י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מכתבו של הגר"ח נחשף: פאה עדיפה ממטפחת

ספר חדש, שחובר על ידי אחד מנאמני ביתו של הגר"ח קנייבסקי, שופך אור על מכתב בלתי ידוע עד כה של הגר"ח, בו הוא קובע באופן חד משמעי כי פאה נכרית מותרת, ולעתים אף עדיפה מבחינה הלכתית על פני מטפחת

הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי. צילום: שוקי לרר



ספר חדש על ענייני נישואין, המופיע בימים אלו מהרב יעקב חלופסקי מנאמני ביתו של הגר"ח קנייבסקי, שופך אור על הפולמוס ההלכתי הרחב שבתקופה האחרונה עלה שוב לסדר היום: חבישת פאה נוכרית.

הנידון הוא על לבישת פיאה נכרית לאשה נשואה, כאשר יש המתירים, וכך בעצם נוהגים רוב נשות הציבור החרדי, ויש האוסרים - מסיבות הלכתיות שונות.

בספר החדש, שיצא לאור תחת השם 'תורת חיים', מובא מכתב נדיר ולא ידוע עד כה בכתב ידו של הגר"ח, הכותב בו דברים ברורים שאינם מותירים שום ספיקות. יש לציין, כי בעבר צוטטו אמירות בכיוון זה בשמו של הגר"ח, אולם לא בניסוח חד משמעי כל כך.

המכתב מובא במהדורת השבוע הנוכחי של העלון 'דברי שי"ח', ונכתב בו כך: "כל גדולי ליטא הלכו נשותיהם בפאה נכרית, אבל צריך שיהא ניכר למסתכל שזה פאה, ואם אין ניכר כלל ודאי אסור, אבל אם כשמסתכלים אפשר להכיר מותר, ולפעמים זה יותר טוב ממטפחת כי בזה אפשר לכסות את כל השערות, מיהו הנוהגים להחמיר יש להם להחמיר כמנהגם כמו שכתב המשנה ברורה".

עורך העלון מסביר שהמסקנה ההלכתית למעשה היא שאם כאשר מסתכלים היטב ניתן להכיר שזו פיאה ולא שיער טבעי - מותר. בנוסף, מובא בספר בשם החזון איש, כי מוטב ללבוש פאה נכרית - אע"פ שנראה כעין שערותי', מללבוש מטפחת - שקשה ליזהר בזה לכסות כל השער.

בעלון מצוין גם כי: "לאחרונה רווח אצל גורמים מסויימים מקרב עמי הארץ להתעטף באיצטלה של קדושה וצניעות, ולשבש בלב ההמון כאילו ציבור החרדים ויראי ד' אינם הולכים בדרך הישר, וכביכול עולם התורה נוהג הפקר בדברים שהם בבסיס קיום עם ישראל, ומערבבים ומעוותים בין חובת הצניעות למחלוקת בסוגיית פאה נכרית, כביכול מי שמתיר אכילת קטניות בפסח קל בעיניו איסור חמץ".

"לא זו בלבד שהמטרה היחידה שלהם היא לעשות קטגוריה בת"ח, עוד חורה להם שגדולי ישראל נחרצים בדעת תורתם ומביעים את דעתם נכוחה לכל חפץ בדבר ה' זו הלכה, וחושבים שבמודעות רחוב בסיסמאות מדקרות ניתן לטשטש את האמת, והאמת עדה לעצמה".
פאה נוכרית הרב חיים קנייבסקי מטפחת נישואין אישה חרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד