י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מעצבים מהבטן: המטבח החדש שלך

חולמת על מטבח חדש? תוהה איך לעצב אותו נכון? חוששת מטעויות שתתחרטי עליהן? • פאנל מומחים מנסה לעצב עבורך • כל הפרטים: מקומות אחסון, אביזרים, צבע, גודל וגובה המדפים

מעצבים מהבטן: המטבח החדש שלך



אם הייתה מטלה שניסיתי לדחות ככל האפשר במהלך העבודה על דירתנו, הרי שהייתה זו משימת תכנון המטבח.

אם גם אתם עומדים בפני כניסה לבית חדש או רענון זה הקיים, אתם כנראה מבינים אותי.

לכאורה, אין מרגש מזה. מטבח חדש טומן בחובו אפשרויות חדשות ומרגשות לחלל, שמהווה, בסך הכול, את לב הבית.

אבל אחרי הכול, דווקא המרגשות שבמטלות הן המפחידות ביותר. כל טעות קטנה תשליך לשנים ארוכות של שימושיות או חוסר שימושיות, נוחות או חוסר נוחות ושלמות עם החלטות למול חרטה עליהן: נגר או חברת מטבחים? עץ או פורמייקה? אי או מרחב לתזוזה?

נכון, שיפוץ מטבח הוא כבר מזמן לא ביג דיל כמו שהיה בימי הורינו. בימים ההם החדר המיועד לבישול נחשב לחלל כמעט מנותק בפני עצמו. אך גם היום הוא עדיין מצריך לא מעט כסף והשינויים בו מורכבים יחסית ליתר חדרי הדירה, בהם החלפת הצבע לבדה כבר עושה פלאות בתקציב נמוך ובקרוב לאפס מאמץ.

בדיוק לשם כך כינסנו, כאן בכתבה, פאנל נרחב של מומחים: יובל הר-לב דותן ודליה קרמר מפירמת העיצוב קרמר – הר-לב; סלי צ'פרק, מעצבת פנים עם סגנון ייחודי ומומחיות בעיצוב לקשת רחבה של מגזרים, והמעצבת החרדית רבקי היילברון.

כל אלה ידאגו לכך שלא תיאלצו להתמודד עם סימני שאלה רבים כל כך, כשתחליטו לשפץ או להשקיע בעיצוב המטבח וברענונו.



מילה על אופנה

ראשית, מילה על אופנה. כן, אנחנו מדברים על מטבחים, אך גם בעיצוב יש טרנדים ומגמות עולמיות. כשזה מגיע לחלל שימושי כמו המטבח, יש לאופנה השלכות על הפרקטיקה היומיומית. שאלתי, אם כן, את המומחים שלנו כיצד הם מתייחסים לטרנד האחרון, שנראה כאילו לא יעזוב אותנו עוד זמן רב, של מיעוט הארונות והמדפים העליונים והסתפקות בחלל פתוח מעל גבי משטח העבודה, למעט כמה מדפי תצוגה מצוחצחים.

סלי צ'פרק אינה מתייחסת לטרנדים בעבודתה. היא החלה לעצב חללים שלמים בגווני לבן הרבה לפני שהסגנון נעשה פופולארי בארץ. היא דבקה בסגנון האישי שלה, בצירוף טעמם וצרכיהם של לקוחותיה היא מדגישה, בפרט כשזה מגיע למטבח.

גם הר-לב דותן וקרמר מסכימים, כי במטבח עדיף לוותר על צו האופנה. "אנחנו עובדים מתוך החומר", אומר הר-לב דותן. "המשוואה המנצחת לעיצוב פנים תכלול תמיד את הגורמים הבאים: פרקטיות, צרכי הלקוח, טעם המעצב וטעם הלקוח. עם זאת, במקרה שהלקוח אוהב מאוד טרנד מסוים, אפשר בהחלט לספק את רצונו לאחר שהוסברו לו כל הצדדים וההשלכות".

"לא חייבים להיסחף עם הטרנדים", מזכירה קרמר. "אפשר לייצג טרנדים בפריטים הקטנים והקלים – יחסית – להחלפה, כמו תאורה או אביזרים, ואפילו כוסות קפה. כשהמטבח כולו ניטרלי ו"נצחי" ייקל עלינו להחליף את האביזרים בהתאם לתקופה, לרצון ולגחמה".

אז איך מעצבים מטבח כזה, שיחזיק מעמד זמן רב ככל האפשר, לא רק פרקטית אלא גם מבחינה עיצובית? בפרט בבתים כמו שלנו, בהם המטבח אינו "לראותם בלבד"?

כאן מגיע השלב החשוב ביותר בכל תהליך עיצוב, שלב התכנון.

לימוד הבית, המטבח והלקוח

כבר אמרנו שהמטבח הוא ליבו הפועם של הבית. מעצבת הפנים החרדית רבקי היילברון לוקחת את הגדרה צעד אחד קדימה ומכנה את המטבח "מרחב מחיה", ממש כמו הסלון במגזרים אחרים. "אני פותחת כל תהליך עיצוב במטבח", היא מצהירה. "מטבח נוח, נעים ומתוכנן היטב משנה את כל ההרגשה בבית. אחרי הכול, התקציב שמושקע בחדר הזה משתווה לעיתים קרובות לזה שהושקע בכל שאר הבית גם יחד".

סלי צ'פרק מסכימה בחום. "לפני תכנון המטבח אני מתשאלת את הלקוחות כדי להבין את הצרכים וההרגלים שלהם עד הפרט הקטן", היא מספרת. "אם יש חלל מרכזי אחר, אשקול להגדיל את המטבח על פניו. לכל לקוח יש רצונות והרגלים משלו. היו לי לקוחות, לדוגמה, שהיו חייבות שטח אחסון מיוחד לקופסאות פלסטיק. המטבח חייב להיות מותאם לדיירים, הרי זה כל העניין בעיצוב" .

"הצעד הראשון הוא לימוד הבית, המטבח והלקוח" , אומרת קרמר. "צריך להבין שכל דבר בא על חשבון השני", היא מסבירה. "לכן הצרכים והטעם של הדיירים יכתיבו מה חשוב יותר או פחות ולפיכך איך יעוצב החלל".

מה באמת חשוב במטבחים בהם אמורים להתרוצץ ילדים בעוד סירים רוחשים על האש ואורחים אינם זן נדיר?

"במגזר שלנו חשוב שיהיה במטבח מקום ישיבה נוח לפחות לשישה או שבעה איש" , אומרת היילברון. "פינת משחק, פינת עבודה, כורסה או שתיים. אם יש יציאה למרפסת או לגג, כדאי להשתדל לתכנן אותה כך שתצא מן המטבח" . מובן, שכל אלה בהתאם לגודל המקום ולאפשרויות, אך המסקנה היא אחת: מטבח שמגלם בחובו את כל הפונקציות של בית יהיה קל בהרבה לתפעול תחת כל המצבים. כן, הכוונה היא בהחלט גם לערב פסח.

אם מדברים על פסח, אימתם של מתכנני מטבחים רבים, הרי שהיילברון לא ממליצה על מטבח פסח. היא טוענת, כי שטח אחסון נרחב שתוכנן היטב מבעוד מועד יעשה את העבודה טוב יותר.



האתגר הגדול של המטבח

זה בדיוק הזמן לחשוב על הפרטים הכי קטנים ויומיומיים שיוכלו לסייע לכם בעבודות המטבח, אומרת צ'פרק. לדוגמה, היא אומרת, להקדיש מקום אחסון לפלטה ולמיחם של שבת. כדאי, כמובן, גם לחשוב על משטחי העבודה (ה"שיישים"), החלבי והבשרי, וגודלו של כל אחד מהם, וכן קרבתו לכיריים ולכיורים.

פרט קטן שיכול להקל מאוד אך חומק מהראדאר בשלב התכנון, כמו רבים אחרים, הוא האפשרות להתקין ברז מעל הכיריים, כדי שלא יהיה צורך לסחוב את הסיר הכבד אל הכיור ובחזרה. מעצבי פנים מומחים בפרטים כאלה (כיום בכל חברת מטבחים שמכבדת את עצמה יושב מעצב פנים מוסמך מאחורי המחשב לתכנן לכם את המטבח) הם עשויים לחסוך לכם טעויות גדולות וקטנות, שעלולות לעלות לכם אחרת בנוחות או אפילו בכסף רב.

הגיע הרגע לדבר על אחסון. אחרי הבישול, האחסון הוא האתגר הגדול של המטבח. כבר סיכמנול שהמומחים שלנו אינם נסחפים אחר הזרם המזלזל באחסון ומאדיר רק את האופנה, אבל אלו טיפים יש להם לתת לנו?

"אני מקפידה לתכנן את גודל וגובה המדפים לפי מה שעתיד להיכנס אליהם," אומרת סלי צ'פרק. "קופסאות שימורים, נייר טואלט, מטאטא או מיקסר – ברגע שנייחד מקום מראש לכל אחד מהם תהיה מלאכת הסדר והניקיון קלה פי כמה בשנים הבאות" .

הר-לב וקרמר וגם היילברון מצדדים בקירות אחסון שלמים. כלומר, ארונות אחסון מהרצפה ועד לתקרה, שלא מופרעים על ידי שיש, כיור וכן הלאה.

"הארונות הגבוהים חוסכים כל כך הרבה מקום ובלגן", מנמקת היילברון. "בקירות הללו, אם נקרא להם כך, אנחנו חוסכים בעצם כחמישים סנטימטרים ריקים ומנצלים אותם לאחסון. באופן כזה, לא רק שאנחנו מרוויחים מקום, אלא גם חוסכים על הדרך בלגן שהיה מגיע אל משטח העבודה, האי או שולחן האוכל, הישר לעינינו החשופות".

לקירות האחסון הללו יש יתרונות נוספים ואסתטיים, בעיקר כשהמטבח פתוח לאזורי המחיה האחרים בבית.

"המטבח כיום עומד על התווך בין הפרקטיות המוחלטת לאסתטיקה", מסביר הר-לב דותן. "הוא מעין "פריט עיצוב", "תכשיט" בלב הבית. ברגע שהמטבח נפתח אל המרחב, נוסף לו ערך עיצובי. הלקוח הישראלי מושפע בעיקר מאירופה, ולכן אנחנו מוצאים כל כך הרבה מטבחים פתוחים (OPEN SPACE), שאף מאפשרים מעין שיחה גם בין החללים בבית וגם בין מי שיושב בהם, כלומר בין המארחים לאורחים, בין הורים לילדים וכן הלאה".

פורמייקה היא חומר נהדר

קרמר והר-לב דותן מספרים, כי הם מנסים לשמור בכל זאת על נופך "מטבחי" כלשהו, מה שנעשה על ידי הדלפק המסתיר חלקים מן המטבח וחוצץ פיזית וויזואלית בין המרחבים השונים. אך כדי שהמטבח לא ייראה זר בלב הסלון, כדאי לשלב בין החומרים בחוכמה. לדוגמה, קירות אחסון כמו אלה שדנו בהם לפני כמה פסקאות, ייבלעו בחלל ולא יהיו בולטים לעין, בעיקר אם הצבע שלהם יתאים לשאר החלל. ריצוף בפרקט הוא לא מילה גסה כיום, גם במטבח, וגם ריצוף שונה אפשר לבצע כך שישתלב היטב בין החללים.

אסור בתכלית האיסור להתפשר על חומרים, מסכימים כל המומחים שלנו. עולם הפורמייקות מתפתח, וחומרים מומלצים נוספים לדברי הר-לב דותן, כוללים זכוכית, אבן טבעית, נירוסטה וקוריאן.

אך לא תמיד החומר העומד מאחורי שם יוקרתי יותר הוא זה שכדאי לבחור בו. למעשה, אומרת צ'פרק, כשהילדים מסתובבים ואף פעילים במטבח, עדיף בהרבה לבחור בארונות פורמייקה ולא בצביעת אפוקסי, שנפגמת בקלות ובמהירות בעיקר ממכות קטנות.

הפורמייקה הייתה פעם שם נרדף לחומר זול ולא איכותי, וחבל שאנשים רבים עדיין מאמינים לתדמית הזו, מאחר שכיום פורמייקה היא חומר נהדר שהיתרונות שלו כוללים עמידות בפני מכות, גם בקצוות, וגוון שלא משתנה עם הזמן. "במקרה שהחלטתם לבחור באפוקסי בכל זאת", מייעצת צ'פרק, "כדאי להגביל אותו לשלושים אחוזי ברק ומטה – מאחר שכל שהוא מבריק יותר כך הוא עמיד פחות. גם פורניר עץ הוא בחירה נבונה עבור מטבח פעיל והומה".

קוריאן הוא חומר חדש יחסית. ייחודו בכך שהוא החומר היחיד שהינו אנטי-בקטריאלי, תכונה חשובה כל כך כשמדובר במשטח שעליו מכינים מזון. הבעיה היא שקוריאן זכה לשם של חומר עדין וכך, בדומה לשיש טבעי, הלקוח הישראלי נרתע מלהשתמש בו. צ'פרק טוענת, כי למרות זאת קוריאן הוא החומר היחיד שניתן לתקן בקלות במקרה של שריטות או תקלות אחרות, באמצעות ליטוש פשוט.



כך הגעתי לצבע הלבן

גם הרתיעה של הצרכן הישראלי בשנים האחרונות מכל חומר שאיננו אבן קיסר, שכבודה במקומה מונח, אינה מוצדקת בהכרח. המראה של האבן הטבעית, לשם דוגמה, משתנה אמנם עם השנים אך לאו דווקא לרעה.

מאותן סיבות שמרניות אנשים נרתעים גם מהצבע הלבן בעיצוב מטבחים. שאלנו את סלי צ'פרק, שידועה בחיבתה הגדולה לצבע הלבן, מה דעתה על כך ומדוע אין החששות הללו מוצדקים.

"במשך שנים עיצבתי בתים צבעוניים מאוד", היא מספרת. "וכשהגעתי הביתה רציתי שקט ושלווה גם בעיניים. כך בעצם הגעתי לצבע הלבן".

עם הזמן נוכחה המעצבת, כי הלבן משרה עליה רוגע, שחסר לא רק לה אלא גם ללקוחותיה, לאחר ימי עבודה עמוסים בהמולה צבעונית.

"לבן לא מתלכלך יותר מצבעים אחרים, זו רק אגדה אורבנית", היא מסבירה. "להפך, על משטחים לבנים קל יותר לזהות לכלוך ולנקות אותו מייד, ואילו על צבעים כהים האבק נראה יותר מלוכלך".

גם בסוגיה הזו, עליכם לחשוב על מה שמתאים לכם ולאורח חייכם. עליכם להכיר את עצמכם, את המשפחה ואת ההרגלים שלכם בלי חוכמות, עד הפרטים הקטנים, בטרם תיגשו לתכנון המטבח, ממש כפי שציינתי בתחילת הדרך, כדי שהמטבח שיתבשל יתאים לכם כמו מכסה לסיר.



מגזין סטייליש:
http://www.smashmagazine.co.il/index.asp?catID=12112&siteLang=3

מגזין סטייליש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד