י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

שב"ס מתעקש: לסלק את החליפות והשטריימלאך מבתי הכלא

למרות פניית הראשל"צ הרב יצחק יוסף, הקשיח שב"ס את האיסור על חליפות וכובעים בבתי הכלא והורה לאסירים להשיבם לביתם. אסיר במעשיהו ל'בחדרי': "יש פה אדמו"רים וראשי ישיבות שלומדים ביחד תורה. למה לקחת להם את הכובע והחליפה?"

כלא מעשיהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כלא מעשיהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90





התפתחות בפרשת האיסור על ביגוד עליון דתי, בבתי הכלא בישראל: למרות התערבות הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף, שירות בתי הסוהר מתעקש לאסור על פריטי לבוש חרדיים.

בסוף השבוע שעבר, נתלתה הודעה באגף הדתי בכלא מעשיהו, המתפרסמת כאן ב'בחדרי חרדים' לראשונה, ולפיה על כל האסירים להשיב את פרטי הלבוש העליון בהקדם הביתה.

"מהיום אסיר אגף 8 וכל אסיר דתי, ילבש אך ורק מכנס שחור וחולצה לבנה מכופתרת בלבד. זאת על פי פקודה", נכתבה בהודעה שנתלתה באגף והגיעה לידי 'בחדרי חרדים'. עוד נכתב כי "על כל האסירים חובת הוצאה של שאר פרטי הלבוש בהקדם הבית, כובע, חגורה וחליפה - בביקור/חופשה". על החתום, הנהלת בית הסוהר.



מלבד העובדה שהוצאת הפריטים תהפוך את הפקודה לבלתי הפיכה, מבקשים בשירות בתי הסוהר להימנע מתביעות על אובדן רכוש יקר, מחירו של כובע עשוי להגיע ל-1,000 שקלים, ומחירו של שטריימל יכול לטפס לעד פי עשרה.

אחד האסירים באגף, בשנות ה-50 לחייו שוחח בסוף השבוע עם 'בחדרי חרדים' על הנושא, ואמר כי "הכובע והחליפה זה חלק מאיתנו. נשפטנו להיות פה, אבל לא נשפטנו להוריד את הכובע ואת החליפה. מה זה פה רוסיה? אמרתי ככה למפקד, 'אתם משחקים בדת, אין לזה שום ערך'". לדבריו, המפקד השיב לו שהלבוש הדתי אינו מופיע בפקודות.

"אנחנו רוצים את זה בשבת וחג, לברכת המזון, לתפילות. החוק קובע שאם היה לאסיר לא לוקחים לו את זה, יש פה מרמור אדיר על זה, ביקשו מהאסירים את השטריימל של שבת. על מה ולמה?". עוד הוא מוסיף בשיחה ל'בחדרי' ואומר "יש פה אדמו"רים וראשי ישיבות שלומדים פה תורה ביחד, למה לקחת להם את הכובע והחליפה?".

משפחות אסירים חרדים עמם שוחחנו טוענות כי למרות פניות חוזרות ונשנות לחברי הכנסת החרדים, הן של יהדות התורה והן של ש"ס, לא נעשתה שום פעילות רצינית בנושא, ומשפחות האסירים מקבלות תחושה ששליחי הציבור בעטו בהם מחוסר עניין. "כנראה הכח האלקטורלי שלנו לא מספיק מזיז להם", אומרת גילי שבעלה נאסר ל-5 שנים בשל עבירת מס.

יעקב שאביו התחזק בתוך הכלא בשנים האחרונות, אומר בכאב ל'בחדרי חרדים': "אבא שלנו התחיל להקפיד על קלה כבחמורה, הוא לא מפספס סעיף בהלכה שהוא לא מחמיר לעשות אותו. מבחינתו כובע וחליפה בשעת התפילה זהו היכון לקראת ה' אלוקיך וככה הוא מקפיד. הוא נשמע מרוסק. הוא מרגיש שהמערכת רודפת אותו, ואנחנו הילדים מרגישים שאנחנו הולכים לאבד את אבא פעם שנייה.

"הם יודעים שהדת זה הדבר היחיד שנשאר לאסיר בעולמו", הוא מוסיף, "לכן פוגעים דווקא בבטן הרכה. תמיד שמענו תלונות על עניני דת בתוך בתי הכלא אבל אף פעם לא בצורה מערכתית וגורפת כמו שזה נעשה עכשיו".

אסיר אחר שדיבר איתנו, אומר, שהתחושה בקרב האסירים כי מדובר במשחקי כוח בתוך השב"ס: "עכשיו מצאו את האסירים הדתיים והחרדים כקורבן מזדמן. בכל פעם שישנה ביקורת פנימית בשב"ס על תפקודו של קצין כלשהו, פתאום מתעוררת 'מסירות יתר' ב'השגחה על הביטחון', מי שסובלים הם תמיד האסירים. אנחנו צריכים להיות טיפשים כדי לחשוב שלקחת בגדי תפילה מאסירים, נובעת מסיבה אחרת מלבד זלזול בדת".

עורכת דין שני דרי אסייג, הפועלת שנים למען זכויות אסירים בין כותלי בית הסוהר, אומרת ל'בחדרי' כי מדובר במקרה חמור במיוחד. "לדעתי הנוהל הפנימי המורה על הוצאת פרטי לבוש הקיימים אצל האסירים, אינו מעוגן בפקודת הנציבות וכל נושא הדת בכלל". לדבריה, "מעבר לפרטי הלבוש, קדושת הדת והמנהגים אינם מקבלים ביטוי בין כותלי בית הסוהר ובמדינה נאורה ראוי יהיה לתקן מצב אבסורדי זה. כולי תקווה לפעול בנושא זה ולהפוך את הקערה על פיה בכל ערכאה שתידרש".

בעמותת דרור למשפחה שמסייעת למשפחות האסירים, אומרים כי מאז החלו לעדכן את האסירים באיסור לבישת חליפות וחבישת מגבעות, קיבלו הרבה בקשות מהאסירים ובני משפחותיהם. האגפים התורנים הם האוכלוסייה הכי טובה, שקטה וצייתנית. באגפים התורנים יש הכי פחות בלגנים ולכן גם מכניסים שם מסוכסכים למיניהם. אנו מקווים ששב"ס יחזרו בהם מהגזירות שהם הטילו" אמרה ל'בחדרי' יו"ר עמותת דרור למשפחה גב מינדי בוקשפן.

לדבריה, "האסירים שנמצאים בכלא עשו עבירה ולכן הם שם, אבל עדיין יש להם את הזכויות שמגיע להם ובהם לקיים אורח חיים חרדי ובהם אסור לפגוע. לא יעלה על הדעת שבן אדם שמחפש להתעלל באנשים יעבוד במקום הזה".

מי שחשף את הנושא הוא העיתונאי דוד חכם, שלפני כשבועיים צייץ בטוויטר על כך ששירות בתי הסוהר החליט לאסור על כל האסירים החרדים בכלא מעשיהו להתפלל בבתי הכנסת עם כובעים וחליפות, כמו כן נאסר על הרב הראשי לשעבר הרב יונה מצגר ללבוש פראק ולחבוש כובע המבורג.

ראש מטה נציבות שירות בתי הסוהר, גונדר אילן מלכא, ביקר בשבוע שעבר אצל הרבנים הגרי"ג אדלשטיין והגר"ח קנייבסקי. במהלך הפגישה אצל הרב אדלשטיין, כך נמסר ל'בחדרי חרדים', התחייב ראש המטה לפעול בקרוב למען האסירים באגפים התורניים, בכדי שיתאפשר להם לבישת חליפות וחבישת כובעים במהלך שהותם בבית הכלא.

הגרי"ג אדלשטיין אמר לראש המטה כי חשוב לפעול כמה שיותר, שלאסירים תהיה תעסוקה גם לאחר תום ריצוי תקופת המאסר, בכדי שלא יחזרו לסורם. מיד עם תום הביקורים ערך ראש מטה הנציבות, סיור בישיבת פוניבז' בזמן 'השיעור כללי' של הגרב"ד פוברסקי.

בשירות בתי הסוהר הגיבו ל'בחדרי חרדים' כי "אין הנחיות חדשות בעניין זה". בתגובה נמסר עוד כי "פקודות שירות בתי הסוהר אינן מאפשרות לאסירים הכנסת כובעים וחליפות לבית הסוהר. ואסירים באגפים דתיים מורשים בהכנסת מכנסיים שחורים וחולצות לבנות מכופתרות".
שירות בתי הסוהר אגף תורני לבוש דתי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד