י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הזירה באשדוד מבעבעת: הבכיר הגוראי משרטט את התנאים לתמיכה בלסרי

לאחר שיו"ר ש"ס דרעי הביע תמיכה פומבית בראש העיר המכהן לסרי, הרי שיו"ר וועדת הרבנים לענייני השבת לא ממהר להביע תמיכה עיוורת; "צריך לזכור דבר אחד – השבת היא מעל הכל. היא מעל לכל שיקול אחר וברור שהיא מעל הפוליטיקה"

גולדקנופף. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גולדקנופף. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סוער באשדוד: כשברקע קולות המלחמה מעזה, העיר הדרומית אשדוד - כמרקחה גם בזירה המוניציפלית. מזכיר ועדת הרבנים לעניני השבת יצחק גולדקנופף משיב אש לשר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי, זאת לאחר שהאחרון הודיע במפתיע על תמיכה עיוורת בראש העיר הנוכחי יחיאל לסרי.

⁤󠀳󠀰󠀶󠀲󠀵󠀶󠀵󠀳󠀶⁢󠀹󠀷󠀲󠀵󠀲󠀷󠀱󠀱󠀴󠀹󠀲󠀶⁣⁣⁣לדבריו של גולדקנופף, ללא צעדים משמעותיים למען השבת - לא תהיה תמיכה חרדית ללסרי בבחירות, "השבת היא מעל הפוליטיקה", אמר למקומון 'אשדוד בכותרות', והוסיף: "צריך לזכור דבר אחד – השבת היא מעל הכל. היא מעל לכל שיקול אחר וברור שהיא מעל הפוליטיקה".

גולדקנופף מתייחס ישירות לשאלת תמיכת החרדים בלסרי ומבהיר בנחרצות: "אם לא ינקטו צעדים מיידיים למען השבת, אין מה לדבר על תמיכה כלל", לדבריו, "השבת נשארה במקומה, מעל ולפני כל שיקול אחר. אין ולנו יהיו לנו כל פשרות בנושא".

מזכיר ועדת הרבנים מבקש להדגיש: "יהדות התורה והשבת תציב בראש ובראשונה, לפני כל דרישה אחרת, את נושא השבת והדרישה היא אחת ובלתי מתפשרת: אנו מצפים מראש העיר שימלא את התחייבותו לנו, לאדמו"רים ולרבנים, והוא יפעיל אכיפה מיידית כנגד כל מחללי השבת. השבת אינה נושא שנתון כלל למשא ומתן. אין פשרות ואין בכך 'קולות' ו'היתרים'. אנו נדרוש את קיומה של ההתחייבות הזו עד תומה, ובטווח המיידי".

בנוסף, גולדקנופף מתייחס גם להצעה שהועלתה בידי ראש העיר, לפיה בימים אלו תשמור העיר על 'שקט תעשייתי', ואילו אחר הבחירות תחל אכיפה דרמטית בכל המתחמים מחללי השבת. אך הוא דוחה את ההצעה הזו על הסף: "השבת היא מעל לפוליטיקה, ולכן לא נקנה לא סיסמאות ולא הבטחות". 

לטענתו, "מי שירצה את תמיכת ציבור מקדשי השבת, עליו לדעת שעליו לפעול ובעוצמה למען השבת, ולפחות לתקן את שנפרץ בעיר בשנתיים האחרונות. כך שלא נתספק לא בהצהרות ולא בהבטחות. אנו דורשים לראות מעשים".

גולדקנופף נשאל: "מה לגבי הטענה שיש לשמור בימים אלו על 'שלום העיר' ולא להעלות את נושא השבת שיכול להביא להתססה?

והוא השיב: "מי קבע שהשמירה על השבת תביא להתססה? אולי ההיפך? אולי זה שהחנויות פתוחות בכל רחבי העיר ואין פוצה פה גורמת להתססה לאחר שהיא פוגעת וצורבת את רגשותיהם של מקדשי  השבת? פרט לכך, אוכל לומר שהטענות הללו לא הוכיחו עצמן. כבר הוכח שהיכן שמאפשרים לחלל שבת, הפרצות רק מתרחבות. על השבת אנו מצויים בציווי מיוחד של 'ושמרו', להוסיף גדרות וסייגים, לא ההיפך. לא לחפש קולות והיתרים. 

לדבריו, "מעבר לכך, לא שמענו על שיטה שאומרת שמותר לחלל שבת אחת בכדי שלאחר מכן ישמרו שבתות אחרות. לא נמצא כל רב שיתיר לראש העיר לחלל השבוע שבת, בתמורה לכך ששבת אחרת תישמר, אם בכלל. כך שמבחינתנו, הדרישה היא חד משמעית: אכיפה מחמירה, ועכשיו".



יחיאל לסרי בלשכתו של השר דרעי בשבוע שעבר. צילום: יחיאל לסרי בלשכתו של השר דרעי בשבוע שעבר.
יחיאל לסרי בלשכתו של השר דרעי בשבוע שעבר.


הוא מחדד את הדרישה החרדית מראש העיר: "מה שאנו מבקשים הוא פשוט להפעיל את חוק העזר, ובדיוק כפי שראש העיר אוכף היום את איסור החניה באדום לבן, בדיוק כפי שהוא מפעיל אכיפה מחמירה בתחום הבניה, כך הוא מתבקש להפעיל את חוק העזר ולהביא לסגירתם של העסקים מחללי השבת כאן ועכשיו".

גודלקנופף אף חושף למקומון האשדודי כי סקר שנערך לאחרונה מצא שמרבית הקונים ב'ביג' אינם כלל תושבי העיר. "אלו לקוחות שמגיעים מישובים אחרים רק משום שכאן זהו מתחם הקניות הגדול והיחיד שפועל בשבת, יחיד בכל הסביבה הקרובה. שימו לב: עיריית אשקלון אינה מאפשרת חילולי שבת בעיר, ולכן מי שמבקש לחלל את השבת יוצא לאשדוד. מדוע מה שמבין ראש עיריית אשקלון מסרב להבין ראש עיריית אשדוד? האם דווקא הוא אמור לספק את צרכיהם של מחללי השבת, וזאת למרבה כאבם של תושבי העיר שרובם המוחלט הם שומרי שבת?"

בשורה התחתונה, הוא מבהיר, "יש לזכור שהשבת היא לפני ואחרי הכל. אין כל שיקול אחר שאמור להנחות אותנו מלבד הדאגה לשבת. עם כל הכבוד להקצאות, לשטחים, לתקציבים, השבת היא מעל הכל. אנו מוכנים ללמוד בכיתות צפופות, מוכנים לוותר על גינות, על פעילות תרבות, אך לא נוותר על השבת. אני סומך על הנציגים ועל העסקנים בעיר שהם יציבו את הדרישה הזו במרכז המו"מ ולא יהיו מוכנים לכל פשרה. בדיוק כפי שנציגנו בכנסת ידעו להילחם בלי פשרות למען השבת – כאשר שר הבריאות אף ויתר על מקומו ותפקידו כזכור – וכפי שכעת הם מנהלים מאבק חסר פשרות לתיקון חוק הגיוס תוך התעלמות משיקולים אחרים, כך גם נצפה מנציגנו בעיר שידעו להתעלות על כל שיקול אחר".

"וכן, אין לי ספק שאם נגיע להישגים בנושא השבת, נגיע להישגים גם ביתר הנושאים, שכן השבת תתבע עלבונה, אך היא גם מברכת את כל הפועלים למענה ו'יכולה היא שתרחם' כפי שהבהירו והבטיחו חברי מועצת גדולי התורה שליט"א שכל הפועל למענה יתברך בכל הברכות", אמר לסיום.
אשדוד יחיאל לסרי יצחק גולדקנופף מאבק השבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד