י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"סיפור נדיר"; סופה של האשה שזיעזעה את העולם

בגיל 91 הלכה לעולמה, אחת הניצולות שעל עדותן מבוסס הספר וסרט השואה המפורסם "רשימת שינדלר"

המפעל של שינדלר. צילום: מתוך ויקיפדיה
המפעל של שינדלר. צילום: מתוך ויקיפדיה



דוקטור דינה שינדל, ניצולת שואה בת 91, הלכה בשבוע שעבר לעולמה. דוקטור שינדל, המוכרת גם בשם דנקה דרזנר, היא אחת מ-1200 האנשים שהציל חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר, תעשיין גרמני ששיחד פקידים נאציים על מנת שיאפשרו לו להעסיק במפעל שלו יהודים ובכך סיכן את חייו שלו.

על בסיס דמותה של שינדל ועל מפעלו של שינדלר, פורסם ספר שתיאר את העדויות המזעזעות מתקופת המלחמה והיווה גם השראה לסרט מצליח מאוד של הבמאי היהודי אמריקאי, סטיבן שפילברג ושמוכר בשם "רשימת שינדלר". הסרט המצליח הביא להכרה בדמותו של אוסקר שינדלר ובמפעלו והוא זכה באות 'חסיד אומות העולם'.

בנה של שינדל, דורון, סיפר ל'ידיעות אחרונות' על אמו והקשר שלה למצילה, אוסקר שינדלר: "לפני שהסרט בכלל פורסם, שינדלר הגיע פעם בשנה לישראל", הוא נזכר. "כל הניצולים שלו היו מתאספים וכל אחד מהם היה נותן לו צ'ק, כדי שיהיה לו אוכל ושתייה לשנה הבאה עליו לטובה".

דורון סיפר גם מה חושבים במשפחת שינדל, על הסרט המפורסם שהביא את סיפורה של אמו למודעות: "הסיפור של שינדלר הפך להיות נדיר בגלל שהוא הפך להיות סרט מפורסם ברמת האדם הבודד", מסביר דורון, "אך היו מאות ואלפי סיפורים כאלו בשואה. הניצולים עצמם העריצו את פיסת האדמה ששינדלר דרך עליה. הם בטוחים שהם חייבים לו את חייהם, וזה לא משנה מה המניעים שקדמו לזה. אני אסיר תודה לזה שנולדתי לאמי", אמר דורון.

דורון מספר שכשהלכו לראשונה לראות את הסרט, מנקודת ראותם זה נראה היה כמעט זילות של הסיפור כלשונו, אך ככל הנראה זה מה שהפך את הסרט למפורסם ואת העדות של אמו למוחשית.

ד"ר שינדל הותירה אחריה משפחה ענפה, שכוללת שלושה ילדים, נכדים ונינים.
אוסקר שינדלר דינה שינדל רשימת שינדלר סרט ניצולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד