י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

החמרה ביעדים ובסנקציות • המסמך שהוביל להחלטת האדמו"רים

'בחדרי חרדים' חושף לראשונה את המסמך שמאחורי הכרזת ה'מועצת' החסידית אמש על התנגדות לחוק הגיוס החדש ואיום בפרישה מהממשלה • במסמך מפרט סגן השר פרוש כיצד יוגדלו יעדי הגיוס, יוחמרו הסנקציות על הישיבות ועוד, בחוק המוצע

מחבר המסמך הגורלי. פרוש אתמול מחוץ לישיבת ה'מועצת'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מחבר המסמך הגורלי. פרוש אתמול מחוץ לישיבת ה'מועצת'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



גם חברי הכסנת החרדים, שעמדו בדריכות אמש מחוץ לחדר הצפוף שברחוב שומרי הכותל בירושלים, לא ציפו להחלטה נחרצת כל כך מהחדר בו היו מכונסים במשך 87 דקות חברי מועצת גדולי התורה החסידית.

'בחדרי חרדים' חושף כי ההחלטה, העשויה לערער את יציבות הקואליציה ואולי אף להביא לבחירות מוקדמות לכנסת, הגיעה בעקבות נייר עמדה שהוצג לחברי ה'מועצת', והוכן לילה קודם הכינוס ע"י סגן השר מאיר פרוש, בתום מפגש עם יתר חברי הכנסת האגודאים במשכן.

'בחדרי' הצליח להניח את ידו על המסמך שהוצג לחברי ה'מועצת' החסידית, בו מוצגות בפרוטרוט הבעיות שמצאו גדולי האדמו"רים בתזכיר החוק המוצע, וגרמו להם להורות לח"כי 'אגודת ישראל' להתנגד בנחישות לחוק, עד כדי פרישה מהקואליציה אם יאושר בממשלה או בכנסת.

בראש הדברים הוצגו במסמך ההבדלים ביעדים, בין החוק שהוצע ע"י יאיר לפיד בשנת 2013, ליעדים המוצעים כיום, כאשר מתברר שהיעדים בחוק החדש גבוהים יותר. שיא היעדים על פי התזכיר יירשם בשנת 2027, אז יידרש סך של לא פחות מ-6,844 מתגייסים חרדים. 5,737 יגויסו לצה"ל ו-1,107 הנותרים יופנו לשירות אזרחי.

עוד מפורט במסמך, שינוי בסנקציות בין החוק המוצע לחוק הקיים (שיבוטל בעוד כשלושה חודשים). "בשנתיים הראשונות מאז שהחוק יעבור, לא יהיו השפעות כלשהן אם לא עומדים ביעדים. אם לא יעמדו ב 95 אחוז מהיעדים, מהשנה השלישית - תשפ"א-פ"ב, יהיו סנקציות כלכליות במדרגים של יותר ויותר". עוד נכתב שם, כי: "אם לא יעמדו ב-85 אחוז מיעדי הגיוס במשך שלוש שנים רצופות, החוק מתבטל שנה לאחר מכן".

לעומת זאת, מציין פרוש במסמך שחיבר, בתיקון שעשו החרדים לחוק בראשית הקדנציה "נקבע ששר הבטחון יוכל לתת דיחוי לכל לומד תורה, בשים לב ליעדי הגיוס של הממשלה, עד תשפ"ד, לשנים שלאחמ"כ לא היה חוק".





המסמך שהוביל להחלטה הרת הגורל

סגן השר מוסיף ומבהיר את ההבדלים בין שני החוקים: "בחוק שעשינו בתשע"ה, החוק לא היה אמור להתבטל, מהסיבה שלא עמדו ביעדים, רק נשאר לדיון עתידי. בחוק שמציעים כעת, החוק מתבטל בגלל שלא עמדו ביעדים".

המסמך, שהתגבש כאמור בהתאם לסיכום בין כלל ח"כי 'אגודת ישראל', כולל גם התייחסות להפרה של ההסכם הקואליציוני, שתתרחש לפי מחברו אם יעבור החוק המוצע. "נתניהו הבטיח בעת הקמת הממשלה "מדינות המוקמת בימים אלו תפעל ברוח המדיניות שבמדינת היהודים לא יגבילו מכסה ללומדי תורה"... החוק המוצע כעת, בהחלט מנוגד להבטחה זו", נטען שם, בסעיף שיש המעריכים כי היווה גורם מכריע בהחלטת גדולי האדמו"רים לאיים בפרישה מהקואליציה.

לסיום מוצגות שם באופן מסוכם ההשלכות העיקריות של החוק החדש שלדברי פרוש תהיינה הרות אסון עבור עולם התורה. "ייתכן מאוד שלא נעמוד ביעדים בשנים הבאות, - דהינו לאחר 6 שנים, או 10 שנים - ואנחנו נהיה כפופים לחוק שמתנה מתן דיחוי מהצבא, מול עמידה ביעדים. בפועל כל דבר שיש הסכמה שלנו על כך, יהיה לנו מאוד קשה לקבל הסכמת ויתור מהבג"ץ על מה שכבר הסכמנו", כתב סגן השר.



כינוס מועצת גדולי התורה בעבר. צילום: באדיבות המצלםצילום: כינוס מועצת גדולי התורה בעבר. צילום: באדיבות המצלם
כינוס מועצת גדולי התורה בעבר. צילום: באדיבות המצלם


מוקדם יותר היום פרסם לראשונה 'בחדרי חרדים' דברים של יו"ר 'דגל התורה', ח"כ משה גפני, שהכריז כי סיעתו מתכוונת לתמוך בתזכיר חוק הגיוס החדש - שעות ספורות לאחר הוראתה דרמטית של מועצת גדולי התורה החסידית לח"כים הסרים למרותה.

גפני, שעלה בימים האחרונים להתייעצויות עם גדולי ישראל המנחים את דרכה של 'דגל התורה', אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי בימים הקרובים מתכוונת מועצת גדולי התורה הליטאית להורות באופן רשמי לחברי הכנסת של הסיעה לתמוך בחוק הגיוס החדש, שגובש על ידי ועדה משותפת למשרד הביטחון ולצה"ל.

"אצלנו כולם תומכים בחוק. מחכים שמרן ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין יקום מהשבעה, כדי לסיים את סבב ההתייעצויות ולפרסם הודעה רשמית", אמר ל'בחדרי' הח"כ, המשמש גם כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת.

כזכור, מועצת גדולי התורה החסידית התכנסה אמש (חמישי), לדיון בן כשעה ועשרים בבית הועד הפועל של 'אגודת ישראל' בירושלים, שבסיומו הכריעה להתנגד לחוק הגיוס, כשהיא מורה לחברי הכנסת הסרים למרותה לפרוש מהקואליציה אם יעבור החוק בממשלה או בכנסת.

במהלך הישיבה נכנסו סגני השרים ו‏חברי הכנסת מטעם הסיעה לסקור בפני האדמו"רים את החוק המוצע והשלכותיו האפשריות, ואז יצאו מחדר הישיבה. דקות ספורות לאחר מכן נקרא סגן השר, מאיר פרוש, לחזור לחדר שבו נועדו חברי ה'מועצת'. מוקדם יותר השבוע הביע פרוש עמדה נחרצת נגד החוק החדש מעל גבי בטאון 'המבשר'.

(גדולי האדמו"רים בכניסתם למועצת. צילום: ארי קלמן)


בכינוס ה'מועצת' השתתפו האדמו"רים מגור, ויז'ניץ, באיאן, סלונים, סערט ויז'ניץ, סאדיגורה, ומודז'יץ. האדמו"ר מבעלזא לא נטל חלק בישיבה, עקב שהותו במעונו שבקרית יערים - טלז סטון למנוחה. כך גם האדמו"ר מביאלא השוהה בצפת, והאדמו"ר מויז'ניץ (מרכז) שחזר היום מארה"ב.

עם זאת, ל'בחדרי חרדים' נודע כי האדמו"ר מבעלזא קיבל עדכון שוטף בעת כינוס מועצת גדולי התורה על מהלך העניינים, ואף אישר בסיומו את ההחלטה המשותפת, יחד עם יתר חברי ה'מועצת'.

בטרם הישיבה קיימו חברי ה'מועצת' האגודאית התייעצויות עם גורמים בכירים במשרד הביטחון, החברים בועדה שגיבשה את החוק הגיוס, כך נודע ל'בחדרי חרדים'. עוד נודע, כי בחלק מהמפגשים נכח גם יו"ר ועד הישיבות, הגרח"א קאופמן.
חוק הגיוס מועצת גדולי התורה אגודת ישראל ועדה מיוחדת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד