כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

המספרים נחשפים: כמה חברי מועצה חרדים יש בישראל

המפלגות החרדיות אוהבות לנפנף במספר גרנדיוזי של נציגים ברשויות המקומיות • יצאנו לבדוק מי דובר אמת ומי מגזים בפראות, ביקשנו להשוות עם רשימות פנימיות ולקבל יעדים לבחירות הבאות, דרשנו הסברים מהקדקודים ובעיקר, קיבלנו הצצה אמתית לכוח החרדי בערי ישראל

אילוסטרציה. באדיבות המצלם
אילוסטרציה. באדיבות המצלם



בעוד 155 יום יפתחו הקלפיות. כולם יעטו על פניהם ארשת חגיגיות ויכריזו על ניצחון סוחף. האמת, קשה יהיה להתמודד עם ההצהרות. תמיד אפשר לשחק עם הנתונים, להצביע על הצלחות בעיר אחת ולהצניע כישלונות בעיר אחרת, באופן שיתאים להצהרה השחוקה; 'הכוח שלנו גדל דרסטית'.
בכדי לספק לכולנו כלים אמיתיים לאמוד את הכוח החרדי ברשויות המקומיות, יצא 'שטח מוניציפאלי' לסיור עומק, על מנת לבדוק בכמה נציגים מחזיקה כל מפלגה חרדית ברשויות המקומיות.

ועוד לפני שיפתחו הקלפיות אי שם בשלהי אוקטובר 2018, הופתענו לגלות 'חורים' לא מעטים במצג השווא של המפלגות. בעוד נציגיהן מרבים לנופף במספרים אסטרונומיים של חברי מועצה מטעם מפלגתם, מסתבר שהאמת רחוקה ושהמספרים קטנים בהרבה.

ניסינו לעמת את ראשי המפלגות עם הנתונים כמו גם לקבל תחזית כמה מנדטים הם שואפים להשיג בבחירות הבאות, אך כפי שמיד תיווכחו, התשובות מיאנו לבוא. ועכשיו קדימה, לנתונים:

ש"ס

ועידת ש"ס. צילום: יעקב כהןצילום: ועידת ש"ס. צילום: יעקב כהן
ועידת ש"ס. צילום: יעקב כהן


מספר חברי מועצה בכל ערי ישראל: 156

מי ומי בהולכים: את חברי תנועת ש"ס, קל יחסית לזהות ברשימות חברי המועצות. כמעט בכל הערים, ש"ס רצה תחת המותג המפלגתי והנציגים מזוהים עמה באופן מובהק.

למניין חברי המועצה צירפנו גם נציגים שהקשר שלהם לתנועה קלוש אך קיים. כך למשל זקפנו לזכותם את כל ארבעת נציגי רשימת 'חנוך לנער' בבית שאן בראשות הרב פנחס בדוש, את רשימת ס"ד במבשרת שאיכשהו מזוהה עם התנועה, בראשון לציון החשבנו שני נציגים למרות שאחד מהם כבר פרש ואפילו נציג שהלך למרבה הצער לעולמו, נכנס לרשימה.

בראיונות שונים, נוקבים ראשי התנועה ב-170 כמספר נציגי התנועה ברשויות המקומיות, אך כפי הנראה, המספר 'מעוגל' כלפי מעלה, אם כי לא באופן מאד דרסטי.

• חיים ביטון, מנכ"ל התנועה ואיש השטח, כמה חברי מועצה באמת יש לש"ס?

"ש"ס היא התנועה הגדולה ביותר במוניציפאלי, אפשר לראות בדו"ח המבקר על מימון בחירות 2013, ש"ס קיבלה 22 מיליון ₪ והבאים אחריה הם 'הליכוד' עם 14 מיליון ו'ישראל ביתנו' עם 11 מיליון ₪, זה נתון שמראה את הגודל של התנועה, כל פעם שאני אומר שש"ס היא הגדולה ביותר אנשים מעקמים את האף, אבל אלה הנתונים".

• ולמספרים?

"לש"ס יש 178 נציגים, אבל זה לא נתון מדויק. חלק מהם שותפים שלנו, קח לדוגמא את שלום אזרד מגדרה, הוא לא הלך תחת הטיקט של ש"ס אבל הוא שלנו במאה אחוז. יש הרבה ערים כאלה. בסך הכל, 162 נציגים הם שלנו ממש, והיתר הם צד שני".

• מה היעד שלכם לבחירות הקרובות?

"תראה, לא תמיד ש"ס הייתה הכי גדולה ברשויות המקומיות, בפעם האחרונה התנועה הפכה לגדולה בתולדותיה, מבחינת מנדטים. מרן לפני פטירתו היה יותר משמעותי במידה מסוימת בלהגיד 'תבחרו'.

בנוסף, אי אפשר לקחת את זה שאריה דרעי הוא איש השטח הטוב בעולם, אפשר לבקר אותו על כל מיני דברים האם הוא נוגע בנושאים חילוניים או לא, לא ניכנס לזה, כל בן אדם אפשר לבקר, אבל הוא איש השטח הכי טוב שבעולם. אני יודע את מספר הגרביים של 178 הנציגים, יו"ר התנועה נמצא בקשר שוטף וישיר ועובד צמוד עם כל אחד מהם שהופך ל'מאסטר' שלך בשטח, זו הסיבה גם שאנחנו לא מתרגשים מהסקרים".

•ובכל זאת, היעד במספרים?

"המספר הקולקטיבי לא משמעותי, פחות ירגש אותי להכניס עשרה מנדטים מפוזרים אם נרד במנדט בירושלים, בסוף מספר הקולות הוא שמשמעותי, בטח בבחירות שצפויות להיות סמוכות לבחירות הכלליות לכנסת".

דגל התורה

מספר חברי מועצה בכל ערי ישראל: 67

מי ומי בהולכים: כאן כבר הגענו למלאכה סבוכה. בכדי לזהות את חברי המועצה של 'דגל' בערי הפריפריה, עליכם לנבור היטב ולחפש ברשומות באשר רובם לא מופיע כלל תחת רשימת 'יהדות התורה', 'דגל' או אות ג'. וזאת עליכם לדעת, ל'דגל' יש נטייה לנכס לעצמם נציגים מרשימות שונות, חלקם רחוקים מהיכלי התורה ובעלי כיפה ארעית, ולמנות אותם כחלק מכוחותיהם. קחו למשל את יעקב קורצקי מרמת השרון או מיכאל מלמד מראש העין שמוצגים כנציגי התנועה אף כי הקשר שלהם אליה חלקי בלבד.

בראיון לתקשורת, טען באחרונה יו"ר המחלקה המוניציפאלית של 'דגל', מנחם שפירא, כי התנועה מחזיקה ב-103 נציגים ב-49 ערים. בחשבון המדוקדק שערכנו ולאחר שהכנסנו את כל מי שאי פעם נצפה בסיורי המחלקה המוניציפאלית והוצג כאיש התנועה – כמו גם הכנסת נציגים שנמצאים במניין של ש"ס - הגענו ל-67 חברי מועצה.

• שלום לבכיר 'דגל' שביקש להשמיט את שמו, כמה נציגים יש לכם בעיריות ובמועצות?

"מעל 100".

• ברשימה שלנו הגענו לפחות מ-70, איפה טעינו?

"מאיפה אני יכול לדעת? יש לי רוח הקודש?"

•אולי תציגו לנו את רשימת הנציגים, שנדע להשוות?

"אנחנו לא מוציאים אותה".

•כמה נציגים שואפים להכניס בבחירות?

"אני לא מתראיין".

אגודת ישראל

מספר חברי מועצה בכל ערי ישראל: 50

מי ומי בהולכים: למרות המותג המחייב-משהו, הסיעה החסידית לא מחזיקה בנציגות מורחבת מעבר לגבולות הגזרה החרדיים וכמעט מלוא כוחה מרוכז בערים החרדיות. בתוך 'אגודת ישראל' המנדטים מתפצלים בעיקר בין 'שלומי אמונים' ל'סיעה המרכזית', עם יתרון מובהק לראשונה.

ואם נידרש לחדד, המנדטים של 'אגודת ישראל' לאו דווקא נמצאים בבירות החרדיות, אלא בכל מקום בו נמצא ריכוז חסידי מובהק, כמו למשל הערים תל אביב וערד.

בנדיבות רבה, צירפנו לרשימה גם את נציגי חב"ד, את הנציג האשקלוני שזוכר חסד נעורים למנחם פרוש וכמובן, את סיעת הלוויין 'כח' בבית שמש, ובצירוף הכל, הגענו לסכום האמור.

ריבוי הקדקודים ב'אגודת ישראל' ושתיקת מרביתם, מנעו מאתנו את היכולת לבוא בדברים עם נציגי התנועה ולקבל את התייחסותם.

חרדים לא מפלגתיים

מספר חברי מועצה בכל ערי ישראל: 27

מי ומי בהולכים: כשמדברים על מפלגות חרדיות המתחרות במפלגות הוותיקות, תמיד עולה בראש מפלגת 'טוב' המזוהה עם החרדים העובדים, שנחלה כישלון חרוץ ולא הצליחה לבסס אחיזה ברשויות המקומיות.

אך אם מפנים מבט כולל, מתגלה שורת נציגים חרדיים מרשימה האוחזים בתפקידם מבלי להיות מזוהים עם הסיעות השולטות, חלקם למרות התמודדות מול הסיעות הרשמיות.

ברשימת חברי מועצה חרדים שאינם נמנים על המפלגות 'אגודת ישראל', 'דגל התורה' וש"ס, נמצאים 'סדינים אדומים' כמו מפלגת דב בקשט בטלז סטון, מפלגת התימנים באלעד של ברק צברי ומנחם זיידה בביתר, בנוסף, מפלגות מקומיות חזקות כמו 'קול הלב' באשדוד ו'זהות יהודית' בחדרה, וגם חרדים שהשתלבו איכשהו במועצות עיר, כמו רחמים דוידי ביבנה (תודו שלא הכרתם) ורשימת קירוב לבבות בדימונה המזוהה עם חב"ד.

לא נכנסו לאף רשימה: חברי מועצה מטעם 'בני תורה' – עץ, שראויים היו לקטגוריה נפרדת כמפלגה חרדית, אך בשל מיעוטם, נמנה את כולם בדיוק נמרץ: 2 חברי מועצה בבני ברק, 2 במודיעין עילית, ונציג אחד במועצת העיר שחוברה לה יחדיו.

הכתבה פורסמה ב'קו עיתונות'.
דגל התורה אגודת ישראל שס חרדים לא מפלגתיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד