י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

תרופות סבתא • חורף מצונן לילדים

החורף בעיצומו, גם השיעול והנזלת כבר איתנו • מה עושים כדי להקל על הילד? • איך מחזקים את המערכת החיסונית שלו? • תזונה נכונה, רפואה סינית, צמחי מרפא • שני סינים וצינון גדול

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן



מחלות החורף, בעיקר הצטננות ושפעת נובעות מהדבקה ויריאלית או חיידקית.

כשאנו מצליחים סוף סוף להתגבר על זן השפעת האחרון כבר אורב לנו בפינה זן חדש ומפותח יותר של המחלה. על מנת להתגונן מפני גלי הצטננות ושפעת, חשוב לשמור על מערכת חיסונית בריאה.

כאשר המערכת החיסונית בריאה היא יכולה להדוף את החיידקים והוירוסים, ולמרות הקור העז הגוף לא יחלה.

אולם, כאשר המערכת החיסונית נחלשת, המחלה עלולה להיות חזקה מספיק כדי לחדור דרך מערכות ההגנה המוחלשות של הגוף.

בשיחה עם מרגלית שילה, מנהלת הרפואה המשלימה ב"לאומית שירותי בריאות", היא מעלה צרור עצות וטיפים עבורך, האם המודאגת.

לדברי שילה, "באמצעות הרפואה הטבעית ניתן לסייע ולהקל על ילדים, ובכלל, גם על קבוצות אוכלוסייה שמערכת החיסון שלהם חלשה, ואף לעצור את התפתחות השפעת כשמופיעים הסימנים הראשוניים".

שילה ממליצה הן על תזונה נכונה, הימנעות ממזון מהיר ולא מזין והן על הימנעות מחומרים מזהמים וחומרים הידועים כמדכאים את מערכת החיסון. וכן, אפשר גם לקחת צמחי מרפא.

הטיפול, לדבריה, מתחלק לשתי קטגוריות, טיפול מונע וטיפול לאחר התפרצות המחלה.

צמחי מרפא

הטיפול נעשה על ידי בחירת מספר צמחים רלוונטים בהתאם לצורכי המטופל. מומלץ מאוד לתת לילדים או מבוגרים אשר חלו בשפעת שילוב בין אכינצאה Echinacec לבין פרופוליס.

אכינצאה – צמח מרפא המוכר מימי קדם, משמש למניעה ולטיפול בזיהומים ודלקות שמקורם ויראלי או חיידקי, בעיקר הצטננות ושפעת, תוך חיזוק כללי של מערכת החיסון. החומרים המצויים ברמה גבוהה בדופן תאי הצמח (פולוסכרידם וגליקוידים שונים), גורמים יחד עם חומרים אחרים לחיזוק ולהמרצת המערכת החיסונית והתאית, וכן מגבירים את ייצור ותפעול תאי הדם הלבנים והלימפוציטים.

ניתן לקחתו ככמוסות לבליעה, כדורים למציצה או כנוזל.

הפרופוליס – חומר המיוצר על ידי דבורים משרף הנאסף מפרחים וגזעי עצים. הפרופוליס מכיל חומצות אורגניות, כמו חומצה קופאנית וחומצה פירולית וכן ביופלבנואידים, חומרים נוגדי חמצון ומכלול ויטמינים ומינרלים, בזכות כל אלה מאפשר הפרופוליס לטפל בזיהומים ממקור חיידקי, ויריאלי או פטרייתי, ועוזר להקלה בהצטננויות, שפעת דלקות גרון והגלדת פצעים ופגעי עור.

פעולתו היא אנטיבקטריאלית וידוע על פעולות משולבות בין הפרופוליס לתרופות אנטיביוטיות. כיום מופיעים בשוק גם תרסיסים המורכבים מפרופוליס וכמו כן ניתן לקחתו ככדורים לבליעה, כגלולות למציצה וכנוזל.

פרחי הסמבוק – (Sambucus cansdensis) מקובלים לשימוש כתה נגד הצטננות, חום וכאבי גרון. גרגירי הסמבוק השחור ממריצים את פעילות מערכת החיסון ויעילים נגד זנים שונים של נגיפי השפעת.

ניתן לשתות כמיץ או תה וכן לבלוע כמוסות.

אסטרגלוס (Astragalus menbranaceus)האסטרגלוס משפר את מערכת החיסון ובכך מחזק את התנגדות הגוף למחלות.

במחקרים קליניים הוכח כי האסטרגלוס מקטין את שכיחות המחלה ומקצר את מהלכה. מעודד יצירת האינטרפרין ובכך מונע זיהום נגיפי.

אדם הנמצא בשלבים ראשוניים של המחלה, או אדם עם נטייה להצטננות מומלץ שיטול אכינצאה, פרופוליס ואסטרגלוס.

אדם הנמצא בזמן המחלה (לאחר 48 שעות מתחילת ההדבקה) מומלץ כי יטול אכינצאה, פרופוליס וסמבוק שחור.

קיימות פורמולות המורכבות מצמחי מרפא סיניים אשר ניתן לקחתן כטיפול מונע וכטיפול בזמן המחלה. הפורמולות שונות זו מזו ומותאמות לכל שלב ושלב של המחלה.

פורמולה עתיקת יומין בשם Yu ping feng san נלקחת מסוף הקיץ ולאורך תקופת החורף וניתנת כטיפול מונע.

Yin Qiao San - פורמולה הניתנת כעזרה ראשונה ומטפלת בסימנים הראשונים של שפעת, התקררות וכאבי גרון קלים. אם השפעת מתפתחת ניתן לגשת למרפא סיני על מנת שירכיב פורמולה ייחודית שתתאים למצבו של החולה.

מה עם שמנים ארומתיים?

ניתן להקל על הסימפטומים של מחלת השפעת על ידי שימוש בשמנים ארומתיים דוגמת שמן המופק מפלפל שחור הידוע בתכונותיו כמשכך כאבים, כמחטא ומחמם ולכן יעיל במצבי הצטננות ושפעת, כאבים באברים ושרירים וצמרמורת.

נשתמש בשמן זה כחלק מתערובת שמנים לעיסוי הגוף.

שמן המופק מעלי אקליפטוס ידוע בתכונותיו כמשכך כאב ומחטא, לכן יעיל במצבים של שפעת, הצטננות ובסביבה בה ישנם אנשים חולים. ניתן לטהר בעזרתו את האוויר ע"י מכשיר אדים ולהשתמש בו כחלק מתערובת שמנים לעיסוי.

שמן מנתה המופק מהעשב ידוע גם הוא כמשכך כאב, נוגד דלקות, מחטא, מכייח ומעורר הזעה ולכן יעיל לשפעת, שיעול, הצטננות, כאבי ראש וחום.

ניתן להשתמש בו כחלק מתערובת לעיסוי.

בנוסף, קיימים שמנים נוספים המקלים על שפעת והצטננויות - לבנדר, בן אזוב רפואי, ברוש, ריחן, מליסה ורוזמרין.

כמה מילים על תזונה נכונה

תזונה נכונה, אומרת שילה, היא הגורם העיקרי למערכת חיסון בריאה, לכן יש ליחס חשיבות רבה למזון שאנו אוכלים.

התרופה הפופולארית לאנשים המחלימים מהצטננויות ומשפעת היא מרק עוף מתובל המכיל שום, בצלים, פלפל או קארי. ישנה אפשרות להוסיף למרק נתח או שניים של אסטרגלוס.

לצמחונים היא ממליצה במקום העוף להיעזר במיסו כבסיס למרק. מומלץ לאכול מזונות מבושלים אשר נחשבים בדרך כלל כמזון מחמם הנחוץ בחורף הקר.

המזונות המחממים בעיקר הם ירקות מפקעות שורשיים אשר גדלים בתוך האדמה כמו: גזר, צנון, לפת, סלק אדום, תפוח אדמה מתוק, שורשי חזרת, כמהין, ארטישוק ירושלמי.

דלעת, קישוא, כרישה וקולרבי גם הם ירקות מחממים שיכולים לשמש כבסיס למרק, כמחית וכירקות מבושלים.

את הפירות דוגמת אגס תפוח עץ, גם כן מומלץ לחמם. ניתן להוסיף ציפורן, קינמון או זנגוויל.

קטניות כמו חומוס, שעועית ועדשים גם כן נחשבים כמזון תומך לתקופת החורף.

מרקחות הסבתא למחלות החורף

לכאבי גרון, עם הופעת הסימנים הראשונים יש להכין תמיסה של 3% מלח לימון במים ולגרגר כל שעה במשך היום.

אפשרות נוספת לערבב: 1 ספל תה מרווה (רצוי לחלוט את העלים הצעירים והירוקים) עם 2 כפות חומץ תפוחי עץ ו1 כפית מלח מגרגרים אחת לחצי שעה – מאד יעיל להצטננות.

לגרד בצל גדול בפומפייה ולסנן (אפשר להיעזר בגזה).להוסיף למיץ הבצל שהתקבל כף דבש, חצי לימון סחוט וכף קוניאק, ולערבב היטב לקבלת נוזל אחיד. יש לקחת כף כל שעתיים.

מרקחת נוספת היעילה אף היא להצטננות - מרתיחים שערות של קלחי תירס או תה עם 10 גרם ג'ינג'ר (זנגוויל) טרי או מקלות קינמון בתוספת 15 גרם סוכר חום, לשתות ולהתחמם.

למצבים של שפעת אשר מלווה בחוסר הזעה וכאבי שרירים ניתן להרתיח מים ולהוסיף מקלות קינמון, דבש או סוכר חום ולשתות.

במצבים של שיעול ניתן לקלף 3-4 שיני שום ולחתוך לחצי ולטגן עד שיזהיבו, לקרר, ללעוס ולבלוע לפני הארוחה ולפני השינה על קיבה ריקה.

חשוב לציין כי יש צורך לשתות נוזלים רבים. כשאדם מצונן מתייבשות הריריות של מערכת הנשימה וכך נוצרת סביבה המעודדת התרבות ושגשוג של וירוסים. כששותים נוזלים כמו תה צמחים, מיץ לימון או אשכוליות או מיצי ירקות מקבלת מערכת הנשימה לחות והנגיף נהדף.

מה עם תוספי מזון?

צריך לזכור שאחד מהגורמים החשובים המאפשרים לזיהומים לחדור הוא המתח, בין אם גופני, רגשי או נפשי.

ויטמין C, בטא קרוטן, אבץ, ויטמין A ונוגדי חימצון אחרים מונעים מתח ומשפרים את תפקודי החיסון.

מומלץ ליטול 500 עד 1000 מיליגרמים של ויטמין C כל שעתיים, ויטמין זה מקצר את מהלך המחלה והינו בעל השפעות מעודדות חיסון.

האבץ אף הוא חשוב לתפקוד מיטבי של מערכת החיסון. הוא בעל פעילות ישירה נגד נגיפים וניתן לקחת כמוסה המכילה 23 מיליגרמים כל שעתיים במשך שבוע (אך לא מומלץ יותר משבוע).

ויטמין A או בטא קרוטן הינם נוגדי חמצון וככאלה משפרים משמעותית את מערכת החיסון ניתן לקחת ויטמין A 25,000 יחידות בינ"ל ביום ובטא קרוטן, 200,000 יחידות בינ"ל ביום.

שינה ומנוחה אף הן חשובות. בזמן מנוחה, הרפיה, דמיון מודרך, מדיטציה ושינה משתחררות תרכובות חזקות משפרות חיסון ומתחזקים תפקידים חיסוניים רבים.

במאמר זה דנו בחלק מהשיטות הטבעיות שמטרתן לעזור לגוף להחלים מהצטננות ושפעת, אך ההשפעה המונעת של תזונה ואורח חיים נכונים היא הגישה הנכונה ביותר להיות בריאים בגופינו ובנפשינו.

יש לציין כי כל ההמלצות שהוזכרו לעיל אינן באות במקום רופא או כל גורם בריאותי אחר.

חשוב לזכור: יש להיוועץ עם איש מקצועי לבחירת הטיפול המומלץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד