ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

השד העדתי • הבוכרים לא תורמים - המרוקאים, דווקא כן

לפי נתוני מאגר מח עצם של 'עזר מציון': הגרוזינים והבוכרים לא תורמים למאגר • העמותה יוצאת למסע שכנוע מיוחד בקרב הסרבנים • ומי עומד בראש רשימת התורמים?

אילוסטרציה. צילום: יעקב נחומי
אילוסטרציה. צילום: יעקב נחומי

הבוכרים עומדים בתחתית רשימת תורמי מח עצם, המרוקאים? גבוה מאוד בסולם. כך לפי נתוני מאגר מח עצם של עמותת 'עזר מציון'.

כעת יוצאת העמותה במבצע מיוחד הנקרא "השד העדתי", שקורא לבני כל העדות לתרום ולעזור להציל את בני עדתם. היום (ה) גם ייערך מבצע התרמה מיוחד בקרב בני העדה הבוכרית להקמת מאגר מח העצם הבוכרי הראשון.

בכל הנוגע לתרומת מח עצם - יש למוצא משקל רב. זאת מכיוון שעל מנת לבצע השתלת מח עצם, צריכה להיות התאמה גנטית מלאה בין התורם למקבל התרומה, ולכן מחפשים קודם כל התאמה בקרב בני המשפחה ולאחר מכן בקרב בעלי מאפיינים גנטיים דומים.

עם זאת, אף שהמאגר של "עזר מציון" מונה כ-600 אלף תורמים פוטנציאליים, בעמותה הצליחו לתת מענה רק לכ-60 אחוז מהחולים שחיפשו תורם.

לפי הבדיקה, כמה מהעדות כמעט ואינן מיוצגות במאגר; הגרוזינים מהווים 0.65 אחוז מהמאגר, והבוכרים רק 0.35 אחוז. לעומת זאת קיים שיעור גדול של העדה המרוקאית, העומד על 21.1 אחוז מהמאגר, ושל העדה הרוסית העומד על 20.6 אחוז.

הסיבה למחסור היא חוסר המודעות לחשיבות של התרומה ובורות לגבי ההליך הרפואי, שאינו דורש הרדמה וחדר ניתוח.

המחסור בתורמים פוטנציאליים מעדות אלו עלה לא פעם בחיי חולים שלא נמצא להם תורם מתאים. לא מזמן, ילד בן העדה הבוכרית היה זקוק בדחיפות לתרומת מח עצם, אולם שני תורמים בני העדה סירבו לתרום והילד נפטר.

כדי לא להגיע עוד למצבים הללו, החליטה "עזר מציון" לצאת במבצע רחב היקף להגדלת הייצוג של העדות הללו במאגר. היום ייערך במסגרת הקונגרס הבוכרי השנתי בירושלים מבצע גיוס תרומות מח עצם בקרב העדה לצורך הקמת מאגר בוכרי.

"אני קוראת לבני הקהילה הבוכרית המשתתפים בקונגרס לגשת לעמדה שתוצב במקום ולתת דגימת דם קטנה, להצטרף למאגר ולהציל בעתיד חיים", אמרה ברכה זיסר, מנהלת המאגר. בהמשך מתכוונים בעמותה לקיים מבצעים דומים בקרב עדות נוספות. "מדובר במבצע חשוב מאין כמותו שעשוי להציל נפשות רבות", מסכמת זיסר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד