כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

חג שמח לחובבי הגאדג'טים - יום שישי השחור בפתח

אלפי חנויות בארה"ב ישיקו מחר את מבצעי Black Friday; מחירי המוצרים הנחשקים נמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים בישראל

  • כ"ז חשון התשע"ב
קונים ב"יום שישי השחור" בווירג'יניה, ארה"ב  צלם: רויטרס
קונים ב"יום שישי השחור" בווירג'יניה, ארה"ב צלם: רויטרס



המונים הפגינו ברחובות ברחבי ארה"ב בשבועות האחרונים בקריאה "לכבוש את וול סטריט". מחר, יום שישי האחרון של חודש נובמבר, צפויים האמריקאים לשכוח את המחאה ולענות לקריאת כיבוש מסוג אחר: אלפים יעמדו בתורים ארוכים מחוץ לחנויות, חלקם ימתינו בקור במשך הלילה, בניסיון להספיק למלא את עגלותיהם מכל הבא ליד במחיר הזול ביותר. חגיגת הקניות הזו זכתה לכינוי "יום שישי השחור" ("Black Friday").

"יום שישי השחור", שהפך לתופעה שנתית, מצוין ביום שלאחר חג ההודיה ומסמל את תחילת עונת הקניות לקראת חג המולד. כדי למשוך את ההמונים מקיימות הרשתות מבצעים שבהם נמכרים מוצרים בהנחות משמעותיות. באותו יום נפגשים האינטרסים של הקונים, שרוצים לקנות מתנות לחגים בזול, ושל המוכרים, שרוצים להיפטר ממלאי המוצרים לפני סוף השנה.

גם הרשתות הישראליות מתכוננות לקראת חג הקניות ומכינות מבצעים מיוחדים. רשת באג אפילו רשמה את הצירוף "Black Friday" כסמל מסחרי. ואולם, עוד רחוק היום שבו גם הצרכנים הישראלים ייהנו מחגיגת הנחות שתמשוך את ההמונים אל החנויות באותו היקף כמו התופעה האמריקאית.

בינתיים, השוואה זריזה של המבצעים שכבר התפרסמו מעבר לים מעוררת קנאה לנוכח המוצרים שנמכרים בהנחות גדולות. כמובן שאחת מהקטגוריות שמושכת את ההמונים לחנויות היא מוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים. לקראת יריית הפתיחה של הקניות לעונת החגים מתפרסמות רשימות של המוצרים אותם מתכוונים לקנות האמריקאים. ניתוח הרשימות מספק הצצה למגמות שמסכמות את 2011. המגמות הבולטות השנה הן התבססות מעמדה של אפל כחברה המובילה בצרכנות הדיגיטלית, והתחזקות המכשירים הניידים - ובהם טאבלטים וסמראטפונים, לעתים קרובות על חשבון פלטפורמות ותיקות, כמו מחשבים וטלוויזיות.

מלכת המתנות לחגים נותנת הנחות קטנות

רשימת המשאלות של הילדים והמבוגרים לכבוד עונת החגים הקרבה מחזקת את מעמדה של אפל כמלכה של הצרכנות האלקטרונית. חברת המחקר נילסן פירסמה סקר שביצעה לקראת החגים, שבהשראת מוצרי אפל זכה לכותרת "iHoliday". מהסקר עולה כי הילדים הם שבויים של אפל, ומוצרי החברה מופיעים בשלושת המקומות הראשונים ברשימת הבקשות של ילדים בגילאי 6-12: 44% מהילדים רוצים אייפד, 30% רוצים אייפוד טאץ' ו-27% מבקשים אייפון. דווקא אפל נודעת בהנחות הסולידיות שהיא נותנת למוצריה במסגרת מכירות "יום שישי השחור". לפי הדלפה שפורסמה בבלוג 9to5Mac תינתן הנחה בגובה 41-61 דולר על אייפד 2 וכל מחשבי מק יימכרו במחיר הנמוך ב-101 דולר ממחירם המלא.

כבר בשנה שעברה האייפד היה פופלרי והיה המוצר הראשון ברשימות הילדים, ואולם אז 31% בלבד מהילדים ביקשו אותו כמתנה. כיום כמעט מחצית מהילדים מעוניינים בטאבלט של אפל.

קטגוריית מוצרים נוספת שבה מתעניינים הילדים היא קונסולות משחקים, ובראשן שתי קונסולות שמציעות טכנולוגיית משחק ייחודית. רבע מהילדים מעוניינים בנינטנדו 3DS, שהושקה באביב האחרון ומאפשרת תצוגת תלת-ממד בלי עזרים כמו משקפיים; 23% מהילדים מעוניינים בבקר המשחקים קינקט לקונסולת 360 Xbox של מיקרוסופט - עלייה מ-14% בשנה שעברה.

הקינקט יצא לשוק לראשונה בעונת החגים הקודמת ונכנס לספר השיאים של גינס בתור המוצר האלקטרוני הצרכני שנמכר הכי מהר, לאחר ש-8 מיליון יחידות נמכרו ב-60 הימים הראשונים להשקתו. המוצר מבוסס על שבב שפיתחה חברת פריים סנס הישראלית, והוא מאפשר שליטה על משחקים ללא בקר או שלט, אלא באמצעות מחוות גוף בלבד.

גם גרסאות מוקדמות של נינטנדו ממשיכות להיות מבוקשות, ואילו הסוני פלייסטיישן 3 הוותיקה מדדה מאחור, ורק 9% מהילדים ציינו שהם מעוניינים בו. מעניין לראות את הירידה בביקוש לנינטנדו Wii, קונסולת המשחקים שהציעה לשחקנים חווית משחק חדשה בעזרת שלט מיוחד ורגיש לתנועה ששינה את הרגלי המשחק: במקום לשחק בישיבה בנוחות על הכורסא כל משחק הפך לאירוע ספורטיבי ואקטיבי. ואולם כיום, הקינקט מציע חוויה דומה המבוססת על מחוות גוף בלבד שאינה תלויה בשלט, ולכן רק 11% מהילדים מתכוונים לקנות את ה-Wii.

האייפד הוא לא רק מלך הילדים, אלא גם הרכישה המובילה שבה מעוניינים צרכנים מעל גיל 13. למרות שהאייפד יצא לשוק כבר באביב 2010, ניתן לראות שב-2011 הוא ניצח בקרב על לבבות הצרכנים. בשנה שעברה האייפד היה קטגוריית הקנייה הרביעית שבה התעניינו מבוגרים, אחרי מחשבים, טלוויזיות וסמארטפונים. שיעור המעוניינים ברכישת אייפד עלה ב-2011 מ-18% ל-24%.

המבוגרים וגם הילדים לא מעוניינים בטאבלט כלשהו - תוצאות הסקר של נילסן מבהירות היטב את ההבחנה של הקהל בין הטאבלט הממותג של אפל לטאבלטים של שאר החברות: בעוד שהאייפד נמצא במקום הראשון בהעדפותיהם, טאבלט שאינו של אפל נמצא במקום החמישי בלבד.

זונחים את הטלוויזיה לטובת האייפד

העדפות הצרכנים משקפות היטב את המעבר לעולם המובייל. בעוד שבשנה שעברה 20% מהמבוגרים התכוונו לקנות מחשב, שהיה ההעדפה הראשונה מבחינתם, השנה שיעור זה ירד ל-18% ולמקום השני. אמנם הצרכנים לא מוותרים לחלוטין על השימוש במחשב, אך המעבר לטאבלטים ומכשירים ניידים אחרים בא במידה מסוימת על חשבון השימוש במחשבים.

המגמה ברורה אף יותר כשבוחנים את העדפות הילדים - 44% מעוניינים ברכישת אייפד, ואילו 25% בלבד מתכוונים לרכוש מחשב. במידה מסוימת, ייתכן שהטאבלט גרם גם לדחיקת הסמארטפונים מרשימת הקניות לעונת החגים הקרובה: בשנה שעברה היה הסמארטפון במקום השלישי, כש-19% מהמבוגרים התכוונו לקנות טלפון חכם, והשנה 15% מהמשיבים מתכוונים לרכוש אייפון ו-14% מתכוונים לרכוש סמארטפון שאינו אייפון.

הטלוויזיה, שבשנה שעברה היתה במקום השני בהעדפות המבוגרים לרכישה, נדחקה מן השלישיה הפותחת. בקרב הילדים מגמה זו מובהקת אף יותר - הילדים מעדיפים אייפד, טאבלטים, אייפון או אייפוד, מחשב או קונסולת משחקים, ורק לאחר כל אלה הם יעדיפו לקבל טלוויזיה. ניתן לראות בכך ביטוי לשינויים שנראה בשנים הקרובות, שבהן הפלטפורמות החדשות יתפסו את מקומן של הטכנולוגיות הוותיקות. מבחינת הילדים, אין צורך בטלוויזיה כדי לצרוך תוכן - ניתן לעשות זאת גם באמצעות טאבלט או מחשב.

קבוצת מוצרים נוספת שנמצאת השנה בראש העדפות הצרכנים היא קוראים אלקטרוניים, ש-18% מהמבוגרים מעוניינים לקנות בתקופה הקרובה, וטיפסו למקום השלישי ברשימת הקניות. מי שיקנה קוראים אלקטרוניים ייהנה מדור חדש של קוראים, בהם שלושה דגמים חדשים של אמזון, יצרנית הקינדל. לצד שני הקוראים האלקטרוניים המסורתיים, השיקה אמזון גם את קינדל פייר, טאבלט שהבשורה החשובה שהוא מביא איתו הוא תג המחיר שלו - 199 דולר.

עם זאת, ניתוח של ציוצים בטוויטר לקראת "יום שישי השחור" שביצעו אנליסטים ב-Mashwork, שבודק מגמות ברשתות החברתיות, מגלה שעל כל עשרה איזכורים של אייפד 2 בהקשר של "יום שישי השחור", הקינדל פייר מוזכר פעם אחת.

גם רשת חנויות הספרים בארנס אנד נובל מתחרה בזירה זו, באמצעות Nook Color - קורא אלקטרוני בעל מסך צבעוני, מערכת הפעלה מבוססת אנדרואיד שהוגבל לצריכת תוכן בתשלום. באחרונה הכריזה הרשת על דגמים חדשים, בהם גרסה משודרגת של הקורא הבסיסי, Nook Simple Touch, שישווק במחיר מוזל של 99 דולר.

מחליפים את התורים בקנייה באינטרנט

באיזו מידה ישפיע המצב בשווקים ואווירת המשבר על שגעון הקניות? לפי סקר של חברת הייעוץ אקסנצ'ר (Accenture) קדחת הקניות בקניונים ובבתי הכלבו תהיה החלשה ביותר מזה שלוש שנים. 72% מהמשיבים טענו כי ההוצאות שלהם בעונת החגים יהיו זהירות או מרוסנות. 44% מהצרכנים טענו כי כנראה שיערכו קניות ב"יום שישי השחור" - ירידה בהשוואה ל-47% ב-2010 ו-52% ב-2009.

ייתכן שהמעבר לקניות באינטרנט מסביר חלק מהירידה. לפי הסקר של אקסנצ'ר, חלה עלייה דרמטית בשיעור הצרכנים שמתכוונים לבצע יותר ממחצית מהקניות שלהם למתנות החג ברשת - 59% מהמשיבים ב-2011, לעומת 41% ב-2010. עם זאת, כדאי לציין כי הסקר היה מקוון, כך שהוא מייצג לקוחות שיש סבירות גבוהה יותר שיבצעו קניות ברשת, ולא מייצגים את כלל אוכלוסיית הצרכנים. מחצית מהמשיבים אמרו שהם קונים באינטרנט כדי להימנע מההמונים בחנויות, וכ-75% מהמשיבים טענו כי משלוח בחינם הוא הסיבה הטובה ביותר בעיניהם לבצע קניות באינטרנט, סיבה שישראלים רבים יכולים להזדהות עמה.

הסקר מצביע גם על שינוי נוסף בהרגלי הקנייה הודות לכניסת המכשירים הניידים שמאפשרים השוואת מחירים בזמן שהלקוחות נמצאים בחנות. 54% מהמשיבים שברשותם טלפון סלולרי ישתמשו בהם להשוואת מחירים, ו-43% מהם מאמינים שהשימוש במכשירים הניידים יעזור להם להשיג הנחות גדולות יותר.

הקורבנות של יום שישי השחור / יאיר מור

התיאוריות באשר למקור השם "יום שישי השחור" חצויות: האזכורים המוקדמים ביותר שלו, שנמצאו בעיתונות שנות ה-60, ייחסו את השם למשטרת פילדלפיה, שקישרה את היום עם צפיפות רבה במרכז המסחרי של העיר. תיאוריה מאוחרת יותר טוענת כי מדובר דווקא בדימוי חיובי, שכן בתי עסק רבים היו רושמים הפסדים במשך רוב השנה, ורק עם תחילת עונת הקניות לחג המולד היו יכולות לרשום רווחים – שסומנו בספרים בדיו שחור, לעומת ההפסדים שסומנו באדום.

בהלת הקניות האמריקאית השנתית מלווה בשנים האחרונות גם בלא מעט מקרי אלימות. ב-2006, לדוגמא, נפצעו 10 קונים כאשר 2,000 מהם התנפלו על 500 מתנות עטופות בלונים שהופלו מתקרת קניון אופנה בקליפורניה. סרטון שצולם ע"י ערוץ מקומי בוירג'יניה הנציח אדם בחנות בסט-ביי מכה לקוח אחר לפחות 5 פעמים. ב-2008, פרץ קהל של כ-2,000 קונים את דלתות אחד מסניפי בסט-ביי בניו-יורק ורמס למוות אחד מעובדי החנות. ב-2010 נרשמו מספר מקרים של דקירות ואיומי ירי תוך כדי בהלת הקניות החגיגית, ובסניף של טארגט בניו-יורק נרמס אחד הקונים ע"י עמיתיו לתור.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד