י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ביהמ"ש: הציציות לא נקשרות על ידי ערבים

בתום כעשרה חודשי דיון, דחה בית המשפט תביעה שהוגשה כנגד 'משכן התכלת', ונחשפה בשעתו בפרסום ראשון ב'בחדרי חרדים', בטענה כי הציציות שעליהן נכתב כי הן נקשרות על ידי יהודים יראי שמים נקשרות למעשה בידי ערבים

קשירת ציצית. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
קשירת ציצית. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



לפני כעשרה חודשים הוגשה תביעה ייצוגית על סכום עתק, נגד המפעל הגדול ביותר בעולם לייצור ציציות, בטענה של הטעיית הצרכן בשל הטענה כי אסירים לא יהודים שזרו את הציציות והוצגו כאברכים יראי שמים. בשבוע האחרון דחה בית המשפט את הטענות החמורות.

בחודש אב תשע"ז הוגשה תביעה ייצוגית בסכום של מאה מיליון שקלים, נגד חברת 'משכן התכלת', בטענה של הטעיית הצרכן. כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים' לראשונה בשעתו, בתביעה נטען כי 'משכן התכלת' - המפעל הגדול בעולם לייצור ציציות וטליתות - מתהדר בכך שקשירת הציציות וכן כל הפעולות, נעשות על ידי "אברכים יראי שמים".

"מדובר בהטעייה גסה, חמורה, חסרת הגינות ובלתי מוסרית בעליל - של כל הצרכנים אשר רכשו ממיטב כספם את הטליתות ואת הציציות המיוצרים ומשווקים על ידי המשיבה", נכתב אז בעתירה, שהוגשה על ידי יום טוב כהן באמצעות עורך הדין יוחי גבע לבית משפט המחוזי בתל אביב.

מגיש העתירה, אדם חרדי, ריצה בעבר עונש מאסר, ונדהם לדבריו לגלות בתקופת שהותו בכלא, כי חברת 'משכן התכלת' עושה שימוש באסירים רבים שאינם יהודים על מנת לקשור את הציציות - "ולמעשה מסתירה זאת מלקוחותיה". בעתירה הובא גם תצהיר של ג'יאד אבדאללה, אסיר שנהג לעסוק בשזירת חוטי ציצית, וכן תצהיר של עבד אלרחמן.

מאז הגשת התביעה, הצדדים השמיעו את טענותיהם לשופט יחזקאל קינר, מבית משפט המחוזי מרכז. לאחר ששמע אותם, המליץ למגיש העתירה לסלק את התביעה וזה קיבל את המלצתו. השופט בחר לנמק את המלצתו, לאור הפרסומים בתקשורת החרדית היא משכן התכלת מייצרת ציציות פסולות שנקשרות על ידי שאינם יהודים.

לגבי הטענה כי הציציות אינן נקשרות על ידי יהודים יראי שמים - כפי שמופיע בתוויות הציציות - השיבו במשכן התכלת כי הציציות היחידות הנקשרות בבתי הסוהר הן אלו שניתן להן הכשר של רבנות תל אביב - ועל תוויות אלה לא נכתב כי הן נקשרו על ידי אברכים יראי שמים. לעומת זאת, חלק מהציציות המהודרות יותר, נקשרות על ידי אברכים יראי שמים - והדברים מצויינים על התוויות.

"לא נמצא בסיס לטענת ההטעיה שנטענה נגד המשיבה בעניין קשירת ציציות בבתי הסוהר על ידי מי שאינם אברכים יראי שמים, שכן לפי הראיות שהנובאו, אין מיוצרות בבתי הסוהר עבור המשיבה אלא טליתות בהשגחת רבנות תל אביב, שלא נרשם על תוויותיהן כי נקשרו על ידי אברכים יראי שמים", כתב השופט.

הטענה הנוספת - ואולי העיקרית - של מגיש העתירה, הינה כי קשירת ציציות בבתי הסוהר עבור משכן התכלת, נעשית גם על ידי מי שאינם יהודי,ם וכי ציצות אלו פסולות על פי ההלכה. שלמה אברהמי, מקים מפעל 'משכן התכלת' אמר בעבר ל'בחדרי חרדים': "אנחנו עושים אריזה או את הפרנזים בבתי הכלא, אך בשום פנים ואופן לא את קשירת הציצית. אין מצב שיש קשירה כלשהיא של חוטים, שהיא לא בהכשר" הוא חוזר ומדגיש, "אנחנו נוכיח את הכל בבית המשפט".

מגיש התביעה הביא תצהיר של אסיר בשם ג'יאד אבדאללה, בו תיאר כי קשר ציציות במסגרת עבודתו כאסיר בכלא. אולם למרות הוראות בית המשפט, התובע, לא טרח לזמנו לדיון בבית המשפט - כך שהתצהיר נפסל בהיעדר עדות כותבו.

לאחר שבית המשפט קיבל את כל טענות חברת משכן התכלת ודחה את כל טענות הטובע, בית המשפט שמע את עדויותיהם של קצין התעסוקה בשירות בתי הסוהר מר אלדר סרף, הרב אריה לוין ראש מחלקת תשמישי קדושה ושעטנז ברבנות תל-אביב, שהבהירו שהטענות לפיהן משכן התכלת משתמשת באסירים נוכרים לשם קשירת ציציות – הן שקר.

בסופו של הליך, התובע קיבל את המלצת בית המשפט ומשך את העתירה שהגיש. את חברת משכן התכלת ייצגו עורכי הדין: פרופ' אבי וינרוט, אריק מגידיש ורעות אלנקרי.
משכן התכלת תביעה ייצוגית קשירת ציצית תעסוקת אסירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד