כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ועדת החינוך התכנסה בעקבות 'בחדרי': "כמו פשיטת פתע על גופי פשע"

בעקבות החשיפה ב'בחדרי': עדעת החינוך התכנסה לדיון מיוחד בסערת החוקרים הפרטיים • מרגי: "זה כמו בפשיטת פתע לסוחרי סמים" • גפני: "איך יכול להיות שישבו שם חוקרים פרטיים ויצלמו תלמידים? זה מזעזע בעיני" • אשר: "לא הגיוני שיפריעו לאברכים קורות תוך כדי הלימוד"

מרגי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מרגי. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סערת החוקרים הפרטיים, ודע החינוך התכנסה היום (ראשון) לדיון מיוחד בעקבות דרישת האגף לחינוך תרבותי לשגר חוקרים פרטיים שיעקבו אחרי תלמידי ומנהלי הישיבות.

בדיון שהשתתפו חברי הכנסת החרדים ונציגי משרד החינוך ומשרד האוצר, בפתח היון דרש יו"ר הודעה חה"כ יעקב מרגי (ש"ס) ממשרד החינוך וממשרד האוצר רשימה של מוסדות תורניים שנעשתה בהם ביקורת בשנת 2017 ורשימה של המוסדות שנפסלו לתמיכה.

בפתח הישיבה אמר יו"ר הועדה חה"כ מרגי: "אני כיו"ר ועדה, דורש את הבקרה והאכיפה של משרד החינוך כמעט על כל נושא שמתעסקים בו. בקרה ואכיפה זה דבר מתבקש, ואני נשען על גדולי ומאורי ישראל, ככה אתם אומרים תמיד… שאמרו למי שפועלים שלא כדין שיש להם דין של 'רודף' כלפי עולם הישיבות – אלה כל הזייפנים, כל הנוכלים, יש להם דין של 'רודף'. אבל! אי אפשר להפוך את כולם! לגנבים!".

מרגי הוסיף כי, "התפתחה פה בשנים האחרונות תרבות של בקרה מיוחדת, אגרסיבית, הייתי אומר אילו דורסנית, עד כדי השפלה כלפי לומדי התורה. התיאורים שהגיעו אלינו על סגירת דלתות, ותעמדו פה, ותעמדו שם, ותעודות זיהוי – תשמעו, זה כמו בפשיטת פתע לסוחרי סמים".

מנכ"ל איגוד הישיבות שלמה ברילנט הגדיל והסביר בדיון כי אם אברך יוצא ללוויה או ללידה של אחד מילדיו האישור עבור היעדרותו מתקבל, אך אם הוא חולה בשפעת האישור יתקבל רק אם יביא אישור אשפוז מבית החולים. לדבריו, יש גם אבות שיוצאים עם ילדיהם לטיפולים רפואיים או ריפוי בעיסוק והאישור לכך לא מתקבל והם נחשבים כנעדרים.

עמוס צייאדה, מנהל אגף מוסדות תורניים במשרד החינוך השיב לטענותיו של ברלינט והסביר כי "חלק משמעותי של הביקורת הוא שמגיעים מבקרים מהמשרד לרואי חשבון ובודקים האם יש פער בין מה מספר התלמידים ששוגר למשרד החינוך לבין התלמידים שלומדים באופן פעיל בזמן הביקורת. התלונות בדבר סגירת דלתות והפרעה לראש הישיבה לא צריכים להיות". ציידה הסביר שעד 15% היעדרות הביקורת מוגדרת כתקינה, 15%-25% היעדרות לא גוררת עיכוב תמיכה, אך מעל 25% היעדרות של תלמידים בביקורת מעכבים תמיכה ומתבצעת ביקורת חוזרת. "יש לנו פורטל וניתן לדווח כשמבקשים היעדרות כמה ימים מראש. יש מאות פניות בתקופה של כמה חודשים והבקשות הללו מאושרות".



יו"ר ועדת הכספים חה"כ משה גפני שהשתתף אף הוא בדיון אמר: "צריך ביקורת אבל ביקורת כמו שנעשית במקומות אחרים. באנו כל חברי הכנסת ואמרנו שהביקורת היא ביקורת שפילה. אתם בחשב הכללי צריכים לעשות חשבון נפש גדול שאתם נותנים גיבוי למשרד החינוך. אפשרתם לאגף למוסדות תורניים לקחת חוקרים פרטיים. למה אישרתם כזה דבר למוסדות תורניים? אנחנו מדברים על מוסדות תורה במדינה יהודית. איך יכול להיות שישבו שם חוקרים פרטיים ויצלמו תלמידים? זה מזעזע בעיני".

חה"כ אורי מקלב הוסיף על דברי גפני ואמר כי מנהלי המוסדות מפחדים להתלונן ולכן לא הגיעו לישיבה. "הנחת הייסוד של משרד החינוך ושל משרד האוצר שהמוסדות החינוך התורניים לא מתנהלים כמו שצריך היא מוטעית. האווירה כלפיהם קשה". לדבריו, "גופים פרטיים חברות לא דורשים כלפי העובדים שלהם כאלה דברים, משרדי ממשלה לא עומדים בפרמטרים האלה, לא ברשויות המקומיות משרד החינוך עצמו האגף הזה עצמו לא יעמוד בזה, דברים לא מציאותיים חשדנים פוגענים, אנשים חולים כאלה שישבו שבעה נאלצו להגיע לבקרות, אלו דברים לא אנושיים. הם יצרים אווירה עכורה ולא ראויה בין התלמידים לראשי מוסדות בגלל הפחד שלהם".



חה"כ יעקב אשר אמר בדבריו "אברכי הכוללים הרי מתפרנסים מהמלגות שהם מקבלים ומעולם לא נעשתה השוואה של התמיכה לאברכים לשכר המינימום או לקיצבה אחרת. והסכום שמתוקצבים היום הוא בערך שליש מהסכום הנדרש לאברך כדי להתקיים בצורה בסיסית, אז אם היה מדובר בסכומי עתק עוד היה אפשר להבין למה יש כל כך הרבה ביקורות אבל במצב הנוכחי לא הגיוני שאברכים גם יהיו כל כך הרבה שעות בכולל גם יתפרנסו מהתמיכה הנמוכה וגם יפריעו להם בכל מיני ביקורות תוך כדי הלימוד". אשר הוסיף "הרי בשום תנועת נוער או בשאר המוסדות למגזר הכללי לא נערכות ביקורות פתע בלילות או תוך כדי פעילות וזה דבר שלא מתקבל על הדעת שרק בכוללים יהיו ביקורות כאלו".

בסיום הישיבה דרש יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי ממשרד האוצר וממשרד החינוך להכין תוך 30 ימים דו"ח שבו יפורט כמה ביקורות נעשו בשנת 2017, וכן פירוט של הביקורות שנעשו במוסדות נתמכים שאינם מוסדות תורניים; רשימה שמית של מוסדות שבוקרו לפי שם מוסד, תאריך ושעה ורשימה של מוסדות לימוד תורניים שנפסלו בביקורת וסכום הקנס שהושת על המוסד התורני.
חוקרים פרטיים יעקב מרגי משה גפני ועדת החינוך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד