י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

החילוניות שמצלמות בתי כנסת נטושים

מה מביא פעילה חברתית וצלמת חילוניות לצאת למסע בין בתי כנסת היסטוריים בעיר שהכי מזוהה עם החילוניות במדינת ישראל. מצוידות במצלמה, הן נכנסות אל המבנים שפעם היו מפוארים והיום הם נטושים כדי להנציח את הרגעים האחרונים שלהם

בית הכנסת קהל חסידים. צילום: דונה מוסן לוי
בית הכנסת קהל חסידים. צילום: דונה מוסן לוי





העיר תל אביב היא אולי העיר המזוהה ביותר עם החילוניות בישראל. היא נחשבת למעוז החילוניות והיא גם אחת הערים היקרות בארץ, אבל בזמנים עברו, לפני כמה עשרות שנים, היא הייתה גם מקום מושבם של קהילות דתיות גדולות.

לא מעט חסידויות וקהילות ממוצאים ומזרמים שונים בחרו להתיישב דווקא בתל אביב ולהקים בה בתי כנסת. בשנים האחרונות הקהילות עברו לערים שונות בארץ או שהתבגרו והצטמקו ובתי הכנסת שלהן נשארו נטושים ועזובים.

ברית יעקובי היא פעילה חברתית המתגוררת בתל אביב, שגילתה ליד הבית שלה את אחד מבתי הכנסת האלה והחליטה לעשות מעשה. "לפני שנתיים המבנה התחיל להציק לי בעין", מספרת יעקובי לעיתון 'לאישה', "התחלתי לחקור אותו ומרגע שהבחנתי בו התחלתי להבחין בעוד ועוד בתי כנסת עזובים".

היא חברה לצלמת דונה מוסן לוי, ויחד הן יצאו לתעד, לצלם ואפילו לפתוח תערוכה שתראה את בתי הכנסת האלה, שהם שרידים אחרונים לקהילות מפוארות שפעם היו בתל אביב.

הצילום הראשון לתערוכה הוא צילום של בית הכנסת "קהל חסידים" בנווה שאנן. בית הכנסת קרס לאיטו, "בתחילה הגג שלו נפל, אחר כך הייתה שריפה ובסוף חברה התקשרה אלי ואמרה לי 'בואי דחוף', עד שהספקתי להגיע שופל שיטח את השטח וכל מה שהיה במקום הלך לגריסה", סיפרה יעקובי.

בבתי הכנסת היא מוצאת לא פעם דרי רחוב ומסכנים שאין להם איפה להיות. גם חיות מוצאות מחסה באותם מבנים נטושים. כששואלים אותה מה המטרה שלה בצילום בתי הכנסת היא מספרת: "אני רוצה להציג נרטיב אחר של תל אביב שמזוהה כמקום סופר חילוני. כל הזמן מתייחסים לגימנסיה הרצליה כאל מקדש תרבותי ומודרני, אבל למייסדי העיר היה רצון לשמר לעצמם גם את המקדש הישן ולהקים בית כנסת", היא מסבירה.

חוץ מתהליך הנטישה שעוברים בתי הכנסת, ישנו תהליך נוסף, תהליך התחדשות. בית הכנסת הגדול בתל אביב נבנה עם 1000 מקומות ישיבה וננטש במהלך השנים. בתקופה האחרונה עובר בית הכנסת תהליך של התחדשות וזוכה לעדנה מחודשת.
בתי כנסת תל אביב נטישה ברית יעקובי צילום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד