י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

כשעיתון באירלנד קרא באידיש להצביע למורד

גם לפני 120 שנה סערו הרוחות מהבחירות המוניציפליות הקרבות: 'בחדרי חרדים' מביא מאמר שפורסם ב-1902 בכתב עת בריטי בשפת האידיש וקורא ליהודים להצביע למען מועמד העובדים, שמאוחר יותר הפך למנהיג מורדים והוצא להורג

קונולי. צילום:מתוך  ויקיפדיה
קונולי. צילום:מתוך ויקיפדיה



ג'יימס קונולי לא יהודי, נולד לפני 150 שנה, והיה חלק ממה שאנחנו מכירים היום "תעמולת בחירות" הוא כיכב בעיתונים וכתבי עת בתקופה של יותר ממאה שנה, עיתון יהודי בשפת היידיש שיצא לאור 1902, פנה לעובדים יהודים בדבלין שבאירלנד, וקרא ליהודים להצביע לקולוני, כשהמועמד שהתמודד מולו היה אדם ששנא יהודים.

מי שכתב את המאמר, היה יהודי בשם בוריס קאהן, מי שכיהן כמזכיר הסניף היהודי של ארגון פוליטי SDF. מי שהציף כעת את המאמר המרתק, הוא ברנדן מקגבר, חובב היסטוריה ומתמחה במלחמה באנטישמיות ובגזענות, שהעלה את המאמר בחשבון הטוויטר עם תרגום, 'בחדרי חרדים' מביא את עיקרי המאמר המרתק, שכבר אז התמקד בקול של "היהודי שעובד" ופנה דווקא ליהודים שעבדו". שהתגוררו בדבלין שבאירלנד.

המאמר נפתח במילים: "ב-15 בינואר יתקיימו הבחירות המוניציפאליות ואתם תתבקשו להצביע, אבל לפני ההחלטה שלכם, אנו המפלגה הסוציאל-דמוקרטים היהודים, רוצים לומר לכם כמה מילים".

"ישנם שלושה מועמדים, ומועמד אחד מהם הוא של המפלגה הסוציאליסטית האירית, ג'יימס קונולי, שמקבל את התמיכה של איגוד העובדים של דבלין".

"יש מועמד אחד אנטישמי, שתמיד מאשים את היהודים בכל הדברים הרעים שהוא עצמו גורם להם, וכדי להסתיר אותם הוא מסית נגד היהודים בתקווה שאף אחד לא ישים לב לפשעיו".

"מועמד נוסף, שגם שמו לא נכתב במאמר, אך היהודים באותו תקופה ידעו כנראה למי הכוונה, גם נחשב לאויב היהודים, וכותב המאמר שואל "מי אמר לכם שהוא לא יפגע בכם אחרי הבחירות".

בשלב זה פונה כותב המאמר ליהודים בדבלין, וכותב: " אתה צריך להצביע עבור המועמד הסוציאליסטי ורק עבור המועמד הסוציאליסטי. הסוציאליסטים הם היחידים שנלחמים תמיד בכל מקום ובכל דיכוי לאומי, הסוציאליסטים הם שיצאו לרחובות פריז נגד האנטישמים בזמן משפט דרייפוס. גם באוסטריה ובגרמניה הם מנהלים מאבק קבוע נגד האנטישמיות, גם באנגליה הסוציאליסטים נלחמים נגד אלו שרוצים לאסור על כניסת מהגרים יהודים עניים, שנאלצו לחפש מקלט בארץ זרה בגלל ברוטאליות ועריצות של הממשלה ברוסיה".

כותב המאמר מסביר ליהודים כי "רק קולוני ידאג לזכויות של היהודים העובדים, שבה בוסים קפדניים ונצלניים לא יוכלו לפגוע בעובדים".

המאמר נחתם "המפלגה הסוציאליסטית, הסניף היהודי במזרח לונדון, הפדרציה החברתית הדמוקרטית".

ג'יימס קונולי נולד ביוני 1868, והוצא להורג ב-12 במאי 1916. בהשתייכותו הפוליטית הוגדר קונולי כלאומן רפובליקני אירי ומנהיג סוציאליסטי. היה פעיל באיגוד עובדים, והקים את המפלגה הסוציאליסטית האירית.

כאחד מגדולי ממתנגדי השלטון הבריטי באירלנד, הנהיג קונולי מרד נגד הבריטים ב-1916, אז מיליציה בהנהגתו השתלטו על מוקדים מרכזיים של דבלין במשך כשבוע, אך הובסו על ידי הבריטים, וקונולי הוצא להורג בשל חלקו בהתקוממות.
בחירות אירלנד עיתון מוניציפלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד