י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

לקבל מחמאות, זה טוב לדיאטה?

תהליך הדיאטה מייגע • האם מחמאה תוכל לסייע לו? • ומה במקרה שבו לא מחמיאים לך? • זה טוב? רע? חשוב? הכרחי? • הדיאטנית נורית רייכמן מסבירה

רשימת דיאטה. צילום אילוסטרציה
רשימת דיאטה. צילום אילוסטרציה

כמעט כל אחת שמתחילה תהליך של דיאטה, נתקלת בתגובות הסובבים.

עד כמה משפיעה המחמאה המתקבלת/ לא מתקבלת על מי שעושה דיאטה?

בשיחה עם הדיאטנית נורית רייכמן, דיאטנית קלינית וספורט B.Sc.Nutr, ברשת סטודיו C היא מנסה לנתח את הסוגיה של קבלת מחמאות ותגובות מהסביבה לאחר ירידה במשקל וכיצד היא משפיעה על המשך הצלחת התהליך.

קבלת מחמאות לכאורה הינה דבר חיובי, אלא שאצל חלק מהיורדים במשקל המחמאה מהסביבה מהווה מכשול בתהליך ואף פוגעת ממשית בהמשך הצלחתו. הכיצד?

ישנן מספר תגובות האופייניות לקבלת מחמאות לאחר דיאטה, ישנם אלו שיקבלו את המחמאה יאמרו תודה ואכן יחושו תחושת הישג בלתי מעורערת.

וישנם כאלה שידחו את המחמאה ואף יתווכחו על תוכנה עם המחמיא. למשל "לא, מה פתאום, זה רק הבגד וכד'." אלו יחושו תחושה כאילו המחמאה לא מגיעה להם.

בנוסף למחמאות ישנה קשת רחבה של הערות הסביבה כלפי היורד במשקל. החל ב "איך עשית זאת? ועד "קרה משהו ? אתה מרגיש טוב"?

חלק מן התגובות גורמות לכך שהיורד במשקל חש כי מראהו הופך למרכז תשומת הלב ונושא השיחה - דבר שקודם לא היה קיים. זה מאיים עליו כך שמצד אחד הוא חושב לעצמו איך יוכל לשמר את השינוי שכולם מבחינים בו ומאידך מצב זה נוטע חרדה בחלק מן היורדים במשקל ומעורר אצלם את הצורך לשוב למצב הקודם בו לא חשו מאוימים מן הסביבה היות ונטמעו בה ולא משכו תשומת לב.

עניין נוסף הוא ערעור הביטחון העצמי שאצל רבים מהנאבקים במשקל לא היה יציב גם קודם לכן. אלו יקבלו את המחמאה תוך ניתוח והשוואה למצבם הקודם ולרב יפרשו זאת כביקורת על המראה שלהם טרם דיאטה ואיך כנראה נותן המחמאה חושב שקודם נראו רע

לעיתים מצפים מהיורדים במשקל לאחר שהשילו את המשקל למצוא עבודה, בן זוג וכו' ובכך אין להם יכולת להסתתר עוד מאחורי התירוץ של עודף המשקל.

אצל אחרים קבלת המחמאות תביא להתרופפות במוטיבציה במובן של הגעה להישג וקבלת הפידבק ומשם לקיחת הפוגה מהתהליך".

נורית ממליצה למי שנמצא בתוך תהליך ירידה במשקל לאפשר למחמאה לעבור לידו ולא דרכו לשמוח בה, ופשוט לומר "תודה" ובאלגנטיות להחליף נושא שיחה אך גם אין לשלול את המחמאה כאילו שמניעים נסתרים מאחוריה.

לדבריה, לא מומלץ להיכנס לפרטים מדויקים על הדיאטה כגון: מהי הדיאטה שמבצעים ומה אוכלים בה, לרוב זוהי שיחה מיותרת ומלחיצה. אך מאידך, כן חשוב להצהיר הצהרות חיוביות במהלך התהליך וזאת על מנת לחזק את האמונה ואת תחושת המסוגלות ביכולת שלנו לרדת במשקל ולהרגיש טוב יותר.

"כאשר תופנם התחושה שאנו ראויים להיות במשקל האידיאלי שלנו ולהרגיש טוב יותר נוכל להיות פנויים לקבל זאת גם מהסביבה", סבורה נורית.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד