כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

גפני תקף את נערי האוצר: "אל תהפכו אותי לגולם"

ועדת השרים אישרה את הגדלת התקציב של שירותי הדת ברשויות המקומיות יו"ר הוועדה ח"כ גפני לפקידי האוצר: "הפכתם את שירותי הדת לדבר בלתי מתקבל על הדעת במדינה דמוקרטית"

צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ועדת השרים אישרה היום (שלישי), את שינוי תמהיל התקציב של המשרד לשירותי דת על שירותי הדת ברשויות המקומיות, ע"פ החוק שאושר היום בוועדת הכספים, התקציב יגדל באופן מדורג ועד לשנת 2025 תממן המדינה 70 אחוז משירותי הדת ברשויות.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר בפתח הדיון: "יש בעיה עם המועצות הדתיות, כל השירותים שנותן השלטון המקומי יחד עם הממשלה הוא נדרש לתקצב מקסימום 25 אחוז, יש תחומים של 10 אחוז, עד שזה מגיע לשירותי דת, פה אומרת המדינה מספיק שאתן 40 אחוז וכל הנטל על הרשויות. המדינה היא מקור התקציב והסמכות, לרשויות תקציב מוגבל - המדינה אומרת שירותי דת לא חשובים לי מאז ומתמיד. באו עם תוכנית טובה, שהתקצוב יהיה דיפרנציאלי, הרשויות הגדולות יתנו יותר אבל לצד כך לא משנים את החוק – התקצוב נשאר 40-60 אחוזים".

בדבריו תקף גפני את משרד האוצר ואת המדינה על כך, "שהעובדים של שירותי הדת משתכרים משכורות רעב, בכל מה שכלול בשירותי דת רמת התקצוב נוכה – משגיחי דת, רבנים, בלניות, זאת האמירה של המדינה. החלטנו לשים לזה סוף, שהתשתית תהייה שונה. ישבנו עם אנשי המשרד לשירותי דת ואנשי האוצר והצגנו מתווה לשיפור. אמרו לנו במשרד האוצר לא ייתכן שאיפה שיש כבר תקציב אתם משנים את כללי המשחק, קיבלתי את זה למרות שבאוצר הבטיחו לשנות את המתווה כבר לפני 8 שנים, ב-2019 נעשה שינוי קטן שהאוצר יצטרך לעזור לנו בזה – רפורמה ב-2 אחוז מהשלטון המקומי למדינה ואז מ-2020 יהיה תהליך עד 2025 של תקצוב עולה עד שנגיע ל-70 – 30 כאשר 70 אחוז יינתנו מצד המדינה. רק 70 כדי שיהיה למשרד הדתות אפשרות לחיזוק רשויות חלשות ולהוסיף להן עד 5 אחוז תקציב בלי אישור ועדת הכספים. פעם אחת ולתמיד צריך לשנות את הדבר הזה. לא יהיה תקציב לממשלה הבאה אם לא יהיה תקצוב אחר לשירותי הדת".

מי שהפתיע בעמדתו בדיון הוא חה"כ מוסי רז (מרץ) שהסביר כי הוא בעד שירותי דת, לא בעד המועצות המקומיות. "החוק הזה הולך בצמצום שיטת המצ'ינג, שהיא לדעתי שיטה בעייתית בכל תחום בו היא נמצאת. השיטה הזו מחזקת את הרשויות החזקות, לכן אנחנו במרצ תמכנו בהצעה, היא טובה יותר מהמצב הקיים", אמר ח"כ רז.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת עודד פלוס אמר כי הוא מקבל את גישת יו"ר הוועדה "שמדינת ישראל צריכה לשים יותר בשירותי הדת, לכן כל מהלך שיגדיל את הסכום אני בעד. אני שומע מאנשים בואו נשנה את האחוזים אבל הסכום יישאר אותו סכום ואפילו יהיו שנים שהסכום יהיה נמוך יותר".

בתגובה לדברי פלוס הצהיר גפני: "אני לא אעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית אם זה יהיה המצב". גפני הוסיף ואמר לפקידי האוצר בדיון, "המדינה צריכה לתת יותר כסף, אל תהפכו אותי לגולם. חשבתם שהמדינה תיתן פחות כסף ושירותי הדת יפחתו? אחרי שאני מדבר 30 שנה על ההתנהגות שלכם, הפכתם את שירותי הדת לדבר בלתי מתקבל על הדעת במדינה דמוקרטית".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "זה חוק שמביא את המועצות הדתיות למצב מודרני יותר. מציאות בה השלטון המקומי לא צריך לתת יותר כסף מאשר בשירותים אחרים, נעמוד כך שתקציב המועצות לא יפגע. אני חושב שזה חוק טוב. ב-30 שנותיי בכנסת הבאתי הרבה חוקים בנושא הזה ולא הצלחתי להעביר אותם, אני מקווה להעביר את החוק הזה ולצדו לא אאפשר פגיעה בסכום הכולל של שירותי הדת".

ועדת הכספים אשירה את ההצבעה ברוב קולות לקראת אישור החוק בקריאה ראשונה
משה גפני רשויות מקומיות משרד האוצר שירותי דת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד