ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מאבקים בועדה למינוי דיינים: בהילות תמוהה

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בועדה למינוי דיינים התגלעו חילוקי דעות קשים • היו"ר, השר שטייניץ, מבקש לכנס את הועדה בקרוב, בעוד בכירים בועדה מתנגדים וטוענים כי מדובר בחיפזון תמוה המעורר שאלות

דיון בוועדה למינוי דיינים - צילום: ארכיון 'בחדרי חרדים'
דיון בוועדה למינוי דיינים - צילום: ארכיון 'בחדרי חרדים'



חילוקי דעות בוועדה: לאחר שבג"ץ פנה בשבוע שעבר לוועדה למינוי דיינים, בדרישה לזרז את ההליך ולמנות דיינים בקרוב, ביממה האחרונה מנסים בלשכת יו"ר הוועדה, השר יובל שטייניץ, לגבש תאריך להתכנסות הוועדה - אלא שיש מי שמתנגד לכינוס.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בכירים בוועדה מסרבים להצעה, ודורשים לכנס את הוועדה רק לאחר פגרת הקיץ. לדבריהם: "תמוהה מאד הבהילות, פתאום לכנס את הוועדה למינוי דיינים, כשברור שבכדי לכנס וועדה יש להודיע מראש, וכן לאחר הכינוס המינויים יכנסו רק לאחר השבעה - דבר שאינו סביר שיקרה לפני פגרת בתי הדין ופגרת החגים שלאחריה".

הבכירים מציינים כי: "כמובן שלאף צד אין התנגדות עקרונית לכינוס הוועדה, רק שלא ברור מדוע מתקיים לחצים לעשות זאת מידית, כשברור שזה לא יקרה לפני הפגרות".

כזכור, ב'בחדרי חרדים' דווח כי שופט בג"ץ נעם סולברג דרש מחברי הוועדה למינוי דיינים, "לשנס מותניים במינוי 20 דיינים חדשים לבתי הדין האזוריים".

הוראת השופט הגיעה בעקבות עתירה שהגיש עו"ד אורי ישראל פז, בשם התנועה למדינה יהודית ודמוקרטית, שביקשו לכנס את הוועדה למינוי דיינים, שכבר תקופה ארוכה נמנעת מלהתכנס בשל חילוקי דעות פוליטיים בין חברי הוועדה.

השופט סולברג דרש כי בתוך 60 יום תסביר הוועדה מדוע היא לא מתכנסת. אלא שיממה לסיום המועד בו היו אמורים המשיבים להגיש את תשובתם לבג"צ, פנתה אתמול מחלקת הבג"צים בבקשה להארכת מועד התשובה ל-30 ימים נוספים.

עו"ד אורי ישראל פז האשים את המשיבים: "שישבו על הגדר והמתינו עד ליום האחרון שקבע בית המשפט הנכבד להגשת תגובתם, עד ליום ה-27 למאי 2018, על מנת לבקש ארכה – באופן שאינו מותיר ברירה לבית המשפט מלבד קבלת הבקשה".

בתשובה ששלח עו"ד פז לבג"ץ כתב כי מדובר "בהתנהלות פסולה זו, מצד רשות מינהלית החבה בהגינות ובתום לב דיוני מוגבר, עולה כדי חוסר סבירות וראויה לסנקציות הולמות שבדין. כפי שאך לפני חמישה ימים בלבד הוקיע בית משפט נכבד זה את התנהלות בקשת הארכות הסדרתית הזאת של המדינה ביום האחרון להגשת התגובה, ולכן אף חייב את לשכת היועץ המשפטי לממשלה בהוצאות משפט".

בעתירה כתבו המגישים כי "עינוי הדין המחפיר שנגרם לציבור רחב של עשרות אלפי המתדיינים בבתי הדין הרבניים אינו מצדיק מתן ארכה כמבוקש מנימוקים ׳המסבנים׳ – כך ממש, ורק פתי לא יראה זאת נכוחה בשתי עיניו – את בית המשפט הנכבד. חזקה על בית המשפט הנכבד כי העריך אל נכון בהחלטתו את הזמן הדרוש למתן תגובה מקדמית. גרירת הרגליים של המשיבים ומתן גושפנקא לעינוי הדין המחפיר פוגעת אנושות באמון הציבור במערכת המשפט של בתי דין רבניים בכלל ובית הדין הגבוה לצדק זה בפרט, כמי שאמון על אכיפת שלטון החוק על המשיבים שלא ממלאים את תפקידם כדבעי".

בעקבות כך, דרש בג"ץ מחברי הוועדה להתכנס ולהתעלות על הקשיים, בכדי למנות 20 דיינים חדשים. בנוסף, מביאים את החלטתו של הראב"ד הרב אליהו אברג'ל, שהודיע על יציאה לגמלאות ולכן מסרבים לקבוע הרכבי דיינים עד למינויי דיינים חדשים.

נציין, כי רק לאחרונה פנה הרה"ר הגר"ד לאו ליו"ר הועדה למינוי דיינים השר יובל שטייניץ בקריאה להשהות את דיוני הועדה עד להחלפת התפקידים בנשיאות בתי הדין בין הרב לאו לראשל"צ הגר"י יוסף.

במכתב כבתב ראש לשכתו של הרב לאו, רפי אלטמן: "בהמשך לפנייתו של כבוד הרב הראשי הרה"ג דוד לאו שליט"א בדבר הצורך בכינוס הוועדה לבחירת דיינים, הרב הראשי סבור עדיין כי קיים צורך במינוי דיינים, ואין חולק שתוספת דיינים יסייעו ויחזקו את מערכת בתי הדין הרבניים".
וועדה למינוי דיינים יובל שטייניץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד