י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

למרות הפסילה בביהמ"ש - בשב"כ מתעקשים: עומדים מאחורי ממצאי החקירה

שירות הביטחון הכללי הוציא הודעה שבה הוא ממשיך לעמוד מאחורי כל ממצאי תיק החקירה בפרשת הרצח בדומא, כפי שהגיש לבית המשפט - למרות החלטתו של האחרון לפסול חלק מהעדויות בפרשה

למרות הפסילה בביהמ"ש - בשב"כ מתעקשים: עומדים מאחורי ממצאי החקירה
יונתן זינדל, פלאש 90



מספר שעות בלבד לאחר שבית משפט המחוזי בלוד פסל חלק מהעדויות שנגבו על ידי הנאשמים בתיק הרצח בדומא, מגיבים בשב"כ ואומרים כי: "שירות הביטחון הכללי עומד מאחורי ממצאי החקירה, כפי שהוצגו בפני הפרקליטות ואשר על בסיסם גובש כתב האישום".

כפי שדווח מוקדם יותר ב'בחדרי', בית המשפט קבע כי כלל התוצרים של חקירות הצורך בעניינם של שני הנאשמים אינם קבילים כראיה.

בעניינו של בן אוליאל, ההודאות שנגבו במהלך החקירות העוקבות, החל מהחקירה המתועדת הראשונה ועד לפני חקירת הצורך השניה – קבילות כראיה. לעומת זאת, ההודאה שנגבתה לפני החקירה המתועדת, מיום 19.12.2015 בבוקר, אינה קבילה כראיה.

בעניינו של הקטין, נקבע כי תוצרי תרגיל המדובבים וחקירות השב"כ שנערכו קודם לחקירת הצורך הראשונה קבילים כראיה, אולם כלל ההודאות שמסר הקטין לאחר חקירת הצורך הראשונה - אינן קבילות כראיה.

במהלך שנת 2015 אירע פיגוע טרור חמור בכפר דומא, בו נרצחו שלושה מבני משפחת דוואבשה וילד נוסף נפצע קשה. על בסיס מידע מודיעיני מבוסס, נעצרו חברי תשתית טרור ובהם הנאשמים, שנחשדו בתכנון וביצוע מעשה הרצח ובמעשי טרור נוספים.

בחקירתם התקבלו ראיות אודות מעורבותם בתכנון וביצוע המעשה (כולל הודאה ושיחזור) ובהתאם, הוגש כנגדם כתב אישום.

בהחלטת בית משפט המחוזי בלוד מוקדם יותר היום, נאמר כי מסקנת השב"כ אודות ביצוע הפיגועים הקשים על ידי התארגנות הטרור - כולל "תשתית המרד" והערכת האיום החמור הנשקף מתשתית זו, היא מסקנה ראויה, שאף נתמכת בראיות שנאספו בחקירה.

קביעות בית המשפט מחזקות גם את הערכת האיום שנשקפה מהתשתית ואת הצורך המיידי לסכל את פעילותה: "הפיגועים המפורטים מלמדים על חומרתו של האיום הנשקף מתשתית המרד, שהמשך פעילותה עלול היה להביא לפגיעה בנפש וברכוש, באופן ההופך את התשתית ליעד ראוי לסיכול" נקבע.

כאמור, באשר לנאשם עמירם בן-אוליאל, לו מיוחס ביצוע הרצח עצמו, קבע בית המשפט כי הודאותיו קבילות וניתנו מרצון טוב וחופשי. ואילו באשר לנאשם הקטין, המואשם בין היתר, בקשירת קשר לביצוע הרצח, קבע ביהמ"ש כי חלק מההודאות שנמסרו על ידו לא יוכלו לשמש נגדו במהלך המשפט.

בשב"כ הדגישו כי החקירות שלהם הינן מרכיב חשוב ומרכזי בסיכול טרור באשר הוא, ובפענוח פיגועים קשים. "המידע שמתקבל בחקירות שב"כ מציל חיי אדם רבים ומהווה תרומה אדירה לביטחון המדינה" אמרו.

אביו של הקטין הגיב לפסק הדין של בית המשפט ואמר: "אנו שמחים כי הצדק יוצא לאור, ובימ"ש פסק כי בננו אינו קשור כלל לסיפור של ארוע דומא. החלטת בימ"ש מאשרת את מה שטענו לכל אורך הדרך, בננו עבר עינויים קשים במהלך החקירות. מלבד קביעת בימ"ש שניטל רצונו החופשי של הבן, העינויים גרמו לו תופעות פוסט-טראומתיות, שמהם סובל עד היום".

עוד הוסיף האב: "אנו איתנים בדרישתנו להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה באופן מידי אשר תחקור את העינויים ואת האישור המשפטי שניתן להם. אנו דורשים לשחרר את בנינו לאלתר ממעצרו הקשה, ומהבידוד המוחלט שבו הוא נמצא כיום. מדובר בתנאי כליאה הקשים במדינת ישראל".
תיק דומא שירות הביטחון הכללי עמירם בן אוליאל משפחת דוואבשה בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד