י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בעקבות התחקיר המקומם: תלונה, יוזמה לדיון, קריאה לחרם והזמנה לעבוד ביקב אחר

הנשיא מחזק את הראשל"צ • הח"כית שהגישה תלונה למשרד המשפטים • הח"כית שיוזמת דיון בכנסת והח"כ שמזמין את האתיופים לעבוד ביקב בצפון • במערכת הפוליטית מגיבים לסערה

אילוסטרציה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90



במערכת הפוליטית מגיבים לתחקיר המביש נגד יקב 'ברקן', שפיטר עובדים בני העדה האתיופית מחשש ליהדותם.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בחר להביא את תגובתו של הראשל"צ הגר"י יוסף, וכתב בחשבון הטוויטר שלו, "אני מחזק את ידי הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, על דבריו הנכוחים והנחרצים נגד העוולה הנוראה שנעשתה ביקבי ברקן, ראוי שדבריו יכנסו אל ליבו של כל אדם באשר הוא אדם".

יו"ר ועדת העליה והקליטה חה"כ אברהם נגוסה, מבני העדה האתיופית, הגיב הבוקר לסערה ואמר כי "‏יקבי ברקן מציגים: גזענות בהשגחת הבד"ץ! עד מתי תימשך האפלייה והגזענות כלפי קהילת יוצאי אתיופיה אזרחי מדינת ישראל, במקומות העבודה, במערכת החינוך, במשטרה ובעלייה? אני קורא להנהלת היקב, לתקן את העוול ולהחזיר את העובדים לאלתר!".


התחקיר. באדיבות תאגיד השידור הציבורי 'כאן'

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין כתב הבוקר, "קשה לי להאמין בקיומו של יהודי אחד שיסרב לשתות מיין שייצרו יהודים בני העדה האתיופית. גזענות מבישה".

"הגזענות הבוטה שנחשפה בתחקיר 'כאן' כלפי יהודים - כן יהודים! - בני העדה האתיופית ביקב ברקן היא בלתי מתקבלת על הדעת. מדובר בסחיטה לכל דבר. כפי שאמרתי לפני מספר ימים: יהודי הוא יהודי הוא יהודי ללא קשר מאיזה זרם הוא או אם יש לו כיפה על הראש או לא, וכמובן בלי קשר לצבע עורו". כך הגיב יו"ר הסוכנות היהודית הנכנס, חבר הכנסת יצחק בוז'י הרצוג.

חה"כ יעל גרמן (יש עתיד) הגיבה אף היא לתחקיר ואמרה, "כמי שאוהבת במיוחד את יין ברקן, אני מפסיקה החל מהיום לקנות ולשתות אותו עד אשר יתנצלו ויחזרו בהם מהאפלייה המזעזעת כלפי עובדים ממוצא אתיופי שנאסר עליהם לעסוק בייצור יין רק בשל מוצאם".

חה"כ לשעבר יגאל גואטה כתב ברשת הטוויטר, "מענין אם מערכת הכשרות בדקה גם את יהדותם של עובדים אחרים שצבע עורם אינו כהה? בושה וכלימה! סלקציה! מזכיר לכם משהו?".

ח"כ עמיר פרץ מ'המחנה הציוני', הביא גם הוא את דברי הראשל"צ וכתב: "דבריו של הרב יוסף הבוקר, ששולל כל טיעון הלכתי המצדיק לכאורה את התופעה הפסולה הזאת, הם חשובים, ושומטים את הקרקע לאלו שמשתמשים בתירוצים כדי להצדיק גזענות".

לדברי פרץ, "מצופה שפוסקי ההלכה ימצאו דרכים לגשר במקום לפלג, ולפגוע בפרנסה של עובדים. אין לעבור לסדר היום על המקרה, ועל הנהלת הייקב לתת את הדין."

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס הודיעה הבוקר כי העבירה את המקרה לבדיקת ראש היחידה למיגור הגזענות במשרד המשפטים, עורכת הדין אווקה זנה.

ח"כ מיכל רוזין מ'מרצ' הגישה בקשה לדיון מהיר בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת.

חברה לסיעה, חבר הכנסת אילן גילאון צייץ בחשבון הטוויטר כי מדובר בגזענות מזעזעת ובלתי נתפסת.

"ביזנס זה לא רק ביזנס", כתב שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון בחשבון הטוויטר שלו והוסיף "יהדות זה לא רק סוג של כשרות - זה קודם כל להיות בני אדם. יהודים עולי אתיופיה הם אחינו, יהודים לכל דבר. אסור להשלים עם פסילתם מעבודה ביקב ברקן על רקע מוצאם. אני קורא למנכ"ל יקב ברקן ולבד"צ העדה החרדית לתקן את העוול".

אך היה מי שהפתיע והזמין את העובדים שפוטרו לעבוד ביקב אחר, חה"כ דני סיידה מש"ס, סיפר הבוקר ל'בחדרי חרדים'; "החלטתי לקחת יוזמה ולהיות לעזר עבור אותם היהודים בני העדה האתיופית היקרים שחווים אפליה - אל תלכו למקומות שלא רוצים אתכם יקב איכותי מצריך עובד איכותי בואו ל'אזור' שלנו נקבל אתכם ליקבים אצלינו באהבה רבה".

לדבריו, "אין לי ספק שעוד יקבים טובים ואיכותיים באזור שלנו בצפון יצטרפו ליוזמה שתמגר את התופעה המבישה הזאת".



ילדים בהפרשת תרומות ומעשרות ביקב. (באדיבות המצלם)צילום: ילדים בהפרשת תרומות ומעשרות ביקב. (באדיבות המצלם)
ילדים בהפרשת תרומות ומעשרות ביקב. (באדיבות המצלם)


כזכור, הסערה פרצה בעקבות תחקיר שפירסם אמש הכתב אוריה אלקיים ב'כאן 11', בו נטען כי בעקבות הנחיית בד"ץ 'העדה החרדית' נאסר על עובדים אתיופים לגעת ביין ב'יקבי ברקן' שבהשגחת ההכשר הפופולרי, ועקב כך הם פוטרו ממשרתם.

בתחקיר הובאה שיחה בין מנכ"ל 'יקבי ברקן' לבין אחד העובדים. המנכ"ל ז'יל אסולין: "אני בסיטואציה מאד בעייתית מול הכשרות. בשביל הכשרות כרגע אני צריך להעביר אותו (יאיר, עובד בן העדה האתיופית) לתפקיד אחד, לייצור אבל לעמדה אחרת...". אורי: "מה זה עמדה אחרת?".
המנכ"ל: "שלא יהיה ליד הדלתות שנוגעות למילוי (היין)".

כמו כן, הובאה שיחה בין יוסף, עובד ממוצא אתיופי שרוצים להזיזו מתפקידו לבין המשגיח מטעם בד"ץ 'העדה החרדית ביקב, יוסף פרומוביץ'.

יוסף: "כולם עובדים שם, נכון? מי שעובד איתי, כולם עובדים, למה אני יוצא דופן שמוציאים אותי משם?". המשגיח פרומוביץ': "אז תראה, אני אסביר לך, אתה יודע שהבד"ץ לא מוכן לקבל אתיופים? אתה יודע מזה? שמעת מזה?".

המנכ"ל ז'יל אסולין גם נשמע מתנצל ואומר: "טפרברג (יקב מתחרה) נכנס מאד חזק לשוק, אנחנו היום בבעיה".

העובד יוסף: "אני לא אשם בזה, במקום הזה שאני מושפל, וגזענות...".

המנכ"ל ממשיך להתנצל: "יש ערכים לכל אחד מאיתנו, ואני יש לי ערכים, אתה יהודי, הוא יהודי, הוא יהודי, אני יהודי", אבל אומר המנכ"ל, בסופו של דבר, "ביזנס זה ביזנס".

קבוצת 'טמפו' המחזיקה בבעלות היקב, מסרה בתגובה ל'כאן11': "על פי חוקי הבד"ץ רק עובדים דתיים המאושרים מטעם הבד"ץ מוסמכים לטפל בכמה נקודות בתהליך הייצור של היין כמו כן צויין כי כ10% מעובדי קבוצת טמפו בקווים הנוספים הינם ממוצא אתיופי".

מ'העדה החרדית' מסרו בתגובה: "בשל מחויבות הבד"ץ לאוהבי היין שומרי הכשרות הוא נזהר שבעתיים בתהליך ייצור היין ע"י מי שיש ספק ביהדותו. הבד"ץ העדיף לעשות הכללה כדי לא לפגוע בעובד זה או אחר ולכן ביקש להעביר 3 עובדים יקרים למחלקה אחרת במפעל, מבלי לפגוע בפרנסתם, ובכך מנע פגיעה אישית בעובדים".

מראשוני המגיבים לתחקיר, היה הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, שאמר: "אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין".

"אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה". קבע הגר"י יוסף והוסיף: "יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומיקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם. בכוונתי לפעול בעניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".
סערת יקבי ברקן יין פיטורי עובדים אתיופים העדה החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד