י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

העיתונאי החרדי חושף: טראמפ יודע בדיוק מה התקשורת החרדית כותבת עליו

שנה וחצי לכהונת הנשיא טראמפ, 'בחדרי חרדים' שוחח עם העיתונאי החרדי שהתקבל לראיון - שיחה פנים מול פנים עם דונלד טראמפ כחודש וחצי לפני בחירתו • הוא מנתח את התקופה שעברה מזווית חרדית ועל השינוי שחל ביחס החרדים כלפיו • המחווה של טראמפ לששת ילדיו והמעקב הצמוד של טראמפ אחרי התקשורת החרדית

בסר בראיון עם טראמפ לפני כשנה וחצי
בסר בראיון עם טראמפ לפני כשנה וחצי



שנה וחצי לכהונת הנשיא הצבעוני דונלד טראמפ, 'בחדרי חרדים' שוחח עם עורך עיתון 'משפחה' באנגלית, ישראל בסר, בנסיון להבין עד כמה שניתן את מהלכי הנשיא שלא מפסיק להפתיע ולהלחיץ את מתנגדיו.

הנשיא טראמפ הוא אמנם דמות שנויה במחלוקת, מאחר וצורת הדיבור שלו היא לא ממלכתית בעליל, הוא ידוע כאדם שלא סופר אף אחד, והוא מגיב למתנגדיו בצורה חריפה שגורמת להם להתחרט שבכלל התחילו איתו.

מנגד אולי צריך נשיא כזה, שלא מפחד מה יגידו עליו, מאחר שבעולם היום מי שחזק שולט, הנשיא הקודם אובמה גילה רפיסות בכל מה שקשור למדיניות חוץ, ובזמן כהונתו הארגון הרצחני דאעש, התעצם בצורה מפחידה, ותחת נשיאותו גבה המזרח התיכון כמעט מיליון הרוגים.

הנשיא הנוכחי בשיתוף כוחות הקואליציה, מיגר כמעט לחלוטין את דאעש, ביטל את הסכם הגרעין האיראני, העביר את השגרירות לירושלים, ומתייחס לפלסטינים כאל סרח עודף. אכן ימים טובים לישראל בכלל, ולבנימין נתניהו בפרט.

את השיחה עם עורך משפחה באנגלית, ישראל בסר, פתחנו איך לא עם "האם החרדים בארה"ב תומכים בטראמפ". על כך עונה בסר, "החרדים די מחולקים, היו פה הרבה מאד מצביעים חרדים לטראמפ, כמובן שהרבה יותר הצביעו לקלינטון, במיוחד מהצד החסידי, מאחר ובזמן היותה סנאטורית, היא עזרה רבות לקהילות החסידיות במגוון דברים ונושאים שהקהילות החסידיות היו זקוקים להן, וכהכרת הטוב הם הצביעו לה".

עיתון 'משפחה' באנגלית, שמוביל את המגזינים השבועיים בארה"ב, ובנוסף נמכר באלפים נוספים ברחבי אירופה כשגם בישראל חרדים קוראי אנגלית נהנים ממנו, היה העיתון החרדי שקיבל ראיון עם הנשיא טראמפ זמן קצר לפני הבחירות בארה"ב.

"הצוות של טראמפ בדק באיזה עיתון חרדי הכי כדאי לו להתראיין, יש לטראמפ אנשי ניו מדיה שיודעים טוב מאד מה הולך בתקשורת כאן, והם המליצו לנשיא להתראיין אצלינו, שזה כבוד גדול, טראמפ אמר לי במהלך הראיון כי חתנו היהודי ג'רארד קושנר שנשוי לבתו שהתגיירה איוונקה אמר לו כי עיתון משפחה הוא עיתון חזק ומוכר מאד". כך מספר בסר ל'בחדרי'. "טראמפ רצה שהחרדים יצביעו לו, על אף שהחרדים לא היו אלו שהכריעו בדומה לישראל, ששם החרדים חלק חשוב בממשלה, הוא רצה לקבל הכרה, היה חשוב לו".

"אחרי שקושנר אמר לטראמפ שהוא מכיר את העיתון שלנו, אז טראמפ התראיין אצלינו, וזה היה ממש חזק, הרבה דיברו על זה פה, וזה שידרג את העיתון שלנו, בטח אחרי שהוא ניצח בניגוד לכל התחזיות".

"בכלל יש אהדה גדולה לטראמפ אחרי שנבחר לנשיא, כי החרדים פה רואים שהוא נשיא עם לב טוב, גם אלו שלא תמכו בו בעבר, ככל הנראה יתמכו בו בבחירות הבאות, אוהבים אותו פה מאד, אין ספק ששחרור רובשקין הפך את טראמפ לאדם אהוב ואהוד" מנתח בסר ל'בחדרי'.



בראיון עם טראמפצילום: בראיון עם טראמפ
בראיון עם טראמפ


ישראל בסר שמתגורר בקנדה ועורך את עיתון 'משפחה', טס לארה"ב כדי לראיין את הנשיא שאז היה רק מועמד חסר סיכוי, הם נפגשו במגדל טראמפ המפורסם במנהטן, שם אמר טראמפ כי הוא רוצה שהחרדים ידעו שהוא לצידם.

בסוף הראיון ביקש העורך בסר שטראמפ יחתום לו על דף רשמי עם הלוגו של טראמפ, בשביל הילד שלו. בסר מספר, "טראמפ שאל אותי כמה ילדים יש לי, עניתי לו ששה, אז הוא שאל ומה עם שאר הילדים, הם לא רוצים?, עניתי שיש לי בן בשם יחיאל, שמאד מתעניין בפוליטיקה, ושאר הילדים פחות בענין, אז טראמפ זרק את הדף שעליו חתם, לקח דף חדש וכתב הקדשה אישית לילד שלי כדי שזה ישמח אותו, וזה מראה שלטראמפ יש לב זהב".

בסר מפתיע ואומר, כי "טראמפ יודע בדיוק מה התקשורת החרדית כותבת עליו בארץ ובחו"ל, הוא מתעניין אצל הכוורת הקרובה אליו, הוא יודע שיש לו אהדה גדולה בציבור החרדי, הוא מרבה להתייעץ עם שליח ארה"ב למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט ששומר תורה ומצוות, הדברים הללו מחזקים אותו לעזור לחרדים באשר הם, אנחנו זוכרים איך בניגוד לאובמה הוא שחרר את רובשקין, קשה לי להאמין שאם החרדים היו תוקפים אותו הוא היה מתאמץ לשחררו".

בסר חושף דברים מעניינים נוספים בנוגע לקשר החרדי של ממשל טראמפ, "אנשי טראמפ עדיין בקשר עם החרדים שעזרו להם והיו איתם בקשר לפני הבחירות, הם מדי פעם נפגשים ומדברים על דברים אקטואליים, הקשר החם נשמר גם אחרי הבחירות".

טראמפ עצמו פחות זקוק לקשר כזה או אחר, הוא מצייץ ומדבר מה שבא לו באותו רגע, טראמפ עצמו סיפר כי הוא מצייץ כשהוא במיטה, כך שלא נראה שיש שם מישהו שהוא מתייעץ איתו. בוודאי לא עם אשתו מלניה.

''אנחנו מכבדים את כל הרבנים ללא יוצא מן הכלל''

בסר מתברך אצל שר התורה בבני ברקצילום: בסר מתברך אצל שר התורה בבני ברק
בסר מתברך אצל שר התורה בבני ברק


בסר לא שוכח לפרגן לעיתון המתחרה, מגזין 'עמי', שבעליו עבדו בעבר בעיתון 'משפחה', ואומר "נכון שהם מתחרים שלנו, אבל זה עושה לנו רק טוב, כי אנחנו חייבים כל הזמן להתייעל ולהפתיע, כשהיינו לבד לא היה לנו את האמביציה, עכשיו אנחנו מוודאים שאנחנו כל הזמן מובילים, ואנחנו מצליחים ברוך השם להוביל".

בסר לא שוכח לפרגן לכתב החסידי של העיתון המתחרה, ג'ק טורקס, מי שמשמש ככתב בבית הלבן מטעם מגזין עמי, "הכתב שלהם מאד צבעוני, אין ספק שהוא מוסיף להם המון, אני מתפעל כל פעם מחדש איך הוא מסתובב במסדרונות הבית הלבן לבוש בחליפה הארוכה שלו, עם זקן של אברך חסידי, זה מאד יפה לראות דבר כזה, במקום שאין כמעט חרדים שמגדלים זקן ולבושים עם הבגדים המסורתיים".

כמובן שאי אפשר בלי החלק התורני והרבני של העיתון, שהוא החלק הכי חשוב של הדברים אותם מקדמים בעיתון, הציות לגדולי ישראל בארה"ב, ואי כניסה למלחמות רבנים בדומה אצלינו בארץ. "אנחנו מכבדים את כל הרבנים ללא יוצא מן הכלל, אנחנו נותנים במה לכולם, אין פוליטיקה אצלינו, כולם אצלינו יראים וקדושים", מבהיר בסר.

"יש לנו ערוץ פתוח עם כל גדולי האדמו"רים, הרבנים וראשי הישיבות בארה"ב, אנחנו זכינו לשמוע ולעלות על הכתב את דברי האדמו"רים מסאטמר ומעוד רבנים גדולים, כשרבנים רוצים להשמיע את דבריהם, אנשי ביתם פונים אלינו שנגיע להעלות את הדברים על הכתב".

"היו אצלינו בעיתון כמעט כל גדולי ישראל בארה"ב, חשוב לנו מאד לפני הפוליטיקה ושאר הדברים, קודם כל לתת במה הכי חזקה לרבנים, בשביל זה העיתון קיים, לא בשביל לפרסם מאמרים של פוליטיקאים, אנחנו רוצים להביא לבתים של הקוראים שלנו את אור התורה, להביל את דברי הרבנים וראשי הישיבות, אחר כך אנחנו מתפנים לשאר הדברים, אנחנו מתאמצים להביא עמוד שער עם אישיות תורנית, ולא עם אישיות פוליטית, אפילו שעמוד שער עם פוליטיקאי צבעוני מוכר יותר, יש לנו ערכים שקודמים להכל", הוא אומר.

בכל הנוגע לפרסום תמונות נשים בעיתון אומר בסר, "אנחנו לא מפרסמים תמונות של נשים, רק באתרי האינטרנט שלנו, כי שם הנהלים שקבענו לעצמינו שונים, אמנם לפני הבחירות האחרונות פרסמנו בעמוד הראשון צללית של שני המועמדים, הילארי קלינטון והנשיא טראמפ, אבל במחשבה לאחור אפשר היה לוותר על זה".

"היו ביקורות נגדינו על הדבר, אך בסופו של דבר בארה"ב תפיסת החרדים כאן שונה, והיו כאלה שזה לא הפריע להם, אך אנחנו לא נחזור על כך בעתיד". אומר בסר.

בסר מפתיע ואומר, כי "אם הילארי קלינטון היתה נבחרת, הם כן היו שמים תמונה שלה בשער העיתון, מפני כבוד המלכות, חד משמעי".



בסר בשיחה עם הראשון לציון רבי שלמה משה עמארצילום: בסר בשיחה עם הראשון לציון רבי שלמה משה עמאר
בסר בשיחה עם הראשון לציון רבי שלמה משה עמאר


המייסד של עיתון משפחה ר' אלי פלאי, מי שהקים את עיתון משפחה בעברית, הוא גם זה שהביא את המושג "מגזין שבועי חרדי" לאמריקה, אלי פלאי לקח את הפורמט הישראלי, ועל אף השוני המנטלי של השוק האמריקאי החרדי, הוא הצליח להביא את המושג של מגזין שבועי חרדי לסטנדרטים גבוהים, כשהיה הראשון להוציא עיתון שבועי בפורמט של מגזין, וגם עכשיו, שיש לעיתון משפחה מתחרים נוספים, שמתחרים על אותם קוראים, עדיין הוא מצליח להוביל את העתיד של העיתונות החרדית האמריקאית.
דונלד טראמפ ישראל בסר משפחה באנגלית חרדים רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד