י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מתקפה בטוויטר על העיתונאית: "חרדים הם בני אדם"

עיריית ירושלים תקים מתחם החלקה על קרח בארנה, מתחם פעילות לחופשת הקיץ שיופעל לטובת תושבי העיר בניגוד לשנה שעברה, שהיו שעות נפרדות • הפעם יהיו 4 ימים מלאים בהפרדה למלאה עבור תושבי העיר החרדים • עיתונאית תקפה: "מה השלב הבא? שעות נפרדות בגן חיות? בגני שעשועים?"

חרדים מחליקים על קרח. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
חרדים מחליקים על קרח. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



בעיריית ירושלים נערכים לפעילויות הקיץ ואישרו השבוע תקציב עבור הקמת מתחם החלקה על קרח שיוקם בארנה וישמש את תושבי העיר במהלך החופש.

לאחר שבשנה שעברה העירייה ספגה ביקורת ציבורית, על כך שבמתחם ההחלקה על הקרח היו שעות נפרדות לנשים ולגברים עבור המגזר החרדי - השנה יש מדיניות ברורה מגובה בחוות דעת משפטית - 'ידיעות אחרונות' מפרסם כי חברת 'אריאל', החברה העירונית המפעילה את הארנה ומפיקה את האירוע, הודיעה כי בארבעה ימים מתוך החודשיים שבהם יפעל המתחם, ייערכו פעילויות בהפרדה מלאה.

ע"פ הדיווח בעיתון, בחברת 'אריאל' טענו כי יש בידם חוות דעת משפטית שמכשירה את הצעד. היא מתבססת, כך נטען, על חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, שאליו הוכנס סעיף שנועד להבטיח את חוקיות ההפרדה באירועים דתיים.

סעיף החוק קובע, כי ההפרדה לא תיחשב כאפליה "בקיומן של מסגרות נפרדות לגברים או לנשים, כאשר אי־הפרדה תמנע מחלק מן הציבור את הספקת המוצר או השירות הציבורי, ובלבד שההפרדה היא מוצדקת, בהתחשב, בין השאר, באופיו של המוצר, בקיומה של חלופה סבירה לו, ובצורכי הציבור העלול להיפגע מן ההפרדה".
 
בעיתון מציינים שבאמצעות אותו סעיף, נעשה בעבר ניסיון להצדיק את קווי המהדרין באוטובוסים, צעד שנדחה על ידי בג"ץ - יהיה מעניין לעקוב, האם גם במקרה הנוכחי בג"ץ ידחה את הסעיף.

מעיריית ירושלים מסרו בתגובה ל'ידיעות אחרונות': "בדיוק כפי שקיים במרבית הבריכות הציבוריות וחדרי הכושר ברחבי הארץ, תתאפשר במשך ארבעה ימים מתוך כחודשיים שבהם יפעל משטח ההחלקה בסבבים נפרדים לגברים ולנשים, על מנת לתת מענה לכלל האוכלוסייה בירושלים. נציין כי בקשות לכך התקבלו לא רק מהמגזר החרדי, והדבר נעשה בכל שנה בהתאם לכללים ולהנחיות של היועץ המשפטי לעירייה".

ח"כ יהודה גליק מ'הליכוד' הגיב לפרסום ב'ידיעות' וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "‏כל הכבוד לעיריית ירושלים שמתחשבת ברצון תושביה. חבל שההפרדה רק 4 ימים בחודשיים אין לי ספק שאחוז האוכלוסיה החרדית והמוסלמית שמעוניינים בהפרדה גדול הרבה יותר".

גליק אף הגיב לכתבת 'ynet' ו'ידיעות אחרונות' יעל פרידסון שצייצה נגד ההחלטה, וכתב: "לא הבנתי איפה הבעיה בזה. מי שלא מוכנים בכך כדאי שיבינו אחת ולתמיד שכפיה חילונית חמורה לא פחות מכפייה דתית".

דבריו אלו באו כאמור בתגובה ליעל פרידסון אשר צייצה הבוקר בחשבון הטוויטר שלה: "לוקחים את החוק שנועד למנוע הפליה על רקע מגדרי, והופכים אותו להצדקה להפרדה בין גברים לנשים בכל פעילות שהקיצונים יימנעו מלבוא אליה בגלל שהיא מעורבת. מה השלב הבא? שעות נפרדות בגן חיות? בגני שעשועים?".

למרות שספגה מתקפה מצד עיתונאים רבים על דבריה, היא המשיכה וצייצה: "בוקר טוב לכל חסידי הרב-תרבותיות שלא מבינים מה הבעיה ב4 ימי הפרדה בפעילות לכל המשפחה בהחלקה על הקרח. השאלה היא באיזו ירושלים (ומדינה) אתם רוצים לחיות: בעיר שחרדים מבלים במזרקת מים מעורבת בכיף או בעיר עם ספריות נפרדות". כך פרידסון.

אחד העיתונאים שהתעמת איתה בסדרת ציוצים הוא כתב 'בחדרי חרדים' אלי שלזינגר, שכתב לה: "כ-40% מתושבי ירושלים - הם חרדים. 4 ימים מתוך חודשיים, לא מגיע להם? גם הם אזרחים עם זכויות, חרדים הם בני אדם. לא תפרגני להם?".

פרידסון לא וויתרה וצייצה בתגובה: "אין הצדקה להפרדה בין גברים לנשים במרחב הציבורי ובכסף ציבורי. נקודה. וכמו ששאלתי, איפה זה עוצר?". היא הוסיפה וכתבה: "אני יכולה לקבל הפרדה באירועים דתיים, לא באירועי פנאי לכל המשפחה שנכנע לסטנדרט קיצוני."

"אני בטוח שגם בימים שאין הפרדה יהיו הרבה חרדים". הגיב שלזינגר והבהיר, "יש לי אחים ואחיות שאינם קיצונים אך לא יגיעו לשם בימים שאין הפרדה. גם אבא שלי לא יבוא ללא הפרדה. ולא, אף אחד מהם אינו נמנה על המפגינים המסורתיים".
הפרדה החלקה על קרח עיריית ירושלים יעל פרידסון חופשת הקיץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד