י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

משה ניסים פוער את פיו נגד הרבנים הראשיים: "יוצרים התבוללות"

בתגובה לדברי הרבנים הראשיים שתקפו את דו"ח הגיור אותו הכין בנו של הרב הראשי המנוח, השר לשעבר משה ניסים, כינס ניסים מסיבת עיתונאים בה השיב אש, ואף פער פיו נגד הרבנים הראשיים: "לא תמיד הם גדולים באמת, הם לא קראו את הדו"ח"

משה ניסים במסיבת העיתונאים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה ניסים במסיבת העיתונאים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בעקבות המתקפה של הרבנים הראשיים הבוקר שקראו בין היתר "לקבור את חוק הגיור", השר לשעבר משה ניסים משיב אש ויוצא למתקפה חסרת תקדים על הרבנים הראשיים.

במסיבת עיתונאים שכינס הבוקר (ראשון), השר לשעבר ניסים שגיבש את המסקנות ואת הצעת החוק בעניין חוק הגיור, אמר ניסים, "הרבנים לא עיינו כהלכה בדו"ח. אני נלחם בהתבוללות הם יוצרים התבללות". אמר ניסים בזעם, לדבריו, "לא כל גדולי ישראל הם גדולים באמת. בג"ץ פסק לפני מספר שנים שגיור חרדי צריך להכיר בו. הרפורמים הגישו עתירות בשביל לקבל הכרה. פסק הדין כבר מוכן וברור שהם יקבלו הכרה. כדי להימלט מאותו פסק הדין הגישה הממשלה הצע"ח. לכן אילולי ההצעה שלי תהיה התבוללות גדולה יותר".



השר ניסים התייחס לדבריהם של הרבנים הראשיים הבוקר, שכינסו ישיבה דחופה בה פנו לראש הממשלה ולחברי הכנסת בדרישה לקבור את החוק ולמנוע את קידומו.

במסיבת עיתונאים הציג השר לשעבר משה ניסים לראשונה באופן רשמי את מסקנות הוועדה שבראשה עמד כדי לפתור את משבר הגיור בישראל: "ההתבוללות חדרה לישראל. נישואי תערובת הם סם המוות", אמר. "מצב כזה עוד לא היה כמותו ולדאבוני ממשלות ישראל והרבנים - חטאו". נסים שעבד על המלצות הוועדה במשך תשעה חודשים האחרונים ציין כי מערך הגיור הנוכחי "מאכזב" ו"לא מקרב" היות ודייניו "לא אימצו את ההלכה כפי שבאה לידי ביטוי בפסיקתו של בית הלל".

השר לשעבר הוסיף ונימק מדוע לקח עליו את העבודה לגבש רת ההמלצות למרות שהסיכוי שאכן יעבר קלוש, "הנושא הזה הוא פשוטו כמשמעו עתיד העם היהודי. ראש הממשלה מינה את עבדכם להגיש המלצות בנושא הגיור בישראל מתוך מגמה של שמירת אחדות בישראל".

ניסים הוסיף, "לא קל לקבל תפקיד כזה, כי כל מי שמבין יודע שזה כמעט בלתי אפשרי. קיבלתי על עצמי נושא כבד כזה כי אני מאמין שהוא מחייב התמודדות מרחיקת לכת בנושא שהוא מאבני היסוד של הקיום היהודי".

ניסים הגיב למתקפות נגד הדו"ח מצד רבנים ופוליטיקאים חרדים ואמר כי, "הפרסומים שמתקיפים את הדוח שלי הם מסולפים, ניכר שהאנשים שטרחו לספר על הדוח לא קראו אותו". ניסים ציין כי "אנחנו חווים בדורות האחרונים שואה רוחנית, בתפוצות ישראל - ממוצע נישואי התערובת עולה על 70 אחוזים. משמע העם היהודי במקום לשמור על קיומו, לגדול הוא הולך וקטן. הייתי צריך להשקיע לא רק זמן, אלא גם לב ונשמה, כי ההתבוללות חודרת גם למדינת ישראל".



כזכור, לקראת הגשת המלצות הגיור, ועדת ניסים לראש הממשלה, ברבנות הראשית התכנסו הבוקר (ראשון) לדיון דחוף יחד עם רבנים נוספים כדי להציג אחדות ולהתנגד לחוק.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בפתח הפגישה אמר הראשל"צ ונשיא בתי הדין הגר"י יוסף, "הכרה בגרים רפורמים וקונסרבטיבים זה פירצה חמורה מאוד. כל סעיפי החוק, כולם אחד אחד בעייתיים מאוד".

"לכן", הוסיף הראשל"צ, "אני מבקש וקורא לכל הרבנים בישראל מכל החוגים לחתום ולהצטרף למחאה הזו שהחוק הזה יקבר ולא יזכר שמו בישראל". לדבריו, "החוק הזה לא ראוי בכלל שיעלה".

הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו אמר בדבריו, "מתווה הגיור המדובר הינו פגיעה בכרם ישראל ובעם ישראל. זה אשליה של אנשים שכביכול אם יקבלו תעודה זה מה שיהפוך אותם לגרים". לדברי הגר"ד לאו, "זה פתח להתבוללות ולהביא את חורבן היהדות שמתקיים בעולם לארץ הקודש, הרבנות הראשית עושה מאמץ לאורך כל השנים שעניין הגיור יהיה אך ורק על פי ההלכה וללא שיקולים זרים. זה עניין של עם ישראל כולו שלא יכול להסכים אפילו לרגע אחד למציאות כזו".

במהלך הפגישה חתמו הרבנים על מכתב הקורא לראש הממשלה "לדחות על סף" את הדוח.

במכתב נכתב בין היתר, "אנו רבני ישראל, רואים בדאגה את הסכנה לאחדותו של העם היהודי כתוצאה מההצעות לרפורמה בגיור הכוללת בתוכן הפקעת הגיור מהרבנות הראשית והכרה בגיורים רפורמים וקונסרבטיבים".

"אנו, כרבני ישראל דורשים להכיר רק בגיור שנעשה על פי הוראות הרבנות הראשית לישראל ובסמכותה".

בנוסף פנו רבני ישראל ובראשם הרבנים הראשיים לראש הממשלה וכתבו לו: "אנו קוראים לראש הממשלה לדחות על הסף את דוח ועדת ניסים ולקדם באופן מידי חקיקה שיעצרו את נסיונות הבג"ץ בהכרה בגיורים פרטיים וגיורים רפורמיים".

מכתב נוסף נשלח גם לשרים וחבר הכנסת בו הם מתבקשים "לעשות ככל שביכולתם על מנת לעצור את הרפרומה בגיור שעלולה לגרום להתבוללות, להתפוררות ולפילוג בתוך העם היהודי, בדומה למה שמתרחש, לדאבון לב, בקהילות רפורמיות וקונסרבטיביות רבות בעולם".

זמן קצר לאחר סיום הפגישה, קיבל ראש הממשלה נתניהו לידיו את הדוח וההמלצות שגיבש השר לשעבר משה ניסים בנושא הגיור.

נתניהו הגיב ואמר: "אנו ממשיכים לפעול כל העת למציאת פתרונות שיחזקו את האחדות בקרב העם היהודי בישראל ובתפוצות".

״אני מתנגד באופן חד משמעי להמלצות אלו ואדאג שלא יעלו אפילו לדיון". הבהיר יו"ר ש"ס השר אריה דרעי.

השר הוסיף והבהיר כי "המוסמך היחידי על פי תקנות הממשלה להגיש הצעת חוק בנושא הגיור הוא שר הפנים, וברור לגמרי שלא אגיש הצעה זו".

"אני דורש לחזור מיידית להצעת החוק בנושא שהפצתי ואושרה בממשלה, שעיקרה - רק גיור ממלכתי של הרבנות הראשית יוכר בישראל. דרישה זו אעלה היום בישיבת ראשי המפלגות". דברי השר דרעי.
משה ניסים גיור מסיבת עיתונאים הרבנים הראשיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד