ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"המופרע" ו"המתאבד" נפגשים • איך זה קרה?

לאחר למעלה משנה של חילופי מהלומות שכמעט והביאו את העולם אל סף מלחמה גרעינית הרסנית, הגיעו בשעות האחרונות מנהיגיהן של ארה"ב וצפון קוריאה לסינגפור על מנת להיפגש באופן חסר תקדים • מה הביא את האויבים המרים לנקודה הנוכחית, ולאן העניינים מתקדמים מכאן?

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



לפני חצי שנה מזכיר המדינה האמריקאי, רקס טילרסון, שבינתיים פוטר והוחלף על ידי מייק פומפאו, אמר כי ארצות הברית מקיימת "קווי תקשורת" עם משטרו של קים ג'ונג-און, מנהיג צפון קוריאה. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ אז בטוויטר: "אמרתי לרקס טילרסון מזכיר המדינה הנהדר שלנו שהוא מבזבז את הזמן שלו בניסיון להתנהל עם איש הטילים הקטן, שמור על הכוח שלך, אנחנו נעשה את מה שצריך לעשות".

מאז עברו הרבה מים בכנרת. על אף השנה השחונה, דברים השתנו, ומאיבה בין שני המנהיגים הנתפסים ש'משוגעים' הגיעה 'אהבה' לא ברורה בין שני אנשים, שאיימו רק עד לפני כמה חודשים להשמיד האחד את השני.

טראמפ כזכור איים בנאום בהעצרת הכללית של האו"ם לפני חצי שנה "להרוס לחלוטין" את צפון קוריאה אם יראה צורך בכך, הקוריאנים לא נשארו חייבים וכינו מנגד את טראמפ "פסיכופט זקן".

לאחר האיומים מצד שני המנהיגים, כשמספר פרשנים טענו שהכל משחק, וכי שני המנהיגים מקיימים ערוץ חשאי ביניהם, וספגו תגובות מזלזלות מעמיתיהם - הבלתי יאומן אכן קרה.

ולאחר שנה של חילופי מהלומות מילוליות וגידופים הדדיים, אמר טראמפ: "יש לי יחסים טובים מאוד עם קים ג'ונג און". הנשיא סירב להשיב לשאלה האם שוחח עם הרודן הצפון קוריאני, כשהוא מסכים רק לומר "הם מרגישים את הסנקציות".

אף נשיא אמריקאי מכהן לא שוחח בעבר עם מנהיג צפון קוריאה, שתי המדינות נותרו במצב של מלחמה וללא יחסים דיפלומטיים מאז תום מלחמת קוריאה ב-1953 ללא הסכם שלום.

"קרוב לוודאי שיש לי יחסים טובים מאוד עם קים ג'ונג און", אמר טראמפ לוול סטריט ג'ורנל לפני חצי שנה, "יש לי יחסים עם אנשים, אני חושב שאתם מופתעים".

כזכור, טראמפ וקים החליפו ביניהם מהלומות מילוליות, תוך גידופים הדדיים, במהלך השנה האחרונה. זאת, לאחר שצפון קוריאה ערכה ניסויים בטילים גרעיניים המסוגלים לאיים על ארצות הברית.

טראמפ כינה את קים "איש הטילים במשימת התאבדות". קים כינה את נשיא ארה"ב בן ה-71, "הנשיא האמריקני המופרע נפשית". קים אמר שיש לו "כפתור גרעיני" שיכול לירות נשק גרעיני בכל מקום בארצות הברית, וטראמפ השיב כי יש לו "כפתור גרעיני גדול וחזק הרבה יותר".

אז מה באמת קרה, מה הביא את המפנה שכל העולם ציפה לו?

השורות הבאות הם של כותב השורות.

קים, המנהיג מצפון קוריאה גדל בחיק אבא ששלט בצורה אכזרית בנתיניו, צפון קוריאה היא מדינה מבודדת עניה וללא קשר כמעט לעולם החיצון.

המדינה היחידה שאיתה היא בקשר, היא סין, אך זה לא מספיק כדי להאכיל מיליוני אנשים רעבים. לצפון קוריאה היו קשרים עם איראן, אך כסף זה לא הביא למדינה המבודדת.

קים למד בשוויץ, בבית ספר יוקרתי שבו למדו ילדי דיפלומטים ושגרירים. הוא קיבל חינוך מערבי, אך כששב הביתה גילה את ההיפך, כשאבא שלו מת. העולם חשב שהנה יש מצב לשינוי, בכל זאת אדם צעיר - הוא היה בן 30 כשהפך למנהיג. העולם חשב וקיווה לשינוי, אך זה לא הגיע.

אז מה קרה בסופו של דבר? יכול להיות שנמאס לקים לחיות מבודד, הרי אף מדינה לא מאיימת עליו. דרום קוריאה ויפן הם מדינות שרחוקות ממלחמה, המדינות הללו רוצות שלום. אך כנראה הפחד מאיבוד השלטון אם יהפוך למדינה פתוחה ויותר פלורליסטית גרם לקים להסתגר.

אך בסופו של דבר, יכול להיות שהפתיחות שיש היום בעולם בכל הנוגע לרשתות חברתיות, הביאו את קים למסקנה שאפשר לשמר שלטון גם ללא טילים גרעיניים שאין בהם שימוש. לאן בדיוק קים תכנן לירות את הטילים שלו? לדרום קוריאה וליפן הוא לא היה מעז, כי ארה"ב היתה מחסלת אותו, עובדה שהוא רק איים.

טראמפ בעצם בא ואומר לקים, "בוא, אני אעזור לך לרדת מהעץ, אני ארים לך את הכלכלה, אני נותן לך התחייבות, כל עוד אני נשיא, ארה"ב לא תתערב בעניינים פנימיים אצלך במדינה, אבל אתה חייב לתת משהו בחזרה".

לטראמפ יש הרבה מה להציע. יש מאות חברות אמריקאיות שישמחו להשקיע בצפון קוריאה, הרי אנחנו זוכרים את החברות האמריקאיות שהשקיעו בעירק אחרי המלחמה האחרונה. שם זה פחות הצליח בגלל הטרור, אבל הרעיון מוצלח. "אתה תעזוב את הגרעין, ואני אעזור לך עם הכלכלה, אף אחד לא יזיק לך, יש לך את הערבות של ארה"ב", יאמר לו טראמפ בפגישה.

קים מצדו יכול לתת קצת חופש לאזרחים שלו, לא יקרה כלום אם הם יתחילו לקבל חדשות מהעולם המערבי. זה לא יפגע לו במשילות - הוא עדיין ישלוט בהם מספיק חזק - אך זה יביא לשינוי מבחינת העולם, לגבי האפשרות של השקעות במדינה שכרגע מבודדת.

חלום נוסף מבחינת מיליונים בעולם, כפי שהשיח ברשתות החברתיות, הוא האפשרות לבקר במדינה המבודדת. יצר הסקרנות של מיליונים בעולם יכול להרים את הכלכלה של צפון קוריאה.

אם הגבולות ייפתחו, מיליונים מדרום קוריאה ומסין ומשאר העולם יגיעו לצפון קוריאה. הדבר ייקח זמן, אבל יש סיכוי שבתוך מספר שנים אזרחי ישראל יוכלו לטוס לצפון קוריאה ולבקר באתרי גרעין שיהפכו למוזיאונים.
טראמפ קים ג'ונג און פסגה סינגפור הגרעין הצפון קוריאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד