י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

זו מחלת הרעב המסוכנת של עידן השפע

מוות מרעב נדיר מאוד בימינו, אבל כשהשפע סובב אותנו, יש אנשים הלוקים במחלה בה הם בוחרים להרעיב את עצמם, לפעמים עד מוות. הטיפול במחלה בבתי החולים החילוניים, יכול אולי להציל חיים אבל גובה מחיר רוחני גבוה ובמרכז הרפואי 'מעייני הישועה' נחלצו לסייע

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay





עידן השפע בו אנו חיים היה אמור להכחיד לכאורה את המוות מרעב, לפחות במדינות המפותחות, אבל בשנים האחרונות הולכת ועולה שכיחותה של מחלה שבה אנשים גורמים לעצמם למות מרעב. את מחלת האנורקסיה מכירים כמחלת ההרעבה העצמית, אבל היא כלל אינה מחלה פיזית, היא מחלה בעלת מאפיינים נפשיים לחלוטין.

בין מחצית האחוז לאחוז מהנשים בחברות מערביות לוקות במחלת האנורקסיה. שכיחותה של המחלה גבוהה פי 20 אצל נשים ביחס לשכיחותה אצל גברים ו-5 אחוזים מהחולות בה, נפטרות ממנה.

לא מעט נשים בטוחות כי הן שמנות או היו שמחות לאבד כמה וכמה קילוגרמים מיותרים ממשקל גופן, אבל אצל חולות האנורקסיה החשש מהשמנה הוא קיצוני כל כך, עד שגורם להרעבה עצמית אמיתית. הן מצמצמות דרסטית את כמות האוכל שהן מכניסות לפיהן, עד שהן מפסיקות לאכול או אוכלות ומקיאות. כל ירידה במשקל לא מספיקה להן כיוון שהן רואות את השומנים, אפילו את אלה שלא קיימים.

בשל העובדה שהאנורקסיה היא מחלה מסכנת חיים, הטיפול בה מגיע לא פעם לבתי החולים, שם נפתחות מחלקות המיועדות לבנות (או בנים) שסובלים מהפרעות אכילה. הביקוש לכל מיטה בבתי החולים הוא עצום וההיצע דל ביחס לצורך.

המחלה לא פוסחת גם על בנות בציבור החרדי וכשאידיאל היופי הוא רזון, גם בנות חרדיות מוצאות את עצמן כשהן מרעיבות את עצמן, רצות למרחקים ארוכים כדי להוריד במשקל ומנסות להיכנס לחצאיות במידה 32. גם בנות חרדיות מגיעות לטיפול במחלקות להפרעות אכילה של בתי החולים החילוניים, שם הן זוכות לטיפולים פיזיים ורגשיים וגם מטופלות בקבוצות התמיכה של בתי החולים.


המרכז הרפואי מעייני הישועה

לרוב, גם אם הטיפול הרגשי והפיזי מצליח, הוא גובה מחיר לא פשוט - המחיר הרוחני. כמעט 100 אחוזים מהבנות המגיעות לטיפול בבית החולים החילוני, מוצאות את עצמן לא דתיות כשהן משתחררות. המצב הנפשי הרגיש, מהווה מצע נוח להשפעה דתית קלוקלת. גם קבוצות התמיכה בהן משתתפות הבנות הופכות למקום שיחה שלילי על הדת כך שבסופו של תהליך הבנות אולי יוצאות מחוזקות נפשית, אך מוחלשות מאוד דתית.

אל הוואקום הזה נכנס בית החולים מעייני הישועה. במרכז הרפואי מעייני הישועה קיים זה תקופה מרכז המטפל בנפש וכיוון שאנורקסיה היא מחלה נפשית, בתוך המרכז תוקם יחידה שכל תפקידה לטפל בחולות אנורקסיה בצורה המקצועית ביותר, שלא תשלול את צורת החיים הדתית או החרדית של החולות.

את הפרויקט יזם הרב דוקטור משה רוטשילד שסיפר כי ביקר במרכזי טיפול וגילה שם מטופלים שירדו מהדרך: "הייתי בעשרות ומאות מקומות בעולם שמטפלים באנורקסיה, אך לכל אחד יש שיטת הטיפול הייחודית לו. הבעיה הגדולה היא שהרבה מהחולות, עד קרוב ל-100%, עוזבות את הדת ואת השקפתם בתורה בהשפעה של חולות אחרות. זאת, משום שמדובר במחלה שבמסגרתה מתייעצים הרבה עם חברות וקבוצות תמיכה ואז גם מדברים על הדת ומקלקלים אותן. יש פה סכנה גופנית וגם סכנה רוחנית. היחידה שנקים בס"ד תהיה בגיבוי של כל הרבנים, הפוסקים והאדמו"רים ובטוחני שנצליח בעז"ה. הגאון ר' יצחק זילברשטיין יהיה המפקח מצד ההלכתי וההשקפתי. נטפל אי"ה הן בצד הגופני והן בצד הרוחני".

יחד עם הפרופסור מרדכי שני, הרב דוקטור משה רוטשילד יזם את הקמת היחידה והוא מבטיח למטופלות סודיות מוחלטת. הרב דוקטור רוטשילד לקח את הנושא אל ליבו וקרא לנשים להתקשר אל הטלפון האישי שלו כדי לשמוע ללא התחייבות, כדי שבעזרת ה' ועם הרבה סיעתא דישמיא, תהיה אפשרות לצאת לחיים תקינים למרות ועל אף המחלה.
אנורקסיה מעייני הישועה בריאות הנפש רזון משקל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד