י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

לקראת משבר פוליטי חריף: המלצות ועדת הגיור נחשפות לראשונה 

בתום תשעה חודשים: אלו הן ההמלצות שיגיש השר לשעבר משה ניסים שמונה לעמוד בראשות ועדת הגיור - לראש הממשלה • הקמת רשות גיור ממלכתי, הכרה בגיורי כל הזרמים ורבני ערים שיוכלו לגייר 'בחדרי חרדים' חושף את ההמלצות המלאות 

ניסים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ניסים. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



חשיפה: תשעה חודשים אחרי שמונה השר לשעבר משה ניסים לעמוד בראשות ועדת הגיור שתכין המלצות עבור הממשלה בעקבות משבר הגיור שהביא לקרע פוליטי חמור, 'בחדרי חרדים' חושף את ההמלצות המלאות שצפויות לערר בשנית את יציבות הממשלה.

ע"פ המסקנות שיוגשו לראש הממשלה ביום ראשון הקרוב, תוקם רשות לגיור ממלכתי שהממונה עליו יהיה ראש הממשלה. הרשות תהיה יחידת סמך במשרד ראש הממשלה. בנוסף, ראש הממשלה יהיה זה שימנה את ראש הרשות בהתייעצות עם נשיא בית הדין הרבני הגדול ויו"ר הנהלת הסוכנות היהודית.

"תלמיד חכם מובהק" - לא פחות מ-35 ולא יותר מ-70

ע"פ ההמלצות שנחשפות כאן ב'בחדרי חרדים', ראש הרשות יהיה "תלמיד חכם מובהק הבקי בדיני הגיור". והגיור בישראל ייעשה בידי רשות הגיור על פי דין תורה. בנוסף, גיור יוכר לכל דבר וענין רק אם נעשה בידי רשות הגיור הממלכתי. גיור שנעשה ע"י בתי- דין פרטיים - לא יוכר כגיור רשמי.

את הגיורים יערכו 'דייני גיור' אשר ימונו ע"י וועדת מינויים שתוקם. הרכב ועדת המינויים יכלול את ראש הממשלה או נציגו שישמש כיו"ר הוועדה, שר המשפטים, הרבנים הראשיים, יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, יו"ר הסוכנות היהודית, נציב שירות המדינה, ראש הרשות לגיור ממלכתי ויו"ר הנהלת המכון ללימודי יהדות.

בנוסף, ימונו שני נציגי ציבור שימנה ראש הממשלה בהסכמת יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית. בהמלצות כותב ניסים כי "נציגי הציבור שיתמנו יתנו ביטוי למגוון הזרמים ביהדות, הכוונה היא שיהיו נציגי התנועה המסורתית והתנועה ליהדות מתקדמת".

רשויות הגיור יוקמו בחמישה מחוזות בהן: ירושלים, מרכז, חיפה והצפון, אשדוד ובדרום; כאשר בכל מחוז יהיה בית-דין ממלכתי אחד או יותר על-פי החלטת ראש הרשות. וע"פ ההמלצות, "המתגייר יהיה רשאי לבחור את המחוז שאליו תוגש בקשתו ללא תלות באזור מגוריו".

בית-דין ממלכתי ישב בהרכב של שלשה דיינים ותוקם ערכאת ערעור של שלושה דיינים. ערכאה זו תיקרא 'בית הדין הגדול לערעורי גיור'. וע"פ הצעת החוק שנוסף כנספח להמלצות השר לשעבר "לבית דין זה תהא גם הסמכות להתוות את מדיניות הגיור וללוות את מותבי הגיור. בנוסף, יוקם בית-דין לגיור אנשי צבא וכוחות הביטחון. ויוקם בית דין מיוחד לגיור קטינים".

עוד חושף 'בחדרי חרדים' כי מי שיוכל לגייר הם: בעל כושר לדיינות, רב שהוסמך ע"י הרבנות הראשית לישראל (יורה יורה) ועבר בחינה בנושאי גיור ומילה, מי שכיהן בעבר כדיין גיור במערך הגיור הממלכתי מכוח החלטות הממשלה, רב עיר שעבר בחינה ברבנות הראשית לישראל בנושא גיור ומילה או שהוא מכהן בתפקידו עשר שנים לפחות או כל תלמיד חכם מובהק הבקי בדיני הגיור. כאשר הגיל של דייני הגיור לא יפחת מ-35 שנה ולא יעלה על 70 שנה.

ראש רשות הגיור הממלכתי יתמנה לתקופה של 6 שנים ויפעיל ויכוון את כל המערכות המטפלות בגיור, כולל תכנית הלימודים, מדיניות בתי-הדין המיוחדים ויהווה סמכות הלכתית. וכן יקבע את סדרי ונוהלי בית הדין. בנוסף לכך, יהיה אחראי על הכשרת מתגיירים, הסברה, מידע, גיוס תלמידים, משימות מיוחדות וכיו"ב.

גיור חיילים

בהמלצות מתייחס משה נסים גם לסוגיית 'גיור חיילים' אשר יהיה במסגרת צה"ל, כחלק מרשות הגיור הממלכתי. הרב הראשי לצה"ל יהיה האחראי לתהליך הגיור, כולל סדרי הלימוד ניהול הלימוד וסדרי העבודה של בית-הדין הצבאי בתיאום מלא עם ראש הרשות. לרב הראשי לצה"ל יהיה שיקול דעת מלא בנושאים הנוגעים לגיור בצה"ל והוא יפעל בעניינים הלכתיים אך ורק בהתאם להנחיות ראש הרשות.

החלק המשמעותי של ההמלצות הוא 'גיורים בתפוצות' שם ממליץ השר לשעבר ניסים כי, "גיורים שנעשו בחוץ לארץ בידי קהילה יהודית מוכרת כהגדרתה בחוק יהיו מוכרים לצורך חוק השבות. שר הפנים באישור השר יתקין תקנות כדי למנוע ניצול לרעה של גיורים אלה לצורך קניית מעמד בישראל, בדומה לנוהל הקיים כיום של משרד הפנים".

בסיום דו"ח ההמלצות כותב משה ניסים: "דו"ח זה נכתב ונחתם, לאחר תקופה נכבדה של לימוד, עיון ואיסוף ובתחושה עמוקה של אחריות כבדה שהושמה על שכמנו בנושא אשר כפי שהוגדר בדו"ח הוא מכבשונו של העם היהודי ועתידו".

לדבריו, "היה צורך להעמיק במקורות להשכיל, וללמוד ולעשות על ידי קריאה וחרישה בהרבה ספרים עתיקים גם חדשים, חוברות, פסקי-דין דו"חות ומסמכים ללא גבול וקצה וכמובן גם לשמוע דעות והשקפות מאישים רבים אנשי תורה ודעת מכל הזרמים ביהדות. לפיכך, היה חיוני להיפגש עם עשרות רבות של אישים, בהם כאלה שנושא הגיור חדור בעצמותיהם, ולנהל שקלא וטריא בנושא מורכב זה".

לסיום מציין ניסים כי, "מלאכת הכתיבה חייבה אותנו להעמיק, לדייק ולהידבק במידת הזהירות, כדי לשמור על כבודם של אנשים וגם כדי שהעובדות יהיו לאמיתן".

מסמכי ההמלצות:









ועדת הגיור משבר פוליטי משה ניסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד