י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

פינת פאר: כך הכסף הרס לנו את החיים ואת הזוגיות

אחד הניסיונות הקשים שיכולים לעבור על אדם הוא הנפילה מגדולה לבור עמוק. ציפי ויוסי נפלו קשות בפן הכלכלי וגילו שהנפילה גוררת איתה את הזוגיות שלהם. האם יצליחו להציל אותה?

צילום: Pixabay
צילום: Pixabay צילום: Pixabay





"את המילה אביון הכרתי מספרי הילדים, לא חלמתי לרגע שנחוש מקרוב את הדלות והעוני. ניסיון העושר גדול מניסיון העוני, הניסיון הגדול מכולם הוא ניסיון העשיר שנהיה עני", הוא אמר בלחש.

"כל כך קשה להיות תומכים ובבת אחת להפוך לנתמכים, זה לגמרי הכאב בהתגלמותו. מעבר לחוסר הכלכלי, אני כהורה רואה את הכאב שעוברים הילדים שלי, ילד שהיה רגיל לשפע, נכנע לעניות והכאב שלי מתעצם שבעתיים, חוסר היכולת להעניק לילד את מה שעד לא מזמן היה בסיסי וכיום נחשב למותרות, הוא צער שאין שני לו", אמרה רעייתו.

"להיות הורים בבית שחווה נפילה כלכלית זה תפקיד קשה, עצוב ומתסכל. להפוך מזוג שנותן ותומך לזוג שמבקש ומקבל זו ירידה לעומק הבור וההשפלה", היא הוסיפה והוא הנהן בכאב.

ציפי ומשה הם זוג מקסים בשנות החמישים לחייהם שנמצאים כרגע במשבר כלכלי קשה, משבר שגרם בין השאר להידרדרות זוגית קשה במערכת היחסים שלהם.

"קשה לנו לקבל את הגזרה", היא אמרה לי בשקט, "קשה לנו להגיד לילדים 'אין, נגמר, נקנה חודש הבא, תיקח מחבר, אל תלך לטיול, תלבש את הבגד של אח שלך, הנעלים במצב סביר תנסה למשוך איתם עוד קצת' ועוד כל מני משפטים כואבים שחוזרים על עצמם מידי יום, משפטים שמלווים עם דמעות ושכמעט ולא מצליחים לצאת מהפה שלנו ההורים".

"השכל ממאן לקבל את הגזרה שנפלה עלינו, גזירת העניות. למה? כך שאלנו את אלוקים בפעם המאה, למה?"

"היה לנו כל כך טוב, ממש מושלם. בית, ילדים, אושר, עושר ובריאות. לפעמים פחדתי שיותר מדי טוב לנו ואנחנו לא מספיק מודים). היה לנו עסק משפחתי משגשג במשך שנים, השפע ניראה למרחקים. העושר היה נוכח בכל פינה בבית ובחצר, היינו מבוקשים, כתובת לאנשים נזקקים. תמיד ידענו שהעולם הוא גלגל, אבל נראה היה שהוא גלגל שרחוק מאתנו", סיפרה ציפי.

"יום אחד אלוקים רצה להראות לנו איך הגלגל יכול להתהפך גם עלינו. העסק נפל בבוקר אחד גשום. רצינו להכפיל הכנסות ולהיות יותר גדולים יותר מצליחים, יותר מתקדמים, יותר עשירים. בהמלצת 'אנשים טובים' השקענו את כספינו במניה עולה, שהמשיכה את העליה עוד ועוד. זה הצליח, המניה עלתה וגם הרווח שלנו הרגשנו בעננים, טיסות, מלונות, רכבים , שטחים פתחנו סניפים נוספים לעסק הכל היה מושלם". ציפי דמעה וכבר לא הצליחה להמשיך לדבר.

"במשך כשנה היינו על גג העולם, ואז הגיע המהפך. ביום אחד המניה החלה לרדת. בכל העולם דיברו על המניה הצונחת ואנחנו חשבנו שזו רק נפילה זמנית, היינו עיוורים למציאות ולכן המשכנו והכפלנו את השקעתנו במניה ואז בבת אחת הכל נפל", המשיך משה את הסיפור.

"ההידרדרות והסחרור היו מהירים. לא יודע מה גרם לי לחשוב שהמניה עוד תשוב ותזנק, בכל יום האמנתי שזהו היום האחרון להידרדרות. חשבתי שברגע שתתחיל העלייה אני אחזיר הפסדים ואמכור את המניה. לקחתי הלוואות והשקעתי שוב ושוב, הייתי בטוח בכל יום שאני 'מביא את המכה' ויוצא, לא נוגע יותר במניות, נשבעתי לעצמי".

"הניסיון לכסות את ההפסד לקח אותי למקומות חשוכים יותר", סיפר משה בקול שבור שעקבות דמעות נשמעות גם בו. "מצאתי את עצמי מול אנשי עולם תחתון שלימדו אותי איומים ומילים שמעולם לא הכרתי והפכו לשגרה חדשה וכואבת".

"אשתי והילדים נכנסו להתקפי חרדה בכל פעם שנשמעה דפיקה בדלת. ההפסד שלנו היה מטורף, מאות אלפי שקלים שנזלו מבין האצבעות, את הנכסים כולם מכר הכונס במחיר הפסד".

ציפי נרגעה קצת והמשיכה לדבר: "הרגשנו שהמזל מתהפך עלינו. אנחנו, שכל חיינו היו מלאים בהצלחות ועושר, מצאנו את עצמינו מתמודדים עם כונסי נכסים ומגרדים כסף לדברים חשובים כמו אוכל לילדים".

"לפני כחודשיים נכנסנו לדירת השכירות שלנו עם דמעות בעיניים וגילינו שלא רק הכסף אבד לנו אלא גם הזוגיות, הזוגיות שהייתה כבר איננה. פתאום אנחנו נמצאים יחד בכל שעות היום, ללא עבודה ובמצב כלכלי קשה. גיליתי שאין לנו נושאי שיחה משותפים, אין לנו כוחות ואמביציה להתרומם יחד וממש הרגשנו שנכנסנו לדיכאון זוגי עמוק".

"עשרים שנות נישואין מוצלחות נפלו ברגע אחד של נפילה כלכלית".

"אל תדברי איתי על אמונה, אני מאמין בלב שלם שהכל מלמעלה", ביקש משה, אבל איך מתמודדים עם זוגיות בנפילה? איך מתחילים להכיר אחרי עשרים שנה של חיים ללא הכרות אמתית? הייתי איש עסקים בקנה מידה עולמי, אני מודה שאת את ההשקעה האמתית שהיא זוגיות פספסתי. לא השקעתי בזוגיות, קיוויתי שמתנות וכסף יעשו את העבודה. היום אני יודע שטעיתי, אחרי נפילה מי שנשאר מאחורי היא אשתי והילדים".

השקט החד הבהיר כי לפני עומד זוג שבאמת רוצה בשינוי ומוכן לו.

הסברנו יחד מהי זוגיות, הבהרנו שזוגיות צומחת ונבנית ממקומות של אמון, ללא האשמה ללא שיפוטיות של אחד הצדדים, הדגשנו שכשמתמודדים מול משבר בזוג, האתגר הרבה יותר קל יותר והסיכויים להצלחה גבוהים בהרבה.

מנינו את האופציות העומדות בפני זוג במשבר: לעמול קשה על מנת לבנות את הזוגיות מחדש, או לברוח ממנה, לנסות לנצח את המשבר ואת המציאות בכוחות משותפים, או לברוח ממנו ומהמציאות כדי למצוא את עצמך מתמודד לבד עם אתגרי החיים.

כדי להגיע לזוגיות אמתית וטובה, אנחנו צריכים להיות אמיצים ולפתוח הכל, לעשות תאום ציפיות זוגי לדבר על נפילות, אכזבות וכוחות. כשהמטרה היא זוגית והרצון הוא אחיד הדרך להצלחה קלה ונגישה יותר.

למדנו איך יוצרים אמון ואיך יוצרים שותפות שלא היו שם מעולם, למדנו לקבל ולשמוע מתוך אהבה ורצון ליצור שינוי לטובת הבית והזוגיות, הזכרנו שאנחנו המראה לילדים שלנו, קשה להגיד לילדים את האמת, אך זו חובתנו כהורים.

מחובתנו להסביר לילדים על המצב הנוכחי ועל ההורים להיות הגב של הילדים בזמן המשבר. הורים הם הכוח של הילדים שלהם.

"המטרה של שניכם זהה", הדגשתי, "שניכם רוצים להתקדם ולנסות לבנות את עצמכם מתוך ההריסות, לעשות הכל לוותר לסלוח לשכוח לשמוח, להיות עם המון אמונה וחדורי מטרה מול ההצלחה והרצון לצאת לדרך חדשה"

שמחתי שהזוג היקר בחר להתמודד יחד למען ההצלחה . הדגשנו שביקורת היא מעולה כשהיא ביקורת בונה ונכונה, הבהרנו שנתינה מולידה אהבה ושאהבה לא נמדדת ביהלומים ותכשיטים אלא בפרגון ויחס אמיתי ואוהב.

הזכרנו שכסף חשוב מאוד לחיים, אבל הוא לא הכל בחיים.

במשך כחודשיים נפגשנו לשיחות עידוד ומוטיבציה בניסיון ליצר מציאות חדשה למרות המשבר ואולי בגללו.

שמחתי שהזוג החליטו להתמודד ולהתחיל בבניית הבית והזוגיות ויזכה בעזרת ה' לעוד הרבה שנים משותפות ושמחות ביחד כי בחרו "לחיות מחדש".

אם גם אתם במשבר זיכרון שלפעמים אלוקים שולח לנו התראות בכל מיני צורות בכדי להזכיר לנו מי אנחנו מהו היעוד שלנו ואיך אנחנו בזמן משבר,

לפעמים, כשאנחנו שוכחים מי אנחנו ומה היעוד שלנו, אלוקים שולח לנו תזכורות והתראות שמחייבות אותנו לעצור ולעשות 'חושבים מחדש'.

לא מעט אנשים בזמן משבר זורקים הכל. את האמונה, את הדת, מאשימים את אלוקים במצב הקשה ופורקים עול, מחפשים אשמים למצב וחושבים שיענישו את מי שאתגר אותם בכך שירדו מהדרך.

אל תשפטו אותם, הם במשבר.תהיו איתם תנו להם המון אהבה, אמפטיה ועזרה כדי שיבינו שניתנת לנו הזכות כבני אדם לבחור בחיים, להבדיל בין הטוב לרע.

בואו כולנו ניבחר בטוב שבחיים, נשתמש באמונה כי היא זו שתחזיק אותנו ותיתן לנו כוחות גם לאתגר הבא.




פינת פאר פארלי מורגנשטרן משבר כלכלי זוגיות טיפול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד