י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סנקציות כלכליות ומנהליות: חוק הגיוס החדש

אחרי חודשים של ציפייה ועימותים, הועדה המשותפת למשרד הביטחון וצה"ל פרסמה את הצעת החוק לגיוס בני הישיבות, הכוללת הטלת סנקציות כלכליות ומנהליות • האם אנו לקראת משבר קואליציוני חריף שסופו הפלת הממשלה, ומה מדאיג בעיקר את הגורמים המעורים בפרטי החוק המוצע? • המסמך

לשכת גיוס. צילום: קובי הר צבי
לשכת גיוס. צילום: קובי הר צבי



לאחר חודשים של דיונים ותשומת לב תקשורתית אינטנסיבית, פרסמה הערב (שני) הוועדה המשותפת למשרד הביטחון ולצה"ל 'לבחינת גיוס בני הציבור החרדי', את תזכיר הצעת החוק המוצעת, הכולל הטלת סנקציות כלכליות ומנהליות על עריקים.

על פי מסמך ההמלצות, הוועדה הגדירה יעדי גיוס חדשים, שיביאו לטענתה לעלייה שנתית הדרגתית במספר המשרתים וכי ייקבעו בחקיקה סנקציות כלכליות משמעותיות לישיבות שלא יעמדו ביעדי הגיוס.

כמו"כ, הוועדה ממליצה לקדם הרחבה של סנקציות מנהליות כנגד אלו המוגדרים 'עריקים' ו'משתמטים'.

בנוסף, הועדה ממליצה בנוסף כי אי עמידה ב-85% מיעדי הגיוס, במשך 3 שנים ברציפות, תביא לביטול התיקון לחוק.

מנגד, יינתנו הטבות ותגמולים לכלל המשרתים על מנת לצמצמם את אי השוויון, כמו"כ, צה"ל והשירות הלאומי יוסיפו מסלולי שירות מותאמים לציבור החרדי שיקדמו השתלבות בתעסוקה.

העיקרון שהנחה את הועדה: הגיוס לכל הוא ערך עליון והינו חיוני לשמירה על צה"ל כצבא עם ממלכתי, וכי "לצה"ל צורך במתגייסים בני הציבור החרדי ויכולת לקליטתם בצורה מיטבית לצה"ל, באופן התורם להמשך העסקתם בעתיד במשק".

על פי ההודעה שפורסמה, ההמלצות כוללות "קביעת יעדי גיוס חדשים לצה"ל ולשירות הלאומי, העלאה שנתית הדרגתית במספר המשרתים, סנקציות כלכליות משמעותיות על אי-עמידה ביעדי הגיוס וקידום הטבות ותגמולים לכלל המשרתים".

זאת, לאחר שלדבריה: "היקף המתגייסים בני הציבור החרדי לצה"ל הוכפל פי 10 בעשור האחרון. יש להמשיך במאמצים ולהגדיל באופן הדרגתי את כמות המשרתים בצה"ל ובשירות הלאומי. המהלך מתכתב עם תהליכים המתרחשים במגזר החרדי וההצעה היא בניית תכנית רב שנתית המאפשרת להם להעמיק ולהבשיל ובמקביל להתגייס במספרים הולכים וגדלים".

באופן פרטני יותר, עיקרו של החוק המוצע הוא יעדי הגיוס, שיחלו רק בעוד שנתיים אך יהיו גבוהים יחסית על פי הנוסח שפורסם. ישיבה שלא תעמוד ב95% מיעדי הגיוס, יופעלו נגדה סנקציות כלכליות: תקציבה השנתי שלהם לא יוגדל, ואחרי שלוש שנים שלא תעמוד ביעדי הגיוס - התקציב אף יופחת בהדרגה.

עיקר הבעיה בחוק מנקודת המבט החרדית יחל ב-2020, אז ייכנסו היעדים לתוקף. המבחן הראשון העיקרי יהיה שלוש שנים מאז, ב-2023 - אז אם לא יעמדו הישיבות ב-85% מיעדי הגיוס שהוצבו - החוק יבוטל וגיוס חובה יחול גם על בני הישיבות.

עוד נקבע בתזכיר החוק המוצע, כי תוקם ועדת שרים שתעסוק בנושא החוק ותעקוב אחרי היעדים. שר הביטחון יעביר דיווח לוועדה והם יעבירו דו"ח שנתי לממשלה שתפעל ותפעיל סנקציות בהתאם.

הנקודה המשמעותית המעוררת חשש בקרב הגורמים המעורים בפרטים, הוא מאגר המידע המשותף בין משרדי החינוך, הכלכלה והרווחה, שבכל סוף חודש יספק נתונים למשרד הביטחון. אפשרות זו מעלה אפשרות שביקורות משרד החינוך בישיבות יסונכרנו עם משרד הביטחון - דבר העלול לגרום לפגיעה קשה בישיבות רבות.

כזכור, הועדה מונתה על-ידי שר הביטחון, אביגדור ליברמן, במטרה לגבש הסדר בר-קיימא בנושא גיוס בני הישיבות, שיעמוד בפסיקת בית המשפט העליון בבטלו את תיקון 21 לחוק ויזכה להסכמה הרחבה הנדרשת, לשם עיגונו בחקיקה.

בראש הועדה עמד היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד איתי אופיר וחברים בה: רח"ט תומכ"א, תא"ל ערן שני, הפצ"ר, תא"ל שרון אפק, הרבצ"ר, תא"ל הרב אייל קרים וראש האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון, מר משה צין. הוועדה נפגשה במהלך השבועות האחרונים עם גורמי צבא, גורמים ממשלתיים, רבנים ואנשי ציבור נוספים.

המלצות הוועדה התקבלו פה אחד ואושרו על ידי הרמטכ"ל ועל-ידי שר הביטחון. על בסיסן גובש תזכיר חוק שמפורסם בשעה זו להערות הציבור, לקראת הבאתו לאישור הממשלה והכנסת, במטרה להשלים את הליך החקיקה עד לתום מושב הקיץ הנוכחי.

כזכור, אמש פורסמה הודעה משותפת לש"ס ויהדות התורה שבה נכתב כי "בישיבת ראשי מפלגות שנערכה היום, עדכן ראש הממשלה כי שר הביטחון אביגדור ליברמן אמור להביא בהקדם את תזכיר חוק הגיוס לאישור היועמ"ש ולהפיצו לאחר מכן".

"יודגש", נכתב בהודעה המשותפת, "כי עם קבלתו יביאו הנציגים החרדיים את תזכיר החוק לשולחנם של מרנן ורבנן גדולי וחכמי התורה שליט"א, אשר הם לבדם יכריעו בנושא ויורו את הדרך בה נלך".
חוק הגיוס צה''ל יהדות התורה ש''ס משבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד