כ"א אייר התשפ"ד
29.05.2024

כך תילחמו בדואר זבל שפולש אל המייל שלכם • המדריך

תיבת המייל שלכם הפכה לפח אשפה של חברות וארגונים? • כל הדרכים להתמודד ולתבוע את מפיצי דואר הזבל

כך תילחמו בדואר זבל שפולש אל המייל שלכם • המדריך



ככל שהעולם הופך טכנולוגי יותר ויותר, כך הופכת תיבת הדואר או הסלולארי שלכם למתחם אשפה גדול ומשוכלל.

כמעט בכל יום אנו מקבלים הודעות שיווקיות כאלו ואחרות, פרסומים שונים, ואפילו סתם הזמנה למסיבה השנתית של המכון לאבחון ליקויי למידה...

אז כיצד מתמודדים, ומתי אתם זכאים לפיצוי?

חוק הספאם – רקע

בשנת 2008 בוצע תיקון לחוק התקשורת האוסר לשלוח דברי פרסום בכל אמצעי תקשורת, לרבות אימייל, SMS, פקס או מערכת אוטומטית של הודעות טלפוניות ללא אישור והסכמה מפורשת מראש של הנמען.

בהתאם לתיקון, כל פרסום שמטרתו למכור מוצר או שירות מסוים נכלל בחוק הספאם, ואסור לפרסם אותו בלי אישור שלכם כאמור. כך למשל אם עניתם לטלפון ומייד כשאמרתם "הלו" שמעתם תקליט המציע לכם לרכוש ביטוח חיים "בחינם" – הרי שהדבר נחשב לעבירה על חוק הספאם. למרות זאת, אם בעת רכישת מוצר מסוים או שירות מסרתם את הפרטים שלכם לבית העסק, ובית העסק הודיע שהפרטים הללו ישמשו לצורך משלוח דברי פרסום, מותר לו לשלוח לכם דברי פרסום בדבר המוצר שנרכש או דומה לו, ובלבד שיאפשר לכם לשלוט על קבלת הפרסומים ולהפסיק אותם כשתחפצו.

על איזה פרסומים חל החוק?

החוק חל אך ורק על פרסומת מסחרית שנועדה לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת. אולם, פרסום באמצעות חלוקה של מסמכים בתיבת הדואר או באמצעות שיחת טלפונית (טלמרקטינג) לא נכללו בחוק הספאם, למרות שהנמען תמיד יכול לבקשת מבית העסק להסיר את שמו מרשימת התפוצה. יובהר, כי החוק לא חל כלל וכלל על פרסום שלא נועד לעודד רכישה או הוצאה כספית אחרת כמו למשל תעמולת בחירות, מידע על עמותה מסוימת וכד'.

איך נלחמים בזבלנים כרוניים?

ראשית נבהיר, שמשלוח דברי פרסומת ללא הסכמתו המפורשת של הנמען מהווה עבירה פלילית על החוק, ודינה קנס של יותר מ-200,000 ₪. הקנס זהה גם במקרה שביקשתם מהשולח להפסיק לשלוח לכם דואר זבל, והוא "שכח" להסיר אתכם מרשימת התפוצה שלו. אי לכך, במידה וקיבלתם דואר זבל שלא "הזמנתם", רצוי לוודא שאכן מעולם לא הסכמתם לקבל אותו או שלא הסירו אתכם מרשימת התפוצה למרות שדרשתם, ובמקרה כזה אתם רשאים להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, ולדרוש (ואפילו לקבל) פיצוי בסך של עד 1,000 ₪ ללא הוכחת נזק בגין כל הודעת פרסום שקיבלתם!

זכרו, לא בכל פעם שקיבלתם ספאם כדאי לרוץ ולתבוע את השולח. רצוי לבחון כל SMS או הודעה לא רצויה לגופה, ורק לאחר שהגעתם למסקנה שמדובר ב"פרסום" כהגדרתו בחוק – פנו אל בית המשפט.

בית המשפט הוא לא גן שעשועים, ותביעה לא מוצדקת יכולה להסתיים לעיתים בכך שתחויבו בהוצאות משפט על ש"זיבלתם לשופט את המח"...

יש לכם שאלות נוספות? שאלו אותנו, בפורום ישראל הוגנת
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד