ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חשש לקריסה רבתי: ההילולא במירון - ברמדאן

בדיון הועדה לפניות הציבור של הכנסת היום התברר כי לאחר שנה חלקה יחסית בל"ג בעומר במירון, בשנה הבאה קיים חשש שוב לקריסה רבתי במערך ההסעות להילולת רשב"י, בשל כך שזו תחול אז בחודש הרמדאן המוסלמי

החגיגות במירון. צילום: דוד כהן
החגיגות במירון. צילום: דוד כהן



הוועדה לפניות הציבור קיימה היום (שני) דיון הפקת לקחים על הילולת הרשב"י במירון בשנת תשע"ח, בה הופקדו על שמירת הסדר כ-5,000 שוטרים וכוחות ביטחון, ועל פי ההערכות השתתפו בה כ-400,000 אלף אנשים.

יו"ר הועדה, ח"כ ישראל אייכלר, פתח את הדיון בדברי תודה לכל הגורמים שהשתתפו בדיון, ביניהם מנכ"ל המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים יוסף שווינגר, מנכ"ל המשרד לשירותי דת עודד פלוס, נציגי המשטרה, התחבורה והמשרדים השונים.

בהמשך הציג אייכלר את הטענות שהגיעו לוועדה: "השנה, בפעם הראשונה, שולבה רכבת ישראל בהסעת המתפללים המרכז לכרמיאל. למרות היוזמה המבורכת לא היה קו ישיר בין תל אביב לכרמיאל ולא היה תגבור כלשהו. כמו כן לא הייתה מכירת כרטיסים מוקדמת לרכבת. מישהו במשרד החליט על שלא לבצע את החלטת הכנסת לתגבר כל הלילה את הרכבת".

ובהתייחסות ללקחים נוספים הוסיף היו"ר: "בכל הישיבות שנערכו עלה הצורך בהסדרת ייעודי הקרקע להכשרת חניוני קבע. יש להשקיע משאבים בפיתוח תשתיתי של חניונים אלו, אשר ישמשו לטווח ארוך לטובת משתמשי התחבורה הציבורית שמגיעים למקום, ללא צורך בהשקעות זמניות מידי שנה כפי שנעשה עד כה. הכשרת קרקעות תאפשר גם הקצאה למתחמים לקהילות שאין להם היכן לקיים את ההילולא, כמו למשל אלפים מחסידי המשפיע רבי אלימלך בידרמן, שמתחננים למקום משלהם לחגוג יחד עם רבם".

נציגי מפעילות התחבורה שלקחו חלק בהסעת מאות אלפי החוגגים, דיווחו על פעילות שיא והגיבו לדברי הנהלת הרכבת: "אם משרד התחבורה היה מורה לאסוף נוסעים מהרכבת בלילה - היינו יכולים לבצע את המשימה". הנציגים הביעו את חששם מכך שבשנה הבאה העלייה להר תהיה בתוך חודש הרמדאן, דבר שיביא להפחתה משמעותית בכמות נהגי האוטובוסים.

ח"כ מנחם אליעזר מוזס הודה לכל העוסקים במלאכה, והביע ביקורת על רכבת הלילה שלא פעלה: "עשיתם עבודה נפלאה. היו שלטי הכוונות מצוינים ופעלתם כראוי. ההחמצה הגדולה ביותר מבחינתי היא שהרכבת לא פעלה בלילה. במקום שאנשים יצטרכו ללכת בשיא החום, הדבר הכי טוב היה אילו הייתה רכבת בלילה. מישהו מנע את זה".

ואילו ח"כ ינון אזולאי אמר: "רואים שעובדים לשפר את דרכי הגישה למירון עם מנכ"ל משרד הדתות יחד עם השר הרב דרעי שמשקיע משאבים רבים בנושא. תודה לארגונים השונים - מד"א, זק"א ועזר מציון על פעילותם הרבה. מבחינתי הדבר החשוב ביותר הוא לתקן את התחבורה הציבורית מכל הארץ אל ההר".

שווינגר מצדו דיווח: "הרחבנו השנה את משטחי ההדלקה ואנחנו נסמן אותם לשנים הבאות. יש הרבה שיפורים שקידמנו בציר העלייה כדי לא להפריע להילולא. נעשות עבודות במתחם עצמו. אנחנו רוצים לשפר את הדברים הזמניים ולהפוך אותם לדברים קבועים. יש היום מתכנן שיעשה תב"ע לכל האזור וזה ישנה את המצב שם".

רפ"ק מיכה טובול ראש ענף רישוי ואבטחה במשטרת ישראל המופקד בין היתר על ההילולא במירון, אשר מסיים בימים אלו את תפקידו הנוכחי אמר: "מבחינתי באופן אישי, האירוע היה סיום של חמש שנים על ההר. חמש שנים מרתקות. כל העבודה הקשה בשעות לא שעות השתלמה, וזה היה שווה כל רגע. הפקנו לקחים ובדקנו תחקורים משנים קודמות כולל שיתוף פעולה עם משרדי ממשלה, גופי ביטחון וחצרות החסידים. אנחנו מעריכים שבשנה הבאה יהיו יותר אזרחים שיגיעו למירון".

בסיום דבריו, הודה לו יו"ר הוועדה על תפקידו במשך חמש שנים, ובירך אותו בהצלחה בהמשך דרכו. במקביל בירך את המפקד הנכנס, רפ"ק שמוליק פיאמנטה, להצלחה בתפקידו רב האחריות.
מירון 2019 וועדה ישראל אייכלר רמאדן קריסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד