י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

האם אמהות חרדיות יכולות לעשות שינוי?

ילדינו המתוקים הולכים מדי בוקר לגנים ולמעונות וחוזרים משם עם שיניים מתוקות שאכלו ממתקים מתוקים. סקר 'לובי נשי' בודק: האם יש סיכוי לשבור את מעגל המתוק?

נתי שוחט/ פלאש 90
נתי שוחט/ פלאש 90



שנת הלימודים מתקרבת אל קיצה ולקראת הסוף וההתחלה החדשה שתבוא איתו, הגיע הזמן לדבר על תופעה שלא זוכה ליותר מדי התייחסות. מי מאתנו לא מכירה את הילדים, הנכדים או האחים הצעירים, החוזרים מהמעון או מהגנים עם שקיות מלאות בכל טוב מיום ההולדת האחרון, גם קבלת שבת מסתיימת בוופל מצופה במקרה הטוב ובסוכריה על מקל במקרה הרע.

אף ילד לא רוצה להיות יוצא דופן ואף אמא לא רוצה שהילד שלה יחוש שונה ולכן כמעט כל האמהות בוחרות לקנות לילדי הגן ממתק או ממתקים כדי לחגוג את יום הולדתו של הזאטוט או את היותם אבא או אמא של שבת. מעטות האמהות הבוחרות להסתפק בפרס קטן וכמעט שאין אמהות שיבחרו לחלק ירקות חתוכים יפה או פירות צבעוניים ומגרים.

גם האמהות עצמן הופכות בחלק מהמקומות את חלוקת שקיות הממתקים לתחרות. אם אמא אחת הביאה שלושה ממתקים ומתנה, האמא הבאה תכין שקית ובה שלושה ממתקים ושתי מתנות ואמא שלישית תכין שקית בצורה מיוחדת ובה ממתקים ממותגים.

מלבד הנזק הכלכלי לכיסם של ההורים והנזק העצום הנגרם לשיניים של הילדים מאכילת ממתקים מרובה כל כך, ישנו נזק נוסף, עקרוני ולא פחות חשוב שנגרם עם חלוקת הממתקים. הילדים מתמכרים למתוק, לומדים לחכות לו ומבינים שאין חגיגה בלי ממתקים וחטיפים. מדובר בנזק חינוכי שהשלכותיו מורגשות גם בטווח הקצר, אך גם בטווח הארוך.

חוזר מנכ"ל ממשרד הכלכלה, האמור להיאכף במעונות היום ובמשפחתונים קובע כי אין לחלק כלל ממתקים לילדים. סוכריות הן מחוץ לתחום באופן גורף כיוון שהן עלולות לגרום לחנק וגם ממתקים אחרים לא מותרים. גם בגני הילדים ישנם חוקים המגבילים את אכילת הממתקים וחלוקתם.

בציבור החילוני החוקים הללו אכן נאכפים, באחד הגנים במרכז הארץ מחלקים ליום הולדת פיתות עם חומוס וירקות חתוכים אותם הביא הילד מהבית, בגן אחר מאפשרים לחלק פירות חתוכים ולקבלת שבת אמא או אבא של שבת יכולים לבחור להביא בקבוק מיץ ענבים או חלה.

בציבור החרדי נראה כי ישנה עוד כברת דרך. לא מעט גנים ומעונות בוחרים להמשיך לאפשר להורים לתת לילדיהם לחלק דווקא ממתקים כדי לחלק לחבריהם, זאת למרות הנזקים הברורים הנגרמים מכך. "אי אפשר לעמוד בפני בקשות הילדים", אומרים ההורים, "אנחנו לא מסוגלות לאכוף", אומרות הגננות והשינוי שיבוא, אם יבוא, תלוי ככל הנראה רק בנו.

האם צריך להתרחש שינוי כזה? האם זה בכלל אפשרי?

ממתקים סוכריות יום הולדת קבלת שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד