י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הסלמה בעזה: "חמאס איבד שליטה ברצועה"

סבב לחימה מהנרחבים בדרום, מאז 'צוק איתן'. לקראת ערב שוב נשמעה אזעקת 'צבע אדום' במועצה האזורית אשכול. דובר צה"ל: "תחול התגברות של פעילות צה"ל. חמאס איבד שליטה ולא נשלים עם המצב הזה". תושבי עוטף עזה בכוננות מתעדכן

צילום: יונתן זינדל, פלאש90
צילום: יונתן זינדל, פלאש90



הירי מעזה התחדש, וכך גם התקיפות של צה"ל, באחד מימי לחימה הקשים ביותר בשנה האחרונה. בשעה 18:07, הערב נשמעה אזעקת צבע אדום, במועצה האזורית אשכול. פצצת מרגמה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. איש לא נפגע.

ברצועת עזה מתחולל תהליך הסלמה, הראשון מסוגו מאז מבצע 'צוק איתן' בשנת 2014. תחילתו של תהליך החל לפני כחודשיים עם תחילת צעדות השיבה, שכללו התפרעויות המונים בקרבת גדר הגבול, ניסיונות לחדירה המונית לשטח ישראל ועלייה מכוונת במפלס האלימות והטרור.

דובר צה"ל רונן מנליס אמר כי, "ככל הנראה במהלך השעות הקרובות תחול התגברות של פעילות צה"ל ברצועה, לאור המשך הירי של חמאס והג'יהאד האסלאמי. חמאס איבד שליטה ואין לנו כוונה להשלים עם המצב הזה. ככל שיימשך הירי, כך תתגבר עוצמת התגובה שלנו, בשבועות האחרונים פגענו בכ-120 מחבלים שניסו לבצע פיגועים באזור הגדר".

כחמישים רקטות שוגרו מאז שעות הבוקר מרצועת עזה על ידי ארגוני הטרור מרצועת עזה. שלושה חיילים נפצעו מרסיסי פצצת מרגמה ומספר דומה של תושבים נפצעו קל בישובי עוטף עזה.

רוב פצצות המרגמה יורטו על ידי מערכת ההגנה כיפת ברזל. יתכן והירי בוצע על ידי הג'האד האסלאמי, בעקבות הריגת שלושה פעילי הזרוע הצבאית של הארגון בעת התקפת צה"ל נגד נקודת תצפית של הארגון לפני יומיים.

בעקבות המשך השיגורים, צה"ל ביצע היום שורה של כ-30 תקיפות בשישה מוקדי טרור ברצועת עזה, ובנוסף השמידו מנהרת טרור שחדרה ב-900 מטר בשטח מדינת ישראל. לפי דיווחים פלסטינים בין היעדים שהותקפו מוצב של הכוח הימי של חמאס סמוך למחנה הפליטים נציראת ומוצב נוסף בח'אן יונס. כמו כן הותקף מוצב של הזרוע הצבאית של הג'האד האסלאמי בפלסטין בדיר אל-בלח.



דאוד שהאב, דובר הג'האד האסלאמי בפלסטין, אמר כי הירי הוא תגובה מבורכת של ההתנגדות. עוד אמר כי דם העם הפלסטיני אינו זול וישראל אינה יכולה לעשות בו כרצונה. בהודעה שפרסמה חמאס נאמר כי מה שביצעה ההתנגדות" היא במסגרת הזכות הטבעית להגן על העם הפלסטיני ולהגיב על "פשעי ההרג של ישראל".

שר הביטחון אביגדור ליברמן צייץ בטוויטר וכתב כי "‏כל מקום שממנו ארגוני הטרור יורים לשטח ישראל - הוא יעד לגיטימי לתקיפת חיל האוויר על כל המשתמע מכך".

בשל פגיעה של רקטה במתקני חשמל המזינים את רצועת עזה, נפגע ציוד ואי לכך הופסקו שלושה קווי חשמל המזינים את דרום הרצועה. בהערכה ראשונית שבוצעה במקום, עולה כי ידרשו מספר ימים לתיקון הציוד לצורך השבת אספקה סדירה.

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הנחה את חברת חשמל שלא לסכן את עובדיה, ולתקן את התקלה רק לאחר רגיעה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, פרסם הערב בעמוד הפייסבוק בערבית כי ירי פצמ"רים מצד ארגוני הטרור בעזה היא זו שגרמה לניתוק אספקת החשמל בדרום רצועת עזה. "הירי המאסיבי לאורך היום של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי, בחסות ארגון הטרור חמאס, פגע בתשתיות החשמל וגרם לתקלה באספקת החשמל לבתיכם, בעיצומו של חודש הרמדאן המבורך" כתב להם.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט ואלוף פיקוד דרום אייל זמיר קיימו בשעות אחר הצהרים הערכת מצב עם ראשי הרשויות בעוטף עזה באחד הבסיסים באיזור: "הערכת המצב היא שהמתיחות עשויה להימשך בשעות הקרובות" אמר ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, "ועל כן ההנחיות הן לתושבים באזור עוטף עזה הרחוקים עד 7 ק"מ מהגדר להיות באזורים עם מרחבים מוגנים".

משרד החינוך הורה על ביטול כל הטיולים שאמורים היו להתקיים מחר במרחק עד 15 קילומטרים מהרצועה. טיולים בטווח 15 עד 40 קילומטרים יתקיימו כרגיל.

בכיר בחמאס אמר ל'כאן 11' כי "חמאס לא רוצה בהסלמה. אין מגעים בנושא בינינו לבין המצרים. הבלגנו הרבה לאחרונה אבל המסר לא הובן היטב אצלכם. אם התקיפות בעזה לא יביאו אבידות רבות בנפש-העניינים יירגעו "והעיקר שהמסר יגיע לליברמן". עוד אמר כי "הזעם בעזה גדול מאוד. עזה רותחת. אתם אפילו לא מבינים עד כמה. אם לא אנחנו (חמאס)- אנשים היו רצים לגדר באלפים".

חטיבות גדודי אל קודס וגדודי אל קאסם הודיעו על אחריותן המשותפת להפצצת עמדות צבאיות והתנחלויות ציוניות באזור רצועת עזה עם עשרות רקטות לאורך כל היום.
רצועת עזה מנהרת טרור עוטף עזה פצצות מרגמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד