ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

ראש ישיבה נחטף על ידי מחבלים, פוסק הדור הכריע לשחררו

נדיר והיסטורי: נחשף מכתבו של פוסק הדור הגר"מ פיינשטיין זצ"ל לראש הממשלה גולדה מאיר עם ההכרעה על חובת שחרור החטופים • הדילמה, האסיפה באישון ליל והמכתב שנועד לסלול את הדרך לעסקה • מיוחד

המטוס שנחטף בירדן
המטוס שנחטף בירדן



נחשף מכתב היסטורי ובו 'דעת תורה' של פוסק הדור בארה"ב הגאון רבי משה פיינשטיין אל ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר, בעניין המאמצים לפדיון חטופי המטוסים.

אספה דחופה של אגודת הרבנים דנה בכובד ראש על המצב המסוכן של שבויי החרב הנמצאים בירדן ועל קושי ההכרעה של מדינת ישראל בנידון. "ומצאנו לנכון להביע חוות דעתנו דעת תורה בזה. על פי דין יש להצלת נפשות דין קדימה. ובאם אין ברירה על מדינת ישראל למלא דרישה מהמחבלים כדי להציל נפשות השבויים. ד' יגדור פרצות עמו וישראל ישכון לבטח. הרב משה פיינשטיין נשיא אגודת הרבנים". המכתב הוקלד במכונת כתיבה ונחתם ע"י רבי משה פיינשטיין זצ"ל.

ב-6 לספטמבר 1970, חטפו מחבלי החזית העממית לשחרור פלסטין שלשה מטוסים. שניים מהם, טיסת TWA מפרנקפורט לניו-יורק וטיסת סוויסאייר מציריך לניו-יורק, הונחתו בשדה תעופה מבודד במדבר הירדני. המחבלים הפרידו בין קבוצות שונות של חטופים, שחררו את חלקם והמשיכו להחזיק בשבי את אנשי הצוות ואזרחי ישראל, ארה"ב, גרמניה ושוויץ. בהמשך שוחררו עוד שבויים, ובין מי שנשארו בשבי היו ישראלים ונוסעים בעלי זהות יהודית. בין החטופים היו גם הרב יצחק הוטנר ואשתו, בתם וחתנם, שהיו בדרכם חזרה מהארץ לארה"ב.

ממשלת ישראל נדרשה להכריע בשאלת שחרור המחבלים תמורת שחרור בני ערובה.

מהמכתב המוצע למכירה בבית המכירות הפומביות "ווינרס" (Winner's) ונושא את התאריך ח' אלול תש"ל 9.9.197 עולה כי אגודת הרבנים קיימה אסיפה דחופה והעבירה את הכרעת דעת התורה בנידון לידיעת ראש הממשלה. השאלה המרכזית בה דנו היתה האם שחרור מחבלים תמורת בני הערובה היא פדיון "יותר מכדי דמיהם" והאם יש לאוסרו גם כשיש חשש כבד לחיי בני הערובה.

בעקבות החטיפה הכריז המלך חוסיין על ממשל צבאי, ושלח את הצבא הירדני להפציץ את בסיסי המחבלים. צבא ירדן המשיך לתקיפה חזיתית של הכוחות החמושים של הארגונים הפלסטינים במה שנודע אחר כך כ"ספטמבר השחור", עד לתבוסתם, תוך הריגת אלפי מחבלים ומאסר רבים ממנהיגיהם.
הניצחון הירדני על ארגון הטרור הוביל לשחרור בני הערובה בתמורה לשחרור מספר מחבלים ומחבלת.

רבי משה פיינשטיין תרנ"ה-תשמ"ו מגדולי פוסקי ההלכה בתקופה שלאחר השואה, יושב ראש מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל בארצות הברית וראש מתיבתא תפארת ירושלים בניו יורק ומחבר סדרת ספרי שו"ת "אגרות משה".





רבי משה פיינשטיין גולדה מאיר מחבלים חטיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד