י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

ח"כ דוד ביטן בראיון ל'בחדרי': "לנו בליכוד חשוב פחות השוויון בנטל"

יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן, אומר בראיון ל'בחדרי' על חוק הגיוס כי "זה לא משבר שיביא לפירוק הממשלה" לדבריו: "הסנקציות הכלכליות, הן מוגזמות ולכן אפשר לצמצם אותן" מה דעתו על כינוס המועצת החסידית ומתי תושלם החקיקה • צפו

ביטן בראיון. צילום: ארי קלמן, בחדרי חרדים
ביטן בראיון. צילום: ארי קלמן, בחדרי חרדים



כפוליטיקאי ממולח ומנוסה, ישב כתב 'בחדרי חרדים' לראיון, עם מי שהיה עד לא מכבר, האיש החזק בקואליציה, אך בעקבות חשדות בפלילים אשר גררו אחריהם חקירות לרוב, הוא נאלץ לעזוב את תפקיד יו"ר הקואליציה, הלא הוא חבר הכנסת דוד ביטן מ'הליכוד'.

שאלנו אותו בנושא הגיוס אשר שוב עלה לסדר היום ומאיים לפרק את הקואליציה וללכת לבחירות מוקדמות.

אנחנו רוצים להשתמש בכישורים שלך, כיו"ר הקואליציה לשעבר: הערכה שלך כאיש פוליטי שנון עם חוש ריח פוליטי מעולה, לאן זה הולך המשבר הפוליטי הזה סביב חוק הגיוס?

"זה משבר שיסתיים", אומר ביטן ומסביר, "זה לא משבר שיביא לפירוק הממשלה, כי הבסיס הוא מוסכם ונשארו מספר שינויים קטנים והדבר ניתן לביצוע, לא נראה לי שזה יסתיים בלוח הזמנים שהחרדים אומרים, זאת אומרת עד סוף המושב, אבל מכיוון שזה חוק ממשלתי, אפשר לגייס את כולם באוגוסט ולאשר את זה באוגוסט".

צפו בראיון:



אומר ליברמן שהוא לא הולך לשנות דבר ממה שגיבשה הוועדה?

"זו נקודת פתיחה למשא ומתן, אבל אין שום סיבה לא לשנות", אומר ביטן, "זו לא תורה משמים, מה שהיועמ"ש של משרד הביטחון החליט, גם זה ששמו יועץ משפטי זה דבר מאוד משונה, זה קריצה לבג"ץ לבדיקה, עם כל הכבוד אנחנו צריכים מה שהצבא צריך, ובעניין הזה יש כמה בעיות שניתן לפתור אותן. א. הנושא של הסנקציות הכלכליות, הן מוגזמות ולכן אפשר לצמצם אותן, יש שם עלייה מ-8 ל-16%, זה נראה לי מוגזם יתר על המידה, ולזה אפשר להגיע לפשרה".

"ב. לגבי המכסות גם אפשר להגיע לאיזו שהיא פשרה, כמו למשל הבאת המכסות להחלטת ממשלה, כמו בתיקון להצעת חוק שהציעו החרדים". אומר ביטן.

"ודבר נוסף, הוא מה האחוז שצריך לעמוד בו בכל שנה ושנה ואחרי שלוש שנים זה מתבטל, אלה הבעיות המרכזיות ועל כולם אפשר לדבר, לא החרדים צריכים לשים קו אדום, ולא ליברמן צריך לשים קו אדום, הבסיס הוא מוסכם על כולם, אם יהיו שינויים קטנים אפשר לעשות אותם".

האם התפלאת כששמעת כי החרדים כן תומכים בחוק הזה, למרות שהוא גרוע משל לפיד?

"בחוק של לפיד, היו סנקציות פליליות אישיות, הפעם העבירו את הסנקציות על הישיבות, יש הבדל בין סנקציה אישית פלילית לבין סנקציה של כסף על ישיבתו, צריך לאזן את הדבר הזה, וגם החרדים מבינים שחייבים איזו שהיא מכסת גיוס".

"לנו בליכוד חשוב פחות השוויון בנטל - כי אין שוויון נטל בגיוס, חייל שמשרת בגולני לא עושה צבא כמו מי שמשרת בקרייה, מי שעושה שירות לאומי, לא משרת אותו דבר כמו מי שעושה צבא באופן רגיל".

"אנחנו מעדיפים גם חתירה לשוויון וגם שילוב החרדים בשוק העבודה, זה לדעתינו יותר חשוב למשק, כיוון שגם הצבא מבין וגם יודע שאין סיוכי לגיוס מלא של החרדים, הוא גם לא צריך, הוא מספיק חזק ללא גיוס החרדים, אין לנו צורך בהם. הצבא יודע מזה אבל הוא הולך עם הזרם".

ראינו את מועצת גדולי התורה החסידית, שהכריעה כי אם החוק יעבור יש לפרוש מהקואליציה, דיברת עם החרדים, אתה שומע מהם את אותם מסרים תקיפים, או שהם מתחילים להתגמש?

"הם מחויבים ללכת עם מועצת גדולי התורה, גם הכינוס של מועצת גדולי התורה שהתכנסה בכוונה לפני שהתחיל המו"מ, זה בדיוק כמו שאיווט אומר שלא יהיו שינוי, זה בערך אותו דבר. כל צד יודע שחייבים לעשות מספר שינויים הגיוניים סבירים על מנת להעביר את זה, וזה מה שיהיה בסוף".

אתה מעריך שבסוף המושב נהיה אחרי קריאה ראשונה?

"קריאה ראשונה בטוח תהיה, אבל לא בטוח שיצליחו להעביר את זה עד ה-15.7 ולכן יהיו חייבים עוד שבועיים ימים, כדי להעביר את זה באוגוסט, אז אפשר לכנס את המליאה בפגרה, אין שום בעיה עם זה".

לסיום, אומר ביטן כי "לליכוד וליציבות של הממשלה חשוב מאוד להעביר את זה עכשיו, מכיוון שבכל מקרה זה אישיו לבחירות, וזה עניין מרכזי בהרכבת המשלה הבאה, עדיף לסיים את עניין ולהוריד את זה מסדר היום גם של הבחירות וגם של הרכבת הממשלה הבאה, זה לא דבר שאם אנחנו לא נעביר אותו, אז אנחנו נשכח ממנו, אין דבר כזה. זה יבוא וישימו לנו אותו על השולחן גם בבחירות וגם בהרכבת הממשלה".
דוד ביטן חוק הגיוס אביגדור ליברמן חרדים משבר קואליציוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד