י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הח"כ הליטאי נחלץ לסייע לחב"דניקים מת"א

יו"ר 'דגל התורה' מצטרף לחברי הכנסת שיצאו כנגד החלטת ראש עיריית תל אביב שלא לאפשר את קיומו של אירוע נפרד מטעם חב"ד בכיכר רבין בעיר, והגיש הצעה לסדר בנושא בכנסת

למצולמים אין קשר לכתבה. צילום אילוסטרציה: חיים טויטו
למצולמים אין קשר לכתבה. צילום אילוסטרציה: חיים טויטו



סערת האירוע הנפרד שבוטל בתל אביב ממשיכה להכות גלים ומגיעה לדיון בכנסת: חה"כ משה גפני יבקש לדון בכנסת בהוראתו השנויה במחלוקת של ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי חה"כ גפני הגיש הצעה דחופה לסדר, בכדי לקיים דיון על הוראתו של חולדאי באירוע 'מחכים למשיח' - שקבעה כי לא ניתן לקיים את האירוע בהפרדה.

כזכור, ביום שני השבוע, הודיע ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, באמצעות סרטון וידאו, כי לא יאפשר לקיים בהפרדה אירועים מרכזיים בתל אביב.

חולדאי הודיע זאת למארגני אירוע 'משיח בכיכר' של חב"ד, העתיד להתקיים בימים הקרובים במרכז תל אביב, זאת לאחר חוות דעת מנומקת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אשר קבע לראשונה כי בסמכות העירייה לקבוע כי לא תתקיים כל הפרדה מגדרית באירוע המתקיים באישורה.

מוקדם יותר היום היו חברי הכנסת מרגי, סמוטריץ' ובן ארי בין חברי הכנסת הבודדים שהתבטאו כנגד ביטול האירוע.

"אני אקח סיכון כאישה ליברלית ואף פמיניסטית", כתבה על עצמה ח"כ מירב בן ארי, שהפתיעה בהתגייסותה לנושא. "אודה שאין לי בעיה עם אירוע בכיכר לחרדים בהפרדה, ואני גם לא מבינה מה היה דחוף לראש העיר לבטלו. וכן אני גם בעד מרוץ לנשים וכל מיני פעילויות אחרות לנשים בלבד", הוסיפה המחוקקת.

גם חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס צייץ בטוויטר: "‏לכל אקטיביסטיות המגדר הגזמתם נמאסתם. ביטול האירוע של חב"ד תל אביב הוא מאבק אחד יותר מדי, שיעלה לכם ביוקר. כי את ציבור הנשים במדינה כבר איבדתם".

ואילו סגן יו"ר הכנסת, חה"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), פנה בדחיפות ליועהמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט, בדרישה להורות לעיריית תל אביב, לבטל את ההחלטה, בטענה כי היא אינה חוקית.

סמוטריץ' הסביר בפתח מכתבו שהגיע לידי 'בחדרי חרדים', כי: "מדובר בחוות דעת בלתי חוקית ובלתי סבירה בעליל, שנוגדת הן את עקרונות המשפט החוקתי בדבר ההגנה על חופש ביטוי, הדת והאוטונומיה האישית, והן את הוראותיו המפורשות של החוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים".

"זאת ועוד", כותב סמוטריץ', "עמדת עיריית תל אביב, כפי שהיא עולה מהחלטתה בשימוע שנערך למארגני האירוע, נסמכת כולה על עמדתה המשפטית של הגב' זילבר כפי שהיא באה לידי ביטוי בדו"ח הצוות המשרדי שהיא הובילה. כך שלמעשה "רוח המפקד" שממשיכה לצאת מלשכתך הנה כי כל הפרדה מגדרית עולה כדי הדרת נשים אסורה וכי אסור לקיים אירועים בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי".

סמוטריץ' ממשיך לטעון במכתבו ליועמ"ש, כי מדובר "בפגיעה אנושה בזכותם של אנשים דתיים לחיות בהתאם לאמונתם ולארוחות חייהם במרחב הציבורי. ביטול אירוע זה, לצד הודעה גורפת של עיריית תל אביב כי כל אירוע אשר תתקיים בו הפרדה מגדרית לא יתאפשר במרחב הציבורי של עיריית תל אביב, מהווה עליית מדרגה במלחמה המתהדרת בכותרת "המאבק בהדרת נשים", אך משמשת בפועל כלי לניגוח בזכויות בסיסיות של אוטונומיה, חירות, שוויון, תרבות וחופש דת של קהלים רבים במדינת ישראל".

לדברי סגן יו"ר הכנסת, הוראה זו, "מהווה הדרה של ציבור שלם מהמרחב הציבורי של עיריית תל אביב תוך פגיעה ממשית בזכותם של רבים לבחור לקיים את אורחות חייהם ואמונתם. מדינת ישראל מחוייבת להגנה על זכויות חוקתיות אלו והותרת שיקול הדעת בעניין בידי כל ראש רשות, האם להגן או לפגוע בהן, הנה בלתי מתקבלת על הדעת ולא היתה מתקיימת בשום נושא ואל מול שום ציבור שאינו הציבור הדתי".

בהמשך מכתבו, מציין חה"כ סמוטריץ, כי הסיבה בגינה האירוע מתקיים בהפרדה, "איננו עמדה השייכת לקיצונים או לבני חושך, אלא עמדה הנשענת על עולם ערכים עשיר ועל מסורת ארוכת שנים של העם היהודי. בחברה הישראלית קיים ויכוח לגיטימי על עולם ערכים זה, על גבולותיו וצורת יישומו, אך במרחב ציבורי-דמוקרטי אין מקום לאפשר השתקה של קול אחד באמצעות הדרתו מן המרחב הציבורי".

לדבריו, "הניסיון לכפות על כלל החברה הישראלית את עולם הערכים החילוני-ליברלי תוך התבססות על חוות דעת 'משפטיות' הינו הדבר הרחוק ביותר מליברליזם. היה מי שכינה זאת, בצדק, במונח 'ליברליזם טוטליטארי'."

"ביטול אירוע בתל אביב הוא דוגמא קיצונית לפגיעה באורחות חיים", ממשיך סמוטריץ' ומנמק כי, "מדובר באירוע פרטי אשר אינו ממומן על ידי הציבור הרחב, אלא אך ורק מבקש להתקיים במרחב הציבורי – כאשר גם זה נמנע ממנו. אך כל האמור לעיל נכון גם בנוגע למימון ציבורי של אירועים מסוימים אשר בהם תתאפשר הפרדה מגדרית".

לפני כשנה קיים גפני דיון בכנסת בנושא ההפרדה, בו תקף את המשנה ליועמ"ש, דינה זילבר, ואמר: "המשנה ליועמ"ש כתבה למועצה להשכלה הגבוהה שסטודנטים וסטודנטיות בבר אילן ביקשו לעשות אירוע בהפרדה".

"כתבה זילבר שיום הזיכרון זה יום מאחד ולכן אסור. כתבתי לה שאני מזדהה איתה שאסור לאנשים דתיים, אני חושב שמי ששומר תורה ומצוות אסור לו ללכת למוסד להשכלה גבוהה, כמו שאמרתי במשך כל השנים. רק אמרתי לה שזה מעיד על בורות מוחלטת. אצלנו הנשים יותר חזקות מהגברים. היא לא מבינה בעניין של צניעות, היא לא יכולה לתת לנו הוראות בנושא", אמר אז הח"כ.
גפני כיכר רבין הצעה לסדר אירוע נפרד חבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד