אזור התעשייה לא רק יאפשר לעירייה הכנסה חלופית, אלא בעיקר – ישפר את מצבם הכלכלי של תושבי העיר".

ראש העיר רובינשטיין בסיור בשטח





ביתר עילית תעסוקת חרדים אזור תעשייה היער האנגלי מועצת התכנון העליונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד