י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

החרדים שותקים. סמוטריץ': "פגיעה אנושה"

בעקבות החלטת ר"ע תל אביב רון חולדאי, שלא לאפשר קיום אירוע דתי בהפרדה בכיכר רבין, תוך שהוא מגובה בחוות דעתו של היועמ"ש מנדלבליט, פנה חבר הכנסת סמוטריץ' לאחרון במכתב ארוך ומנומק, בו הוא דורש ממנו להורות לחולדאי לבטל את החלטתו: "מדובר בחוות דעת בלתי חוקית ובלתי סבירה בעליל, שנוגדת הן את עקרונות המשפט החוקתי" 'בחדרי חרדים' עם עיקרי הדברים

סמוטריץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ'. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לקראת אירוע 'משיח בכיכר', ובעקבות החלטתו התמוהה של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שלא לאפשר את האירוע בהפרדה, פנה סגן יו"ר הכנסת חה"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי) בדחיפות ליועהמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה להורות לעיריית תל אביב, לבטל את ההחלטה, בטענה כי היא אינה חוקית.

סמוטריץ' מסביר בפתח מכתבו שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', כי "מדובר בחוות דעת בלתי חוקית ובלתי סבירה בעליל, שנוגדת הן את עקרונות המשפט החוקתי בדבר ההגנה על חופש ביטוי, הדת והאוטונומיה האישית, והן את הוראותיו המפורשות של החוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים".

"זאת ועוד", כותב סמוטריץ', "עמדת עיריית תל אביב, כפי שהיא עולה מהחלטתה בשימוע שנערך למארגני האירוע, נסמכת כולה על עמדתה המשפטית של הגב' זילבר כפי שהיא באה לידי ביטוי בדו"ח הצוות המשרדי שהיא הובילה. כך שלמעשה "רוח המפקד" שממשיכה לצאת מלשכתך הנה כי כל הפרדה מגדרית עולה כדי הדרת נשים אסורה וכי אסור לקיים אירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי".

סמוטריץ' ממשיך לטעון במכתבו ליועמ"ש, כי מדובר "בפגיעה אנושה בזכותם של אנשים דתיים לחיות בהתאם לאמונתם ולארוחות חייהם במרחב הציבורי. ביטול אירוע זה, לצד הודעה גורפת של עיריית תל אביב כי כל אירוע אשר תתקיים בו הפרדה מגדרית לא יתאפשר במרחב הציבורי של עיריית תל אביב, מהווה עליית מדרגה במלחמה המתהדרת בכותרת "המאבק בהדרת נשים", אך משמשת בפועל כלי לניגוח בזכויות בסיסיות של אוטונומיה, חירות, שוויון, תרבות וחופש דת של קהלים רבים במדינת ישראל".

לדברי סגן יו"ר הכנסת, הוראה זו, "מהווה הדרה של ציבור שלם מהמרחב הציבורי של עיריית תל אביב תוך פגיעה ממשית בזכותם של רבים לבחור לקיים את אורחות חייהם ואמונתם. מדינת ישראל מחוייבת להגנה על זכויות חוקתיות אלו והותרת שיקול הדעת בעניין בידי כל ראש רשות, האם להגן או לפגוע בהן, הנה בלתי מתקבלת על הדעת ולא היתה מתקיימת בשום נושא ואל מול שום ציבור שאינו הציבור הדתי".

בהמשך מכתבו, מציין חה"כ סמוטריץ, כי הסיבה בגינה האירוע מתקיים בהפרדה, "איננו עמדה השייכת לקיצונים או לבני חושך, אלא עמדה הנשענת על עולם ערכים עשיר ועל מסורת ארוכת שנים של העם היהודי. בחברה הישראלית קיים ויכוח לגיטימי על עולם ערכים זה, על גבולותיו וצורת יישומו, אך במרחב ציבורי-דמוקרטי אין מקום לאפשר השתקה של קול אחד באמצעות הדרתו מן המרחב הציבורי".

לדבריו, "הניסיון לכפות על כלל החברה הישראלית את עולם הערכים החילוני-ליברלי תוך התבססות על חוות דעת 'משפטיות' הינו הדבר הרחוק ביותר מליברליזם. היה מי שכינה זאת, בצדק, במונח 'ליברליזם טוטליטארי'."

"ביטול אירוע בתל אביב הוא דוגמא קיצונית לפגיעה באורחות חיים", ממשיך סמוטריץ' ומנמק כי, "מדובר באירוע פרטי אשר אינו ממומן על ידי הציבור הרחב, אלא אך ורק מבקש להתקיים במרחב הציבורי – כאשר גם זה נמנע ממנו. אך כל האמור לעיל נכון גם בנוגע למימון ציבורי של אירועים מסוימים אשר בהם תתאפשר הפרדה מגדרית".

הח"כ מ'הבית היהודי', מאשים את חולדאי בכך, "שהחל כנראה את קמפיין הבחירות שלו, קיבל החלטה פופוליסטית שנועדה לרצות את הרוב בעירו, אך פוגעת אנושות ובעריצות בזכויות המיעוט הדתי בעירו, המבקש לשמר את אורחות חייו ואת אמונתו בצורה לגיטימית במרחב הציבורי המשותף. הלגיטימציה שהוא קיבל ממך לכך, היא חמורה ומקוממת ונגועה באי חוקיות קשה".

"יש לי הערכה רבה אליך", כותב סמוטריץ' למנדלבליט, "אבל קשה לי לברוח מהתחושה שאתה פשוט חושש להתעמת עם ארגוני הנשים הקולניים ו"להיכנס לפיהם ולמקלדותיהם", ועל כן, בסוג של ניסיון לברוח מהכרעה, השארת את העניין להחלטת כל רשות ורשות. כאמור לעיל, אם העמדה הזו שלך הייתה מגיעה עם ביטול ההנחיות הרדיקליות וחסרות הבסיס המשפטי של הגב' זילבר ניתן היה עוד איך שהוא לקבל זאת. אולם כאשר אתה משאיר את הנחיותיה הקיצוניות והאלימות של הגב' זילבר על כנן ומסרב להביע עמדה מאוזנת וחוקתית וכביכול משאיר את ההכרעה בידי כל ראש רשות התוצאה הנה בלתי מתקבלת על הדעת!".

לשם דוגמא, שואל סמוטריץ' את היועמ"ש במכתבו, "האם היית מאשר לראש רשות שלא לאשר את קיומו של מצעד התועבה בעירו ומשאיר את ההחלטה בעניין לשיקול דעתו?! למרבה הצער התשובה ידועה... לו היית נשאל על כך היית קובע בוודאי כי יש בכך משום פגיעה אנושה ואסורה בחופש הביטוי במרחב הציבורי. באותה המידה לא היית מאשר, ובצדק, לעירייה שלא לאשר הפגנה של צד מסויים במפה הפוליטית, וכך גם לא ניתן לאשר לראש רשות מקומית שלא לאשר את קיומו של אירוע המיועד לציבור הדתי ומתקיים בהפרדה מגדרית".

בסיום מכתבו מבקש חה"כ סמוטריץ', להורות לאלתר לעיריית תל אביב כי האיסור הגורף שהיא מטילה על קיומם של אירועים בהפרדה מגדרית הינו בלתי חוקתי וכי אין בסמכותם למנוע את קיומו של אירוע "משיח בכיכר", שאישור לקיומו התקבל כדת וכדין מאת העירייה חודשים רבים קודם לכן.

כזכור, ביום שני השבוע, הודיע ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, באמצעות סרטון וידאו, כי לא יאפשר לקיים אירועים בהפרדה בתל באירועים מרכזיים בתל אביב.

חולדאי הודיע זאת למארגני אירוע 'משיח בכיכר' של חב"ד, העתיד להתקיים בימים הקרובים במרכז תל אביב, זאת לאחר חוות דעת מנומקת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אשר קבע לראשונה כי בסמכות העירייה לקבוע כי לא תתקיים כל הפרדה מגדרית באירוע המתקיים באישורה.


דבריו של חולדאי.

ראש העירייה נימק את החלטתו לגבי האירוע, כשהוא טוען כי נלקח בחשבון שמדובר בכיכר מרכזית המשרתת בשגרה עוברי אורח רבים, וכי האירוע אינו בעל אופי דתי מובהק. לדבריו, הודעה בנושא הועברה למארגני האירוע וניתנה להם זכות טיעון. ההודעה תובא גם לידיעת המשטרה, האחראית על רישוי האירוע.

מפלגת 'האיחוד הלאומי' אליה משתייך ח"כ סמוטריץ' מסרה אז בתגובה, כי: "הכפייה החילונית אותה מוביל חולדאי בעירו, היא צעד קיצוני המסכן את מרקם החיים העדין בעירו. האם הצעד הבא יהיה סגירת בתי כנסת בעיר בהם יש עזרת נשים? לצערנו במקום לכבד את מסורת ישראל, ולתת מקום לאנשים מאמינים בעירו, מחליט חולדאי להדירם מהעיר תל אביב".

לדבריהם: "אנו עדים, לא פעם ראשונה, שבשם המלחמה בהדתה מתקיימת החלנה. אנו מחזקים את ידי תנועת חב"ד שימשיכו דווקא בתל אביב להאיר אור של מסורת ואחדות, מול החושך שראש העיר מוביל".
משיח בכיכר כפייה חילונית בצלאל סמוטריץ' היועץ המשפטי לממשלה אירועים בהפרדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד