י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

מכה לחולדאי: האירוע בת"א יתקיים בהפרדה

ביהמ"ש המחוזי בתל אביב פסל את החלטת עיריית ת"א שהודיעה כי אירוע "משיח בכיכר" יבוטל בשל הפרדה בין גברים לנשים • הח"כים החרדים: "חולדאי קיבל היום שיעור בדמוקרטיה מבית המשפט, שקבע כי אין מקום לכפייה חילונית בעיר תל אביב"

רון חולדאי. צילום: מרים אלסטר, פלש 90
רון חולדאי. צילום: מרים אלסטר, פלש 90 צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ניצחון חרדי - האירוע בתל אביב יתקיים בהפרדה: השופט קובי ורדי מבית המשפט המחוזי בתל אביב דן בעתירה שהגישה חב"ד ופסל את דרישת עיריית תל אביב בנוגע לאירוע "משיח בכיכר", בשל הפרדה בין גברים לנשים.

"איך יכול להיות שחולדאי יצא בפומבי נגד העצרת, לפני שנערך שימוע לחב"ד, וזאת אחרי שהודיעו להם שהאירוע מאושר?" שאל השופט. "אני תוהה אם העירייה היא נותנת חסות ואם לא, אז לא חל עליה בכלל עניין הדרת נשים בגינה מבקשים לבטל את האירוע. למה בפארק הירקון זה בסדר לעשות מחיצות ובכיכר רבין לא?".

"שימוע לא עושים אחרי שראש העיר נותן החלטה. אם מבחינת ההלכה זה הכרח - מה גורם לזה? אתה מדיר את הנשים שלהן, הן לא יגיעו", אמר השופט, והוסיף, "כולם נגד הדרת נשים. זה לא מצב רגיל של נסיעה באוטובוס או מישהו שמונעים ממנו לשיר על הבמה. יש פה ציבור שאומר 'אני רוצה מחיצה שלא מפריעה לאחרים'. אני לא רואה שבמצב כזה האירוע לא יתקיים".

"כמה אנשים חילונים מתל אביב יגיעו לאירוע?" הוסיף ושאל השופט, ופנה לנציגי עיריית תל אביב "אתם לא יכולים לאשר להם ואז עשו שימוע אחרי שכבר קיבלתם החלטה לבטל. ככה לא עושים שימוע אחרי שראש העיר כבר החליט? אין שום סיבה שהאירוע לא יקרה" אמר.

השופט פנה לשדולת הנשים והציע להם לקבל את עמדתו ולשנות את החלטת העירייה. "זה לא כפייה, זה ציבור שרוצה זאת". השופט אמר להם, "אני לא בטוח שזה טוב שאני אכתוב פסק דין בעניין, אני מציע לכם לחזור בכם. אני לא רואה שום סיבה לא לקיים את האירוע הזה. הציבור שלהם ממילא יתיישב בנפרד.

לאחר שהשופט הציע לצדדים לחזור בהם, נציג עיריית תל אביב הסכים להצעת בית המשפט והודיע "נחזור בנו מההחלטה לפסול את האירוע, בהנחה שיהיה אזור שמיועד לציבור המעורב.

בסופו של דיון, עיריית תל אביב נאלצה לחזור בה מההחלטה לפסול את האירוע "משיח בכיכר" שיתקיים מחר (שני) כמתוכנן.

עו"ד איתי רוזין, שמייצג את חב"ד אמר לשופט כי, "היה אירוע קודם ב-2016 באותה מתכונת. אנו צופים שיגיעו לאירוע כ-5,000 בני אדם, כמחציתם נשים. החלק שיופרד בפרגוד הוא 50 מטרים אורך, משטח הכיכר שכולו 40 אלף מטר. ההפרדה היא בעיקר בישיבה בכיסאות ל-300 איש, ולחלק קטן לאלו שעומדים. כל היתר, כולל שתייה ודוכני מזון, הכול מעורב. המחיצה היא לפי ההלכה. השארנו את רוב המרחב המעורב. אין כניסה נפרדת ואין שילוט".

ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי הודיע כי יכבד את החלטת בית המשפט, "אך ימשיך לעמוד על כך שלא יתקיימו עוד אירועים בהפרדה מגדרית בתל אביב-יפו. בכך העירייה מסמנת קו אדום בנוגע לאפליה והדרה מגדרית במרחב הציבורי.

"יש לציין, הוסיף חולדאי, "כי במקרה הנוכחי העירייה הודיעה למארגנים על ההתנגדות להפרדה רק בשבוע שעבר כיוון שרק אז התקבלה חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה בדבר סמכותה לעשות כן".

ח"כ מיכאל מלכיאלי מש"ס הגיב להחלטה ואמר כי, "פסיקת בית המשפט לאשר את אירוע חב"ד בתל אביב, בהפרדה, היא פסיקה מבורכת. יש גבול לצביעות ולהתחסדות של יפי הנפש שכופים עלינו כפיה חילונית".

ח"כ ינון אזולאי מש"ס אמר בתגובה: ״חולדאי קיבל היום שיעור בדמוקרטיה מבית המשפט, שבפסיקתו התקדימית קבע שאין מקום לכפייה חילונית בעיר תל אביב״.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה להחלטה: "אני ‏שמח שלפחות בבית המשפט השכל הישר גבר. חבל שהיועץ המשפטי לממשלה לא גילה את האומץ הדרוש לעמוד מול הטירוף הפרוגרסיבי
פונדמנטליסטי הזה ומצא את עצמו בצד הלא נכון של המתרס.

"מוזר שראש עיר שמכהן כבר קרוב לעשרים שנה עדיין נזקק לפופוליזם זול בקמפיין הבחירות שלו. ניתן לקוות שמכאן והלאה חולדאי יעסוק במה שמטריד באמת את תושבי תל אביב ולא במלחמת דת מיותרת ומפלגת", אמר סמוטריץ'.

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג אמרה כי היא "מצרה החלטת בית המשפט. וההחלטה לא תעבור בשתיקה. לכן, אגיש בקרוב הצעת חוק שתאסור קיום אירועים שכאלה במרחב הציבורי״, אמרה זנדברג.

ראש עיריית תל אביב חולדאי הסביר בשבוע שעבר כי, "עירנו תל אביב-יפו, בה הוקראה מגילת העצמאות, הייתה תמיד חלוצה בכל הקשור לשמירה על זכויות האדם, שוויון ושוויון מגדרי בפרט. החלטה זו עולה בקנה אחד עם ערכיה של מדינת ישראל החותרת לשוויון זכויות, תוך ביעור התופעה החמורה של הדרת נשים מהמרחב הציבורי".

ראש העירייה נימק את החלטתו לבטל את האירוע, כשהוא טוען כי נלקח בחשבון שמדובר בכיכר מרכזית המשרתת בשגרה עוברי אורח רבים, וכי האירוע אינו בעל אופי דתי מובהק. לדבריו, הודעה בנושא הועברה למארגני האירוע וניתנה להם זכות טיעון. ההודעה תובא גם לידיעת המשטרה, האחראית על רישוי האירוע. כאמור, בעקבות דבריו של השופט, העירייה חזרה בה.
משיח בכיכר בית המשפט כפייה חילונית רון חולדאי הפרדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד