כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

אילוץ לחלל שבת ואוכל בכשרות נמוכה: דו"ח חמור בנושאי דת; בצה"ל לא מגיבים

נציב קבילות החיילים פרסם היום את הדו"ח השנתי שלו. הדו"ח כולל תלונות חמורות בנושאי דת. המבקר התרשם כי צה"ל בחן את הנושא, אולם קבע כי יש להפיק לקחים ולפעול ברגישות יתירה • בצה"ל בחרו שלא להגיב על התלונות בנושאי הדת שעלו בדו"ח

חיילים דתיים. צילום: דוד כהן,פלאש 90
חיילים דתיים. צילום: דוד כהן,פלאש 90 צילום: דוד כהן, פלאש 90





נציב קבילות החיילים האלוף במיל' יצחק בריק, פרסם היום (שני) את הדו"ח השנתי שלו. 7,002 קבילות הוגשו בשנת 2017, עלייה של כ-5%. עוד עולה כי 59% מהקבילות נמצאו מוצדקות.

בשנה האחרונה טופלו בנציבות כמה קבילות של חיילים המקפידים על קיום אורח חיים דתי, שעניינן - אי-מתן מענה הולם לצורכיהם הדתיים. בכמה מקרים מצא הנקח"ל כי פקודות הצבא בנושאי דת לא מומשו כראוי, באופן הפוגע בחיילים המקיימים אורח חיים דתי.

נציב קבילות החיילים (נקח"ל) האלוף במיל' יצחק בריק

חייל נאלץ לעבוד במהלך השבת כדי לתקן תקלת חשמל בבסיס

פקודות הצבא העוסקות בשבתות ובמועדי ישראל בצה"ל קובעות כי בימים אלו יופסקו כל העבודות בצה"ל, פרט לעבודות חיוניות ביותר לביטחון המדינה, הצבא ומתקניו. כן מובהר כי ככלל, בשבתות ובמועדי ישראל לא תבוצע כל משימה או עבודת תחזוקה ביחידות החיל שבו משרת החייל, פרט לפעולות או לעבודות שהן חיוניות ביותר לביטחון המדינה, וזאת רק לאחר קבלת אישור עבודה. עוד נקבע כי אישורי עבודה מראש בשבתות ובמועדי ישראל ייתן אך ורק מפקד הבסיס לאחר המלצת הקצינים שנקבעו לשם כך והרב הצבאי הבסיסי או הזרועי.

מבירור הקבילה שהגיש חייל, עלה כי היחידה שבה משרת החייל היא יחידת בינוי מרחבית, האמונה על תחזוקת כמה אתרים, ובהם הבסיס שבו היא ממוקמת. החייל הקובל, שהיה חשמלאי תורן ביום שישי, הוזעק לתקן תקלה בכבל חשמל שנפגע בקו הביוב הנמצא באזור המטבח, עבודה שהוגדרה כדחופה מאחר שהמטבח נסגר לבישול בעקבות התקלה. החייל טען כי לא ניתן לתקן את קו החשמל בזמן סביר, ולכן המליץ להמתין ליום ראשון ולהעביר את המזון לחדר אוכל אחר, ולחלופין - לחבר מחולל (גנרטור) נייד לצורך הספקה זמנית של החשמל.

הקצין הממונה הבהיר כי לאחר שיחה עם מהנדס המתקן הבין כי קיים חוט חשמל נוסף באתר, ומשום כך העריך כי ייתכן שניתן יהיה להשמישו להפעלת החשמל במטבח ולנטרל את הכבל הפגוע בתוך זמן קצר יחסית, עוד בטרם כניסת השבת. לכן, בשל העדיפות להזרים חשמל ממקור חשמל אמין, ולא ממחולל נייד, וכן כדי למנוע הישנות תקלות נוספות במהלך השבת - הונחה החייל להמשיך בעבודה בשיתוף עם מהנדס המתקן שהוזעק לאתר.

לאחר זמן מה הובן כי גם הכבל החשמלי השני באתר נפגע באופן שבו אין חיבור חשמל כלל במטבח הבסיס, וכי האפשרות היחידה לספק חשמל למטבח מייד היא באמצעות חיבור מחולל נייד. בשל הסמיכות לכניסת השבת, מחד גיסא, ונוכח החשש לפגיעה ממשית בהספקת המזון לחיילים ואף באיכות מזון רב, מאידך גיסא, נועץ הקצין הממונה עם גורמי הפיקוד והמנהלה בבסיס והוחלט לבצע את העבודות לחיבור המחולל הנייד, בשאיפה כי אלו יסתיימו עוד טרם כניסת השבת. עם זאת, חיבור המחולל הושלם כשעה וחצי לאחר כניסת השבת.

הובהר כי מאחר שמדובר בבסיס מבצעי, הספקת החשמל למטבח הייתה הכרחית למען המשך תפקודו התקין של הבסיס. נוסף על כך, במקררי המטבח הייתה כמות רבה של מזון, שהיה מתקלקל אלמלא חודשה הספקת החשמל, וחיילי הבסיס שנשארו בו במהלך סוף השבוע היו נותרים ללא מזון.

מפקד יחידת הבינוי אישר כי הדיווח לרב הבסיס נעשה כ'בדרך אגב' כחצי שעה לפני כניסת השבת. הרב החילי הבהיר כי הייתה חובה להיוועץ בו או עם רב הבסיס מראש ולקבל את אישורם טרם ביצוע העבודות בשבת. "מצאתי פגם במקרה זה בכך שגורמי הפיקוד התייעצו באופן חלקי ובדרך אגב בלבד עם גורמי הרבנות הצבאית, טרם קבלת ההחלטה לבצע את עבודת התחזוקה בשבת, שלא כקבוע בפקודות הצבא בנושא זה" כתב המבקר.

יחד עם זאת, כתב האלוף במיל' יצחק בריק כי ראה לנכון לקבל את ממצאי תחקירו של מפקד יחידת הבינוי בעקבות אירוע זה, בשעה שהתרשם כי חילול השבת לא נעשה בכוונת זדון, וכי המפקד הממונה בבסיס פעל כדי למצוא פתרון מיטבי לתקלה ואף סבר כי היא תטופל טרם כניסת השבת. כן מצאתי כי נערך תחקיר ייעודי בבסיס בעקבות האירוע, וממנו עלה כי הסדרת הספקת החשמל למטבח באותה עת הייתה הכרחית למען המשך תפקודו התקין של הבסיס. נוכח האמור, "מצאתי לנכון לקבל את החלטת מפקד היחידה לנקוט צעדים נדרשים להפקת לקחים ולשיפור התהליכים בעקבות המקרה, כדי לפעול ברגישות יתרה בסוגיות מסוג זה בעתיד, וכדי למנוע הישנות מקרים דומים.

נציב קבילות החיילים האלוף במיל' יצחק בריק הדגיש כי, "זכותו של החייל לשמור על אורח חיים דתי היא אחת המוסכמות הברורות בצה"ל, המעוגנות היטב בפקודות הצבא. מפקדי צה"ל, הממונים על שמירת הפקודות ועל קיומן בחרדת קודש, נדרשים לשאת באחריות למימוש פקודות אלו בקלה כבחמורה, חרף אילוצים מסוגים שונים, כדי למנוע פגיעה ברגשותיהם ובאמונתם של חיילים המקפידים על אורח חיים דתי".

הנציב מעניק את הדוח לשר הביטחון אביגדור ליברמן

במקרה אחר, עלתה טענה על כשרות המזון המוגש לחיילי צה"ל הסועדים בחלק ממטבחי המוצבים של משמר הגבול. באמנה שנחתמה בין צה"ל למג"ב בנובמבר 2007 נקבע כי כשרות מטבחי מג"ב שבהם סועדים חיילי צה"ל תהיה על בסיס הנחיית רבנות משטרת ישראל. האחריות הפיקודית לכשרות המטבחים היא של רב המג"ב בחטיבה המרחבית. בעקבות בירור הקבילה, עלה כי כשרות המזון המוגש לחיילי צה"ל במטבחי מג"ב במרחב שבו שירתו החיילים אינה עולה בקנה אחד עם דרישות הכשרות בצה"ל, אף שהאחריות לכשרות המזון והפיקוח על הכשרות במטבחים אלו היא של רבנות מג"ב.

האלוף במיל' יצחק בריק מציין בדו"ח שמצא פגם בכך שמאז נחתמה האמנה בין צה"ל למג"ב - לא נתנו גורמי צה"ל מענה הולם לסוגיה זו. "בראייתי, מוטלת על גורמי הצבא האחריות להקפיד על שחיילי צה"ל מקבלים את כל זכויות היסוד שלהן הם זכאים על פי פקודות הצבא, ובכללן - מזון העומד בדרישות הכשרות שנקבעו בצה"ל". יחד עם זאת ציין כי התרשם שבכוונת ראש מטה הפיקוד, כמי שנושא באחריות הפיקודית הכוללת, להיכנס בעובי הקורה כדי לתת מענה מיידי בנושא זה, בשיתוף הגורמים המתאימים בצה"ל ובמשמר הגבול.

בצה"ל, הכינו תגובה ארוכה בהתייחס לדו"ח נציב קבילות החיילים, אולם בנושאי הדת בחרו שלא להגיב.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה לנושא הכשרות, כי "בגזרת איו"ש של משמר הגבול כ-14 מטבחים מבשלים העומדים בסטנדרטים המחמירים של משטרת ישראל. אולם לאור היותם פועלים בגזרת איו"ש, צה"ל היה צריך להקצות במסגרת הסכם האמנה כ-15 תקנים למשגיחי כשרות במטבחי מג"ב. לאחרונה דן ראש המטה של פיקוד מרכז בסוגיה וקיבל החלטה להקצות מיד את התקנים למג"ב. בימים אלו מיישמים את החלטתו להצבת התקנים כנדרש".
דוח נציב קבילות החיילים חילול שבת יצחק בריק מטבח צבאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד