ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

העיר האדומה והדילמה של ליצמן // ארי קלמן

אחרי קדנציה לא קלה בחיפה, ב"דגל" רואים את הסקרים בהם יהב הולך ונחלש והקול החרדי הופך מחחוזר יותר ויותר ע"י המועמדים. קשה להאמין שב"דגל" יסכימו לרוץ במשותף במידה ובגור ימשיכו בקו של תמיכה ביהב • הכל על ההכרעה המורכבת של ליצמן // ארי קלמן בטור פרשנות על המפה הפוליטית העדכנית בעיר האדומה

יהב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יהב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כמעט קדנציה מוניציפלית שלמה היא סיפקה כותרות ללא הפסקה, אולם דווקא כעת שורר שקט יחסי מכיוון חיפה. עם זאת, כאשר בודקים מקרוב את המפה בעיר האדומה, מגלים כי זרמים משמעותיים בדעת הקהל בחיפה כבר מזמן פרצו אל פני השטח, ויוצרים דינמיקה חדשה הן בזירה המשמעותית של המירוץ לראשות ולא פחות מכך - ביחסי המפלגות החרדיות בעיר.

אם עד כה, כאב הראש של של תומכי יהב ב"אגודת ישראל" ובראשם סגן השר ליצמן, היה כיצד להגיע לבחירות עם תמיכה ביהב ולהסתכן בריצה נפרדת של "דגל התורה" וקבוצות נוספות (במקרה כזה קיומו של המנדט החסידי נמצא בסימן שאלה), הרי שהמפה התחדדה מאז פי כמה. ב"דגל התורה" נשמר עדיין מתח גבוה בכל הנוגע לעיר שהפכה לסמל ובה קודשה על ידם מלחמת עולם כנגד האפליה והפגיעה בציבור החרדי, אבל בשיחות שלא לציטוט גם הם מודים כי לא ציפו שכבר בשלב כה מוקדם יונה יהב יהיה חלש עד כדי כך בזירה הפנים חיפאית. ליצמן אוהב להפסיד עוד פחות משותפיו הליטאים, וגם הוא רואה ושומע את הקולות המשנים סדרי בראשית במפרץ. תמונת המצב מולה הוא ניצב - הולכת ומתחדדת מיום ליום.

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי בשבוע האחרון שקעו הגורמים המוניציפליים של "דגל" ובראשם חברי הכנסת, בלמידה עדכנית ומפורטת של המפה החיפאית, תוך התבססות על לא פחות מתשעה סקרי עומק שנערכו על ידי מיטב הסוקרים בארץ. לדברי גורמים שנחשפו לנתונים, הפילוחים המדויקים והמגמה הברורה העולה מהם מותירים את יהב רחוק מאחור במירוץ לראשות, מה שמחזק ממילא את הקו של "דגל" שפעלה להחלפתו של יהב לנוכח יחסו העוין לציבור החרדי.

במקביל להיחלשות יהב, הטוענים לכתר בעיר - ובראשם עינת קליש רותם - מבקשים את תמיכת יו"ר שס"ג אלפר והקול החרדי מבוקש מתמיד. ליצמן ניצב אפוא עם בן ברית שהמשך התמיכה בו - לפחות על פי הסקרים - לא אמורה להביא תשואה משתלמת, וזה עוד לפני שנפתח עניין הריצה המשותפת, אשר עלול להיפגע באורח משמעותי במקרה של פיצול התמיכה לראשות: הקולות בסניף דגה"ת בעיר דורשים כי במקרה שקהילת גור תלך עם יהב, דגל תתמודד בנפרד יחד עם קבוצות וחצרות חסידיות נוספות המעוניינות בהחלפתו.

למרות שעד כה היו גורמים ביהדות התורה שהעדיפו לטעון כי סוגיית ראשות העיר איננה קשורה לרשימה למועצה ומפלגת שס"ג תתמודד יחד גם אם חלקים ממנה יתמכו ביהב - ניתן להעריך כבר כעת כי לנוכח הסקרים ולנוכח מצבה של דגל בעיר על מאות האברכים הליטאים שעברו להתגורר בה בקדנציה האחרונה - יישקלו שם מחדש כל התרחישים בנוגע לריצה באחדות, המפוררת הלכה למעשה כבר זמן רב סביב שאלת התמיכה ביהב.

שיחות עם גורמים חרדים בחיפה מעלות כי לצד רצון משמעותי בהמשך האחדות, שאלת התמיכה לראשות העיר יכולה להיות הרת גורל ביחסי המפלגות. ניתן להעריך כי העיסוק ההולך וגובר של ראשי המפלגות החרדיות בזהותו (או זהותה) של ראש העיר הבא בחיפה מקבל משמעות נוספת שתהיה קריטית לכל סיכום פוטנציאלי ביניהם.
יונה יהב יעקב ליצמן חיפה בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד