י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המפתח לזיכרון: שיטות ותחבולות להגברת הזיכרון

בעולמנו של לומדי התורה זיכרון הינו דבר בעל ערך רב, אך לצערנו מפאת ירידת הדורות שיטות הלימוד המקוריות שעמדו לחכמים בדורות הראשונים כבר אינן מיושמות במדוייק על ידי הדור שלנו, והדבר גורם לתסכול, אבל אל דאגה: ע"י הבנה של כיצד עובד המוח אפשר גם היום ללמוד בצורה נכונה ולשפר את הזיכרון

המפתח לזיכרון: שיטות ותחבולות להגברת הזיכרון



קודם נתחיל בכך שישנן כמה מערכות זיכרון במוח, המערכת הראשונה נקראת מערכת הזיכרון לטווח קצר, והחלק הפעיל במערכת זו נקרא היפוקאמפוס, והוא ממוקם במרכז המוח ומיועד לפעולות עיוניות, ולעיבוד נתונים, מערכת זו מיוחסת גם לאונה השמאלית של המוח.

המערכת השנייה נקראת מערכת הזיכרון לטווח ארוך ושם מתאכסן המידע הנלמד והנסכל לטווח ארוך, החלק הזה קשור באופן עקיף לפעולת התת מודע במוח ומיוחסת לאונה הימנית של המוח, הדרך שבה מאכסן המוח את הזיכרונות לטווח ארוך היא ע"י חיבורם עם רגשות וחשיבות מנטלית.

מערכות אלה מתחלקות לתת מערכות כגון זיכרון חזותי וזיכרון ווקלי, שזיכרון חזותי תורם באופן ישיר וחזק למערכת הזיכרון לטווח ארוך, לדוגמה: אם אנו רואים איזושהי תמונה או ציור ונראה אותה בעוד שנים שוב, מיד יעלה בזיכרון שכבר ראינו אותה בעבר, בעוד שזיכרון ווקלי תורם לזיהוי רעשים סביבתיים והכרה של צלילים מוסיקליים כגון שירים וכיוצא בזה.

מערכת נוספת שחשוב להכיר בעודנו לומדים על המוח והזיכרון היא מערכת גלי המוח, גלי המוח מתחלקים לארבע קבוצות עיקריות ובאים לידי ביטוי בתדירות גלי המוח בכל מצב שבו הוא נמצא, המצב הראשון והוא המוכר לנו ביותר נקרא מצב ה"ביטא" ובו המוח מאוד פעיל, ותדירות הפולסים החשמליים הפועלים במוח מאוד מהירים, וזה המצב המוכר לנו כערנות או הכרה מלאה, אנו משתמשים במצב ה"ביטא" רוב היום ורמות גבוהות של גלים אלו מתבטא בחרדה ומתח.

הקבוצה השנייה נקראת גלי "אלפא" או "מצב אלפא" והיא מתקבלת כאשר אנו נרגעים ומגיעים לרגיעה, לדוגמה כאשר אנו בוהים בגלי הים או באש מהבהבת, או לעיתים אף בנהיגה למרחקים ארוכים.

מצב ה"אלפא" נקרא גם מצב הלמידה המואצת, במצב זה המוח הופך לכלי קיבול טוב יותר ומתחיל להיפתח השער למערכת הזיכרון לטווח ארוך.

המצב השלישי נקרא גלי "תייד'ה" או "מצב תייד'ה": מצב זה מגיע כאשר עוברים ממצב של רגיעה למצב שלפני שינה, או לחלופין בשניות הראשונות כאשר מתעוררים משינה, מצב זה יכול להגיע גם בתנומה קצרה, והוא המצב הנקרא בלשון חז"ל "נים ולא נים".

במצב זה נפתחת העין הפנימית של המוח וכמעט שאין נוכחות למוח המודע, בעוד שהשליטה עוברת לתת מודע. במצב זה ישנם לעתים תופעות ייחודיות כגון מראה חלום או חלימה צלולה (מצב שבו החולם מודע למצב שהוא נמצא בחלום).

המצב הרביעי נקרא גלי "דלתא" או "מצב דלתא": כאשר המוח שוקע בשינה עמוקה וגלי המוח מאטים עד מאוד, והגוף נכנס למצב של שינה עמוקה מאוד, במצב זה עוברת השליטה של התת מודע למצב ה"אל מודע" ברגע זה ההכרה מועטת ביותר ובדרך כלל המוח המודע מרוחק מאוד מהמתרחש במצב זה. במצב "דלתא" תאי הגוף נכנסים להתחדשות והגוף עובר למצב של ריפוי עצמי. ולעיבוד הנתונים שהמוח קיבל במשך היום ובמשך הזמן שקדם לאותו היום.

רוב הנקודות מבט על החיים מגיעות לידי גיבוש דווקא שהמוח המודע אינו פעיל, וכן גם ההתקדמות השכלית.

כעת שאנחנו מבינים בצורה יותר מעמיקה כיצד עובדת מערכת המוח והזיכרון, ניתן להסביר כיצד ביכולתנו לנצל את המערכת הזו לטובתנו.

ראשית בעניין הלימוד: זה ידוע שיכולת המוח הממוצע להישאר בריכוז נעה בין 20 ל-45 דקות, דבר זה משתנה מגיל לגיל כמובן ומאדם לאדם, לכן חשוב לתזמן את הלימוד שיהיה בגדר זמן זה ולקחת הפסקת שתיה והתמתחות למשך מספר דקות לפני שחוזרים למצב לימוד.

חשוב לדעת שכאשר אנו לוחצים את המוח לדעת להבין, או להשיג משהו אנו עשויים להיתקל במצב ההפוך של חסימת המידע, הדרך המומלצת היא פשוט להניח לדבר שאינו מובן ולהמשיך לדבר הבא ולתת לחלק התת מודע של המוח לעשות את רוב העבודה כי לשם כך הוא מיועד.

ברגע שקוראים דבר פעמים רבות זה לא אומר שנזכור אותו טוב יותר, אלא פשוט המוח ייסגר מפאת חוסר העניין ונגיע לתחושת עייפות או שיעמום, לעומת זאת: כאשר אנו חוזרים בע"פ על החומר שהרגע קראנו אנו נותנים פקודה נסתרת למוח שכעת אנו צריכים את המידע וכך אנו גורמים למידע להישאר.

כפי שלימדו אותנו חז"ל "כל הלומד תורה ואינו חוזר עליה דומה לאדם שזורע ואינו קוצר". וכמו זרע באדמה שנתון בידי חסדי שמים כגון: ירידת גשמים אור השמש וכדומה, אף כאן אנו רואים שרוב רכישת הידע או ההבנה תלויים בצמיחה של המידע מצד עצמו כמובן על ידי שפע הנשפע מאדון החכמה, מכאן אנו לומדים שעיקר הלימוד מתבצע כאשר מוציאים את המידע מהמוח ולא בעת הכנסת המידע.

החזרה בע"פ על החומר שהרגע קראנו אינה אמורה להתבצע במקטעים של יותר מ-3-4 פרטים או מילים, שבכל פעם אנו מוסיפים לשלושת הפרטים או המילים את שלושת הפרטים או המילים שאמרנו קודם בע"פ, בצורה זו אנו מחזקים את הזיכרון ומכיוון שהמוח עובד לפעמים כמו שריר בעוד שהתוצאות מהירות הרבה יותר מאשר פיתוח שריר, מפני שהמוח מורכב מנוירונים(תאי עצבים), ולא מתאי שריר מה שעושה את ההתפתחות וההתחזקות שלו להרבה יותר מהירה.

ישנן דרכים להרגיל את המוח ללמידה במשך הלילה, וגם ישנן שיטות רבות לזיכרון שעליהן נכתוב אי"ה במאמרים הבאים.
אהרן דיאמנט זיכרון לימוד שיטת אימון המוח גמרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד