י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

נאום התוכחה של הרבי: "זה מחריד. איך יהודים יראים ושלמים מסוגלים להלשין"

אחת הסוגיות הנפיצות ביותר במגזר החרדי היא בעיות בנייה הגורמות להלשנות וסכסוכי שכנים. בנאום חריף בבית מדרשו מול אלפי חסידיו זעק הרבי מויז'ניץ: "געוואלד. מדובר ביהודים יראים ושלמים עד שזה מגיע לענייני בנייה. זה מחריד" • הנאום המלא

האדמו"ר מויז'ניץ. צילום: משה גולדשטיין
האדמו"ר מויז'ניץ. צילום: משה גולדשטיין



סוגית יחסי שכנים היא אחת הסוגיות הכואבות והנפיצות ביותר במגזר החרדי. רבים הם החרדים הרוצים לבנות ולהרחיב את ביתם וסובלים מ"חוסר עין טובה" בלשון המעטה, מצד שכנים מלשינים וצרי עין.

מי שהתייחס לכך היה הרבי מוויז'ניץ, שבמהלך סעודה שלישית בשבת האחרונה בקרב חסידיו בבית המדרש הגדול בבני ברק דיבר בכאב על הצרות שעוברים כלל ישראל, לדבריו זה איתות מן השמים להתעורר בתשובה ולהקפיד בעניין זה.

ל'בחדרי חרדים' הגיע נוסח הדברים המלא מסעודה שלישית אצל האדמו"ר, שגרמו להתעוררות עצומה בקרב החסידים שקיבלו עליהם להתחזק בנושא.

"אחד הדברים" הדגיש הרבי, זה "אהבת חינם" בין איש לרעהו. כיום ישנם הרבה משפחות, שדירתם התקטנה, מחמת שנולדו להם ילדים בלי העין הרע, כן ירבו, ושכמגיע העת לבנות ולהרחיב חברו ושכנו הטוב אפילו שהוא תלמיד חכם גדול וירא שמים, אך כשמגיע שכנו לבקשת רשות, הוא אומר אתה מזיק ב"היזק ראיה" והכל בתירוצים שונים, שיש שולחן ערוך, וחייבים לשמוע את השולחן ערוך".

האדמו"ר הוסיף, "ואם השכן אומר שיש אישור מהעירייה, הם רצים ישר לעירייה לעשות בלאגנים, ולהלשין עליו, זה מחריד לשמוע איך אנשים יראים בציבור החרדי מסוגלים לעשות כך. לצערי מדובר על אנשים שמניחים תפילין וכשמגיע לזה אין תורה ואין השי"ת".

בהמשך סיפר הרבי, "אנשים מכל החוגים נכנסים אלי מה לעשות, איך צריך להתנהג?" "שומו שמים געוואלד" זעק האדמו"ר, "איך ככה יהודים יראים ושלמים מסוגלים ככה להתנהג?! אני פשוט מזועזע מכך, שולחים פקחים מהעיריה שיגיע לעצור שכנים שבונים, עוד לפני שבדקו מה כן מותר ומה אסור, זה פשוט מחריד".

האדמו"ר הוסיף שהדבר גם מגיע מצד הנשים "רח"ל יש נשים שגם כן עיניהם צרות בבניית השכן, ושולחים את בעליהם שיעצור את הבנייה, למה? ככה! לדעתי זה חיסרון ביסודות האיידשקייט, בתיקון המידות, חייבים לערוך חשבון הנפש, ולזעוק געוואלד".

לסיום אמר, "כל שכן שבונה, ולחברו יש אישור בניה, מגיע שכנו ובודק, כל יום עם סנטימטר, ובודק כל סנטימטר אם הוא חרג או לא. הלוואי", אמר האדמו"ר בכאב, "שבשאר המצוות הוא גם כן בודק עם סנטימטר כך".
אהבת חינם נאום התוכחה חריגות בנייה חסידות ויזניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד