י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

בכירי הרבנים במכתב זועם: רק אתיקה מסיני

רשימה מכובדת של רבנים בכירים שצירפו את חתימותיהם לזו של הרב הראשי לישראל, הגר"ד לאו, במכתב נזעם במיוחד כנגד הכוונה שנחשפה לראשונה ב'בחדרי חרדים' - להפקיד פשרנים המיישרים קו עם הרפורמים על ניסוח קוד אתי לרבני ישראל

צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90
צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90



מחריפה הסערה סביב הקוד האתי המנוסח עבור הרבנים: רשימת רבנים נכבדים, מהשורה הראשונה של הרבנות בישראל, מפרסמת הבוקר מכתב נזעם ביותר, כשהם משתמשים במילים חריפות כנגד התכנית. זאת, לאחר שהבוקר נחשף ב'בחדרי חרדים' כי בין חברי הגוף שהופקד על ניסוח הקוד ישנם אישים פשרניים במיוחד.

"בעקבות הפרסום האחרון, שנושא האתיקה של רבני ישראל יקבע על ידי גורמים מסוימים שאינם קשורים למסורת ישראל, אנו קוראים לעצור מיידית את הליך ההתקשרות עם גוף זה", כתבו במכתבם הרבנים, שבראשם חתום הרב הראשי לישראל הגר״ד לאו.

"לא יעלה על הדעת שנושא שנוגע לכלל רבני ישראל יעשה ע"י גוף שאין לו כל זיקה לרבנות והחברים בו אינם מבינים כלל את אופיו הייחודי והרגיש של מוסד הרבנות. גם כללי האתיקה לדיינים הקיימים, גובשו ע"י נשיא בתי הדין (דאז) הראשון לציון הגרש"מ עמאר שליט"א בהסכמת דייני ביה"ד הגדול".

"אנו סבורים שכללי אתיקה לרבנים צריכים להיכתב על ידי רבנים בלבד! רבני עיר ורבני קהילות שאמונים על האתיקה המסורה מסיני, ולא על ידי גוף חיצוני שאינו אוביקטיבי ואף חלק מאנשיו יצאו בגלוי כנגד מוסד הרבנות", נכתב בסוף המכתב.

רבה של ירושלים, הראש"ל הגרש״מ עמאר, צירף את חתימתו למכתב והוסיף: ״הכללים האמורים חייבים להכתב ע״י הרה״ר לישראל כאשר גוף משפטי יהיה כיועץ והוא ההגיון והצדק הישר״.

בנוסף צירפו את חתימתם גם חברי מועצת הרבנות הראשית, הרב שמואל אליהו רב העיר צפת, הרב יעקב רוז׳ה, הרב רצון ערוסי, הרב יעקב שפירא ראש ישיבת מרכז הרב, והרב יצחק פרץ, רב העיר רעננה.






מוקדם יותר הבוקר חשף 'בחדרי חרדים' כי בין מחברי הקוד האתי, שהכוונה לגבשו פורסמה גם היא לראשונה באתר, ישנם גם אישים פשרנים מאוד, אשר דעותיהם מיישרות קו עם הרפורמים.

זאת, מלבד העובדה שהדבר המשותף לרובם, הוא שותפות פעילה בארגוני השמאל הקיצוניים בהם, 'יש דין', 'בצלם' ו'הקרן החדשה' שדעתם ידועה לכל על עולם הדת והיהדות בישראל.

בין חברי הפורום ניתן למצוא את פרופ' נמרוד אלוני המשמש בפורום כמנהל תחום אתיקה בחינוך במרכז לאתיקה.

אלוני כתב בעבר מאמר באתר ynet לפיו, "החינוך החרדי מזיק לילדים, ורע למדינה - גם ממשכן את רוחם העשירה, החופשייה והפורייה של הצעירים לטובת צייתנות עיוורת למסורת הקהילה והלכות הרבנים, וגם מונע מהציבור הישראלי את הברכה שבצעירים משכילים, דמוקרטיים ומעורבים שיכולים למשוך את החברה הישראלית ממכות העוני, הבורות, דיכוי הפרט ואפליית הנשים של העולם השלישי, אל סטנדרטים מתקדמים של רווחה כלכלית, איכות חיים, חופש אישי והגינות חברתית".

חבר נוסף, הוא פרופ' יצחק גל - נור, המשמש כמנהל תחום אתיקה בארגונים ציבוריים במרכז לאתיקה. משמש במקביל כחבר מועצה בארגון הקרן החדשה לישראל המממנת בין הייתר את הארגונים הרפורמים, 'נאמני תורה ועבודה', 'ישראל חופשית' ו'המרכז הרפורמי לדת ומדינה'.

בנוסף, ניתן למצוא כחבר בפורום את, פרופ' דני סטטמן המשמש כמנהל תחום אתיקה בכוחות הביטחון במרכז לאתיקה שטען בעבר כי צריך לפעול למען מינוי נשים ודיינים חילוניים בבתי הדין.

סטסמן כתב בעבר במאמר ב'הארץ', "נדאג בראש ובראשונה למינוי על בסיס ייצוגי במערכת בתי הדין הרבניים, לרבות מינוי נשים ודיינים חילוניים, ואם הניסיון יעלה יפה, נבחן ברצינות את אימוץ שיטת המינויים לבתי דין אזרחיים. אולם אם חפץ הציבור הדתי בייחוד הדיינות לגברים שומרי מצוות, ייטיבו נציגיו לעשות אם ימעיטו לבחוש במערכת המשפט האזרחית".

בנוסף ניתן למצוא בין חברי המרכז, את הרב יובל שרלו, חבר בארגון 'צהר', אשר דעתם על הרבנות הראשית ידועה לכל.

כזכור, 'בחדרי חרדים', חשף שלשום (שלישי) כי ארגון 'רבני ישראל' מבקש לגבש קוד אתי לרבני הערים ע"י המרכז לאתיקה בירושלים.
הרבנות הראשית קוד אתי הרב לאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד