י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סוף לסאגה • השר התערב - והכובעים והחליפות הוחזרו לאסירים החרדים

לאחר הסערה שהתעוררה בעקבות ההוראה של שירות בתי הסוהר שאסרה על האסירים באגפים התורניים לחבוש כובעים וללבוש חליפות, גם בזמן התפילה, בהתערבות השר ארדן, בשעות הצהרים הוחזרו הכובעים והחליפות לאסירים בכלא איילון

אסירים בסיום גמרא בבית כנסת באגף התורני. צילום: דוברות שב"ס
אסירים בסיום גמרא בבית כנסת באגף התורני. צילום: דוברות שב"ס צילום: דוברות שב"ס





מעקב 'בחדרי חרדים': לאחר הסערה שהתעוררה בעקבות ההוראה של שירות בתי הסוהר שאסרה על האסירים באגפים התורניים לחבוש כובעים וללבוש חליפות במהלך שהותם בכלא - גם בזמן התפילה, בשעות הצהרים הוחזרו הכובעים והחליפות לאסירים בכלא איילון.

אתמול פרסמנו לראשונה כי השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ונציבת בתי הסוהר רב גונדר עפרה קלינגר, הגיעו לסיכום כי יותר לאסירים לחבוש כובע וללבוש חליפות, בשבתות וחגים וכן בתפילות. סיכום זה הושג בין היתר בפעילות סגן הנציבה שמוביל את תחום האסיר, גונדר אשר וקנין.

"כובע וחליפה ברשות אסירים תחשב כעבירה משמעתית", נכתב במודעה שנתלתה אתמול בבית סוהר איילון. אסיר פנה ל'בחדרי' וסיפר כי על פי המודעה שתלו באגף הדתי, החל מתאריך 4.6.2018 "לא תתאפשר החזקה של חליפות ומגבעות בידי אסירים - במידה וימצאו פריטים אלו בידי אסירים יש לראות בכך עבירה משמעתית" נכתב לאסירים.

הבוקר (רביעי), אסירים באגף התורני מסרו את הכובעים והחליפות לידי סוהרי שירות בתי הסוהר. בעקבות הוראה זו. "בשעה 11:30 הגיע מפקד האגף, הסיר את המודעה שתלה אתמול והחזיר לאסירים את הכובעים והחליפות שלהם", מספר ל'בחדרי חרדים' אחד האסירים, השפוט ל-22 שנות מאסר.

אתמול, לאחר פרסום הסיכום של ארדן, ביקשנו לדעת מתי זה יתבצע בפועל, אך התשובה הייתה "בקרוב". בפועל, זה קרה מהר מהמצופה וכבר הבוקר, כאמור, החזירו לאסירים את בגדי הדת שנלקחו מהם, כולל שטריימלים.

אסיר אחר, המרצה מאסר בכלא מעשיהו, אמר ל'בחדרי חרדים' כי נכון לשעה זו טרם הסירו את המודעה ולא השיבו להם את הכובעים והחליפות. גורם בשירות בתי הסור אמר ל'בחדרי' כי תוך שעה זה יתבצע בפועל גם באגף הדתי בכלא מעשיהו.

בעקבות הפרסום, פנו ל'בחדרי' אסירים רבים מאגפים דתיים, וסיפרו עד כמה הדבר כואב להם. "הכובע והחליפה זה חלק מאיתנו. נשפטנו להיות פה, אבל לא נשפטנו להוריד את הכובע ואת החליפה. מה זה פה רוסיה?" סיפר אסיר בשנות ה-50 לחייו. אסיר אחר, בשנות ה-30 טען כי מדובר בהתנכלות על רקע דתי, "לכל האסירים אפשר להתעלל עם כיבוי או החרמת מכשיר הטלויזיה, איך אפשר להציק לנו? רק באמצעות פרטי הלבוש שמייחדים אותנו".

מי שחשף את הנושא הוא העיתונאי דוד חכם, שלפני כשלושה שבועות צייץ בטוויטר על כך ששירות בתי הסוהר החליט לאסור על כל האסירים החרדים בכלא מעשיהו להתפלל בבתי הכנסת עם כובעים וחליפות, כמו כן נאסר על הרב הראשי לשעבר הרב יונה מצגר ללבוש פראק ולחבוש כובע המבורג.

ראש מטה נציבות שירות בתי הסוהר, גונדר אילן מלכא, ביקר בשבוע שעבר אצל הרבנים הגרי"ג אדלשטיין והגר"ח קנייבסקי. במהלך הפגישה אצל הרב אדלשטיין, כך נמסר ל'בחדרי חרדים', התחייב ראש המטה לפעול בקרוב למען האסירים באגפים התורניים, בכדי שיתאפשר להם לבישת חליפות וחבישת כובעים במהלך שהותם בבית הכלא. הגרי"ג אדלשטיין אמר לראש המטה כי חשוב לפעול כמה שיותר, שלאסירים תהיה תעסוקה גם לאחר תום ריצוי תקופת המאסר, בכדי שלא יחזרו לסורם.

השר לשירותי דת דוד אזולאי פנה בשבוע שעבר לשר ארדן וכתב, כי שבוע קודם לכן שלח הרב הרב יצחק יוסף מכתב לארדן, בו פירט את העמדה ההלכתית בעניין. "דומה כי אין מה להוסיף על מכתבו הברור של הראשון לציון אשר הוא הסמכות ההלכתית לקבוע האם קיימת חובה דתית בכך או לא". אזולאי התייחס לפרסום יממה קודם לכן ב'בחדרי' וכתב, "למרבה ההפתעה, אמש פורסם, כי לא די שפניה זו לא נענתה, אלא הוחמר המצב וניתנה פקודה חדשה האוסרת כליל לבישת חליפה וחבישת מגבעת בתפילות, תוך פגיעה חמורה בחופש הדת והפולחן שהם זכות יסוד חוקתית".

כאמור, השר ארדן פעל מהר, לטובת האסירים באגפים הדתיים ויחד עם שב"ס הגיע לסיכום שיפתור את העניין.

בין אלו שסייעו בקידום ההסדר מול השב"ס, הוא משרד עורכי הדין דוד הלפר, הפועל בשנים האחרונות למען זכויות אסירים בבתי הכלא. "אסירים רבים פונים למשרדינו במהלך התקופה האחרונה, בנושאי דת רבים הנמנעים מהם בין כתלי בתי הכל", אמר שמואל מקלב ממשרד עו"ד דוד הלפר, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "אנו מודים לכלל הגורמים המעורבים בנושא אך לצערנו, אנו עדיין רחוקים מפתרון אמיתי לבעיה, כזה שיעגן את נושא הדת, חופש הדת ומיסוד הדת, זכויות שימור המסורת, הלבוש והמנהגים היהודים במסגרת פקודת נציבות שירות בתי הסוהר. משרדנו ימשיך לבצע את שליחותו בעניין, עד להסדרה מקיפה של זכויות הדת ככל שנדרש".
שירות בתי הסוהר אגף תורני כובעים וחליפות גלעד ארדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד