י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

סוף הסאגה? האתיופים יוחזרו לעבודה ביקב

"מנכ"ל החברה נתן הנחיה מיידית שלא להזיז אף עובד מתפקידו", כך בהודעת החברה כיממה לאחר פרסום התחקיר שעורר סערה רבתית בישראל מהדרג התורני ועד הפוליטי

אילוסטרציה. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90



לאחר יממה סוערת בתקשורת, חברת 'טמפו' החליטה כי תשיב את האתיופים שפוטרו לעבודתם.

ז'ק בר מנכ"ל קבוצת 'טמפו' אליה משתייך 'יקב ברקן', שעמד בעין הסערה, פרסם הודעה בה כתב כי "קבוצת טמפו-ברקן מקדמת העסקה שוויונית ומתנגדת לכל גילוי של גזענות או אפליה. כפי שיו"ר ומנכ"ל טמפו מר ז'ק בר הודיע הבוקר, בטמפו עובדים מיטב אזרחי ישראל, ללא הבדל דת, גזע ומין", נאמר עוד.

בחברה הוסיפו בהודעתם: "מכיוון שנקלענו לסיטואציה שאיננה קשורה בנו, והבנו שאנו נגררים לסיטואציה פוליטית כזו או אחרת, ומכיוון שכל עובדינו יקרים לנו במידה שווה, נתן מנכ"ל החברה הנחיה מיידית שלא להזיז אף עובד מתפקידו. יודגש שבכל מקרה, גם אם היה זז מתפקידו אחד העובדים, לא הייתה נפגעת פרנסתו".

כזכור, בערבו של יום שני פרסם הכתב אוריה אלקיים ב'כאן11', תחקיר ממנו עלה כי בעקבות הנחיית בד"ץ 'העדה החרדית', נאסר על עובדים אתיופים לגעת ביין ב'יקבי ברקן' שבהשגחת ההכשר הפופולרי, ועקב כך הם פוטרו ממשרתם.

בתחקיר הובאה שיחה בין מנכ"ל 'יקבי ברקן' לבין אחד העובדים. המנכ"ל ז'יל אסולין: "אני בסיטואציה מאד בעייתית מול הכשרות. בשביל הכשרות כרגע אני צריך להעביר אותו (יאיר, עובד בן העדה האתיופית) לתפקיד אחד, לייצור אבל לעמדה אחרת...". אורי: "מה זה עמדה אחרת?".
המנכ"ל: "שלא יהיה ליד הדלתות שנוגעות למילוי (היין)".

כמו כן, הובאה שיחה בין יוסף, עובד ממוצא אתיופי שרוצים להזיזו מתפקידו לבין המשגיח מטעם בד"ץ 'העדה החרדית ביקב, יוסף פרומוביץ'.

יוסף: "כולם עובדים שם, נכון? מי שעובד איתי, כולם עובדים, למה אני יוצא דופן שמוציאים אותי משם?". המשגיח פרומוביץ': "אז תראה, אני אסביר לך, אתה יודע שהבד"ץ לא מוכן לקבל אתיופים? אתה יודע מזה? שמעת מזה?".

המנכ"ל ז'יל אסולין גם נשמע מתנצל ואומר: "טפרברג (יקב מתחרה) נכנס מאד חזק לשוק, אנחנו היום בבעיה".

העובד יוסף: "אני לא אשם בזה, במקום הזה שאני מושפל, וגזענות...".

המנכ"ל ממשיך להתנצל: "יש ערכים לכל אחד מאיתנו, ואני יש לי ערכים, אתה יהודי, הוא יהודי, הוא יהודי, אני יהודי", אבל אומר המנכ"ל, בסופו של דבר, "ביזנס זה ביזנס".

קבוצת 'טמפו' המחזיקה בבעלות היקב, מסרה בתגובה ל'כאן11': "על פי חוקי הבד"ץ רק עובדים דתיים המאושרים מטעם הבד"ץ מוסמכים לטפל בכמה נקודות בתהליך הייצור של היין כמו כן צויין כי כ10% מעובדי קבוצת טמפו בקווים הנוספים הינם ממוצא אתיופי".

מ'העדה החרדית' מסרו בתגובה: "בשל מחויבות הבד"ץ לאוהבי היין שומרי הכשרות הוא נזהר שבעתיים בתהליך ייצור היין ע"י מי שיש ספק ביהדותו. הבד"ץ העדיף לעשות הכללה כדי לא לפגוע בעובד זה או אחר ולכן ביקש להעביר 3 עובדים יקרים למחלקה אחרת במפעל, מבלי לפגוע בפרנסתם, ובכך מנע פגיעה אישית בעובדים".

מראשוני המגיבים לתחקיר, היה הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, שאמר: "אני רואה בחומרה רבה את ההנחיה שיצאה על ידי מי שמכנים עצמם גוף כשרות, לפסילתם של עובדים יוצאי אתיופיה שומרי מצוות מלעסוק בייצור יין".

"אין שום הסבר להנחיה שכזו מלבד גזענות טהורה". קבע הגר"י יוסף והוסיף: "יוצאי אתיופיה הם יהודים לכל דבר. ספק גדול אם ניתן לסמוך על גוף כשרות הרואה עצמו כמחמיר כביכול ומיקל בהלבנת ובשפיכות דמים של יהודים אחרים רק בשל צבע עורם. בכוונתי לפעול בעניין בכל חומרת הדין ולמצות עד תום את הבירור עד למסקנות המתבקשות".

דמות תורנית נוספת שהגיבה לתחקיר, הוא הראשל"צ, הגאון רבי שלמה משה עמאר רבה של ירושלים, שאמר בראיון לרשת ב': "מתנצל בפני יהודי אתיופיה בשם כל העם. הם יהודים כשרים וגמורים ואין מה לחשוש, הם יכולים לשתות את היין ולקדש עליו".

"אין התרגשות יותר גדולה מאשר שיבתם של יהודי אתיופיה לארץ ישראל שהיו מנותקים. כנראה שרבני העדה החרדית לא ראו את הפסקים של הרב עובדיה יוסף בנושא", אמר הגרש"מ. "אני לא רוצה להשתמש במילים קשות, ברור לי שמה שהביא אותם לזה זאת טעות. אני לא יכול להתערב בשיקולים הכלכליים שלהם. אבל אני אומר להם שיהדות אתיופיה הם יהודים כשרים וגמורים". קבע הראשל"צ.

לצידם, נוספו עשרות תגובות מנשיא המדינה, שרים, ח"כים ואישי ציבור. חברי הכנסת יזמו מהלכים שונים.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס העבירה את המקרה לבדיקת ראש היחידה למיגור הגזענות במשרד המשפטים, עורכת הדין אווקה זנה.

חברת הכנסת מיכל רוזין מ'מרצ' הגישה בקשה לדיון מהיר בנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת.

יצוין, כי נושא יהדותם של בני העדה האתיופית, אכן שנוי במחלוקת בין גדולי דורנו הספרדים והאשכנזים. בעוד חכמי ספרד ובראשם הגר"ע יוסף זצ"ל, פסקו כי האתיופים הינם יהודים כשרים, הרי שגדולי פוסקי האשכנזים פקפקו ביהדותם של עולי אתיופיה.
סערת יקבי ברקן אתיופים פיטורי עובדים העדה החרדית יין נסך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד