י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

האולטימטום שביטל את מצעד הילדים וסערת השתתפות הראב"ד

היריבות בין פלגי סאטמר והתחרות הגדולה בין החצרות מביאה עמה סיפור חדש שבמרכזו ביטול מצעד הילדים הענק שהיה אמור להתקיים בירושלים • הטיסה של הראב"ד למצעד המתחרה בארה"ב והחרם • 'בחדרי חרדים' מביא את כל הפרטים

בנייני סאטמר. אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בנייני סאטמר. אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



פרסום ראשון: חילוקי דעות ב'עדה החרדית' - הביאו לביטול מצעד הילדים הענק שעל ידי 'קרן ההצלה', שהיה אמור להתקיים בחודש הקרוב בשכונת רמת אשכול בירושלים. 'בחדרי חרדים' עם הדרמה, התחרות הסאטמרית, הזעם על הראב"ד והחרם.

מצעד הילדים נערך פעם בעשר שנים ובו משתתפים 15 אלף ילדים מכל חוגי 'העדה החרדית' בירושלים, שאינם לוקחים תקציבים ממדינת ישראל.

השנה תוכנן מצעד אדיר בממדיו, תחת הכותרת 'לכבוד ולתפארת', וזאת במלאות ארבעים שנה ליסוד 'קרן ההצלה'. בהנהלת 'העדה החרדית' השקיעו סכומים גדולים במטרה לקיים את המצעד השנה, אך תפנית דרמטית – גרמה לביטול המצעד הענק.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי מה שגרם לביטולה של העצרת בירושלים לעת עתה - היא קיומה של עצרת נוספת שמארגנת חסידות סאטמר מהר"א ושצפויה להתקיים ביום כ' סיוון באצטדיון "Nassau Coliseum" בלונג איילנד בניו יורק, בדיוק ביום שבו נוסדה 'קרן ההצלה' הסאטמרית שתומכת במוסדות התורה שאינם נוטלים תקציבים מממשלת ישראל.

העצרת שמתקיימת בהוראת האדמו"ר מהר"א מסאטמר, צפויה להתחרות בעצרת הענק שהתקיימה לפני כשנה על ידי האחות המתחרה, חסידות סאטמר מהרי"י באצטדיון ברקלי בברוקלין.

בסאטמר כמו בסאטמר, התחרות חיה ובועטת, מה שהביא את מארגני העצרת הנוכחית לעשות הכל כדי להעניק לה מימד חשוב וענק. לשם כך הגיעה משלחת מטעם פלג מהר"א אל ביתו של ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך והזמינה אותו לעצרת בניו יורק. בנוסף התקשר אליו במיוחד האדמו"ר מהר"א והצטרף לבקשת ההזמנה, מה שהוביל את הראב"ד לאשר את השתתפותו.

עם היוודע הידיעה על כוונת בואו של הגר"מ שטרנבוך לעצרת בארה"ב, וכפי שנחשף לראשונה ב'בחדרי חרדים', קמה צעקה ב'עדה החרדית', לנוכח העובדה שבעצרת הגדולה שקיימו חסידי סאטמר מהרי"י נגד הגיוס - סירב הרב שטרנבוך להצטרף למכתב ה'קול קורא' שעליו היו חתומים הגאב"ד וחברי הבד"ץ ובכך נשאר כדעת יחיד. למרות זאת, כאמור - כעת הרב שטרנבוך יטוס במיוחד כדי להופיע בעצרת המתחרה של חסידי המהר"א.

בשל כך, מספר קהילות ב'עדה החרדית' ובמרכזן מוסדות המהרי"י מסאטמר - החליטו שלא לעבור על כך בשתיקה ובתגובה הן הודיעו כי בכוונתן להחרים ולא להשתתף בכינוס של 'קרן הצלה' בירושלים.

עוד נודע ל'בחדרי חרדים', כי הקהילות המחרימות, זעמו בנוסף על העובדה, שב'קרן ההצלה' בחרו להתחשב בעצרת בארה"ב ובראב"ד והחליטו לדחות את הכינוס, ובמקום שיתקיים בתאריך כ' סיוון, תאריך ייסודה של הקרן על ידי רבי יואל מסאטמר, דחו אותו לתאריך אחר, כדי שהראב"ד הרב שטרנבוך יוכל להשתתף גם בו, זאת כאמור בזמן שעל ה'קול קורא' לעצרת הענק נגד הגיוס של החסידות המתחרה - הוא סירב בכלל לחתום.

לסיכומו של דבר: היות וחלק מן הקהילות ביטלו את השתתפותן בכינוס בירושלים - לא נותרה ברירה והוחלט ב'העדה החרדית' שלא לקיימו לעת עתה, באם הוא לא יתקיים בכ' סיון – היום המקורי הראוי לקיום העצרת.
סאטמר קרן ההצלה העדה החרדית מצעד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד