י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חידת החור: הקשר בין חבר ה'מועצת' לרב דתי לאומי

חור שהתגלה במכתב של רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל נותר כחידה, עד שהתברר כי מאן דהוא חשש כי יתברר שחבר המועצת שיבח רב דתי לאומי

צילום אילוסטרציה: pixabay
צילום אילוסטרציה: pixabay



מכתב ארוך של הגאון רבי יחזקאל אברמסקי, ובו הערות וברכות למחבר 'מערכת התלמוד והפוסקים' משנת תרפ"ז, עומד למכירה פומבית בימים אלו. אלא, שקרע קטן בראש המכתב מסתיר מאחוריו סיפור עגום.

המכתב, בן 41 שורות, נשלח מסלוצק בשנת תרפ"ז [1927] אל מי שרבי יחזקאל אברמסקי (תרמ"ו-תשל"ו 1886-1976), בעל ה'חזון יחזקאל', חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל ומראשי ישיבת סלבודקה בבני ברק, מכנה בו "ידיד נפשי הרב הגאון המהולל חו"ב סוע"ה איש האשכולות" – הרב אליהו מרדכי ולקובסקי זצ"ל. אלא, שבמקום בו מופיע שמו של הנמען, בחר מאן דהו לחורר את הנייר.

הנמען, הרב ולקובסקי (תרל"ג – תשכ"ב 1873-1962), תלמידם של ראשי תנועת המוסר, למד בישיבות סלובודקה וראדין, ובכולל קובנה. הוא אף חיבר מספר ספרים, בהם סדרת ספרי 'מערכת התלמוד והפוסקים', שבו סודרו דברי השלחן ערוך על פי סדר התלמוד והוצגו לצד מסכתות הגמרא, בתוספת ביאור המסכם את שיטות הראשונים והאחרונים.






המכתב והחור. צילום: מתוך קטלוג המכירה של 'ווינרס'

במכתב מתנצל הרב אברמסקי שלא הספיק לעיין עד כה בספר 'מערכת התלמוד והפוסקים', ורק בדרכו ממוסקבה לסלוצק עלה בידו להספיק לעיין בספר, ואז עמד על היתרונות באפשרות של לימוד באופן זה של מסקנות התלמוד ופסקי ההלכות שעולות מסיכום הסוגיה. הוא מעיר מספר הערות בענייני הלכות המופיעות בספר, אך נאלץ לסיים את המכתב לרגל טרדת העבודה העמוסה עליו עתה, ומסיים בברכות.

מדוע מופיע קרע דווקא בשמו של הנמען? יוסי ויכלדר, חוקר מומחה מבית המכירות 'ווינרס' - שם המכתב מוצע למכירה, מספר: ״הפריט עבר מספר ידיים ונותר בשלמותו, אך בעל הפריט הנוכחי קיבל אותו עם החור. כששאל את האספן שמכר לו לסיבת הקרע, הודה בפניו שקרע את שם הנמען, כיון שזה לא מכבד את ר׳ יחזקאל לכתוב על רב ציוני דתי ׳ידיד נפשי׳. בעל הפריט היה כמובן מופתע וכעת הוא מעמיד אותו למכירה שתערך בשבוע הבא״. מחיר הפתיחה אגב, עומד על 300 דולרים.
רבי חזקאל אברמבסקי מכתב חור שחור חבר מועצת גדולי התורה סלבודקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד