י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"מכה אנושה": ביהמ"ש פסל את כל ההודאות של הקטין שנגבו בעינויים

בית המשפט קבע כי ההודאות שנגבו מעמירם בן אוליאל, תחת שימוש באמצעים פיזיים ועינויים - פסולות • עו"ד עדי קידר שייצג את הקטין: "מדובר במכה אנושה שהנחית ביהמ"ש לשב"כ ולפרקליטות"

עמירם בן אוליאל
עמירם בן אוליאל צילום: באדיבות המצלם



בית משפט המחוזי בלוד פסל את כל ההודאות של בן אוליאל שהוצאו תחת עינויים. יחד עם זאת, הודאות שהוצאו על ידי מדובבים - אושרו.

בימ"ש המחוזי מרכז בלוד קבע כי בחקירות תיק דומא השתמשו חוקרי השב"כ בעינויים כלפי הנחקרים ופסל את כל הודאותיו של הקטין בתיק, בנוסף פסל בימ"ש את הודאותיו של שהבגיר אשר נגבו בעינויים ואף חקירה נוספת לאחר מכן. את חלק מחקירותיו של הבגיר אישר בימ"ש.

עו"ד ציון אמיר: "ההחלטה לפסול את הודאות הנאשם מתקבלת בשמחה מהולה בעצב, לקח שנתיים וחצי להגיע להכרעה שבעינינו היתה מובנת מאליה מלכתחילה. משמעות ההחלטה היא דרמטית ביותר על עולם המשפט הישראלי, לפיה על גופי החקירה - בין אם מדובר במשטרה בין אם בשב"כ עליהם לכלכל צעדיהם ע"פ החוק, לא להפעיל אמצעים פסולים. אנו מברכים את ביהמ"ש על אומץ ליבו"

עו"ד איתמר בן גביר שהיה עד ההגנה המרכזי במשפט דומא וייצג את עמירם בן אוליאל בשלב המעצר מגיב להחלטה של בית המשפט כי היו עינויים ואומר כי בית המשפט נתן היום את התשובה הברורה לקריאתו המהדהדת של נפתלי בנט שרץ מאולפן לאולפן בזמן החקירה ושאל: "למי אתם מאמינים לאיתמר בן גביר או לאיילת שקד?".

עו"ד עדי קידר מארגון חוננו אשר ייצג את הקטין מסר, "מדובר במכה אנושה שהנחית ביהמ"ש לשב"כ ולפרקליטות, אבל מעבר לכך הדבר החשוב הוא הקביעה הפוסלת את אימרות הקטין במהלך התקופה בה הוא עונה ע"י חוקרי השב"כ".

עורך הדין יצחק בם, אחד מעורכי דינו של עמירם בן אוליאל, אמר לאחר ההחלטה, כי "ברור כי השב"כ גרם כאב פיזי וסבל לנחקר על מנת לגרום לו להודות. שיטת משפט המכבדת את כבוד האדם אינה יכולה להשלים עם קבלת הודאות שנגבו בעקבות גרימת סבל פיזי מכוון כראיות במשפט. החשש מפני המשך העינויים היה הטעם היחיד שמחמתו המשיך הנחקר להודות בין הסבבים של עינויים".

מטה המאבק 'יהודי לא מענה יהודי' יצא בסרטון חדש על אירועי דומא והעינויים אותם עברו היהודים שנעצרו על ידי השב"כ. הסרטון, אותו מגיש אברהם בלוך, מערער את התפיסה הבסיסית לפיה מדובר בטרור יהודי.



בסרטון נאמר כי אצל שני הנערים שהודו "הסיפור היה שונה. הם עברו חקירה ארוכה יותר שכללה עינויים קשים ומדובבים שאיימו עליהם ברצח. לאחר הלחץ הרב, הנפשי והפיזי, השניים נשברו והודו." לדברי המטה "המשפט שמתנהל עד היום סובב סביב דבר אחד, ההודאות שלא התקבלו מרצון חופשי, אלא תחת עינויים נוראיים עליהם מעידים חוקרי השב"כ בעצמם במשפט שמתנהל בדלתיים סגורות."

במטה המאבק קוראים לפתוח וועדת חקירה של גוף בלתי תלוי שתחקור את העינויים ותמצה עם האחראיים את מלוא חומרת הדין.
תיק דומא עמירם בן אוליאל בית המשפט שירות הביטחון הכללי משפחת דואבשה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד